Żary. Żagań. Iłowa. Remont „drogi wstydu” znów został odsunięty w czasie

Lucyna MakowskaZaktualizowano 
Krajowa osiemnastka  zaliczana jest  do głównych dróg w Polsce. Niektóre jej odcinki są w fatalnym stanie.
Krajowa osiemnastka zaliczana jest do głównych dróg w Polsce. Niektóre jej odcinki są w fatalnym stanie. Mariusz Kapała
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze unieważniła przetarg na przebudowę pierwszych 22 km krajowej osiemnastki. Remont tego odcinka i dostosowanie do parametrów autostrady przesunie się w czasie.

-Ta droga, to wstyd na całą Europę, pamięta ona czasy Hitlera- mówi Olaf Napiórkowski, wiceburmistrz Żar. - Jedno muzeum w Żarach mamy, kolejnego nie potrzebujemy. Komunikacja to przecież fundamentalna kwestia, jeśli chodzi o rozwój naszych gmin, to podstawa dla inwestorów, na braku dobrych połączeń drogowych tracą lokalne firmy transportowe, a tych w Żarach jest mnóstwo. Ten kawałek autostrady byłby naszym oknem na świat.

Mimo zapowiedzi realizacji długo oczekiwanej inwestycji, na razie nadal przyjdzie się nam wstydzić przed Europą, bo kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze unieważniła przetarg na przebudowę pierwszych 22 km DK 18 . Oznacza to, że jej remont dostosowanie do parametrów autostrady przesunie się w czasie. Do przetargu zgłosiło się pięć firm, jednak wszystkie oferty przekraczały kwotę jaką GDKiA miała zarezerwowaną na inwestycję, tj. 303,8 mln zł. Najtańsza oferowała za roboty 308,2 mln zł (Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.), najdroższa- 332,3 mln zł (Konsorcjum: Lider – Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Partner – Aldesa Construcciones S.A.). Przetarg dotyczył przebudowy południowej jezdni DK18, od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary w km 24,73 (przebudowy elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz obiektów inżynierskich, na które składają się trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą. GDKiA planuje kolejny przetarg ogłosić w pierwszej połowie czerwca.

Krajowa osiemnastka zaliczana jest do głównych dróg w Polsce. Jest też III drogowym transeuropejskim korytarzem transportowym, łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Północną nitkę, w kierunku niemieckiej granicy otwarto w 2006 roku. Budowa tego docinka trwała dwa lata. Południowa część jakoś nie ma szczęścia. Krajowa 18łączy granicę Polski z Niemcami w Olszynie z autostradą A4 biegnącą z Wrocławia. Jej betonowa nawierzchnia z płyt pamiętających jeszcze czasy II wojny światowej mogła przez lata liczyć wyłącznie na bieżące remonty. Ostatni taki przeżyła w latach 90-tych. Poprzecznymi spękaniami i łatanymi asfaltem dziurami nie zachęca do podróżowania i blokuje rozwój usytuowanych w jej bezpośrednim sąsiedztwie gmin, co ich włodarze wielokrotnie podnosili. Przy każdym kolejnym rozdaniu unijnych środków podkreślali, że taka droga odstrasza inwestorów do lokowania swojego kapitału w tym regionie.

Paweł Lichtański burmistrz Iłowej, która jest mocno zainteresowana remontem południowej nitki, w lutym studził emocje, obawiając się czarnego scenariusza, dziś mówi, że trzyma kciuki za kolejny przetarg. - 10 lat pracy w samorządzie nauczyło mnie cierpliwości, myślę,że na unieważnieniu przetargu zaważyła nie cena, ale jakość. Jestem optymistą.

- Choć gmina Żagań nie leży bezpośrednio przy A 18, to i my skorzystalibyśmy na jej modernizacji - dodaje Leszek Ochrymczuk, wójt gminy Żagań. -Te 5 mln zł różnicy przy takiej skali kosztów, to niewiele, liczę na rozsądek decydentów przy następnym przetargu.

Budowa S6. Nad morze pojedziemy nową drogą. Właśnie oddano d...

Zobacz, jak wyglądało otwarcie odcinka drogi ekspresowej S6:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Standardowo. Dalej trzeba będzie uciekać na landowki żeby miski olejowe nie odpadaly. Żenada i wstyd

O
Ogórek

Te 5 mln przy 303 mln kalkulowanych kosztów to 1,65 %.

Ale dla urzędasa, który nie umie liczyć to zadanie nie do przeskoczenia.

To tyle mogą podrożeć materiały budowlane przez miesiąć.

I co poczną wtedy bidulki?

Pogonią wykonawcę jak makaroniarzy, co też nie umieją liczyć?

m
mietek

GDDKiA bardzo dokładna bo o3ml przesuwa przetarg a czasie będzie to rok a za rok materiały podrożeją może o te pare milionów

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3