Zawieramy umowę

SYLWIA MALCHER-NOWAK 0 68 324 88 70 smalcher@gazetalubuska.pl
Do naszej redakcji zgłasza się coraz więcej osób, które chciały lub wyjechały już do pracy za granicę, ale zostały oszukane. Są jednak sposoby na to, by ustrzec się nieuczciwego pośrednika lub pracodawcy. Dziś o nich piszemy.

Jeśli jedziesz do pracy za pośrednictwem agencji zatrudnienia, przede wszystkim sprawdź, czy działa ona legalnie. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wszystkie agencje oferujące usługi na terenie naszego kraju muszą mieć wpis do rejestru potwierdzony certyfikatem. Można to sprawdzić na dwa sposoby:

  • zaglądając do wykazu agencji na stronie: www.kraz.praca.gov.pl
  • w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Zielonej Górze, ul. Wyspiańskiego 15, tel. 0 68 45 65 634.

    Zawieramy umowę

    Agencja pośrednictwa kierująca do pracy za granicą ma obowiązek zawrzeć z nami umowę. Dokument musi zawierać wiele informacji, m.in.:
  • kto jest zagranicznym pracodawcą
  • jaki będzie okres zatrudnienia
  • rodzaj oraz warunki pracy i wynagradzania, a także przysługujące świadczenia socjalne
  • warunki ubezpieczenia społecznego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków i chorób tropikalnych
  • obowiązki i uprawnienia osoby kierowanej do pracy oraz agencji pośrednictwa pracy
  • zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy (w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby kierowanej do pracy, w przypadku nie wywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń)
  • wysokość kwoty dla agencji pośrednictwa pracy, za faktycznie poniesione koszty związane ze skierowaniem do pracy za granicą
  • jaki jest tryb i warunki dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy w państwie wykonywania pracy
  • inne zobowiązania stron.
    Uwaga! Jeżeli umowa nie zawiera wszystkich tych punktów, jest niezgodna z prawem.
    Może się jednak tak zdarzyć, że umowa będzie dobrze sformułowana, ale dla nas niekorzystna. Np. będzie z niej wynikać, że musimy wykupić przejazd u konkretnego przewoźnika, a bilet kosztuje zdecydowanie więcej, niż powinien. Wtedy sami musimy podjąć decyzję, czy zgadzamy się na te warunki. Jeśli nie - możemy zmienić pośrednika.

    Płacimy, czy nie?

    Agencje niemal zawsze żądają od osoby szukającej pracy jakiejś opłaty. Mogą je pobierać, ale pod warunkiem, że pieniądze te pokrywają faktycznie poniesione koszty związane ze skierowaniem nas do pracy za granicą. Chodzi tu o koszty naszego dojazdu i powrotu, wydania wizy, badania lekarskie czy tłumaczenie dokumentów.
    Uwaga! Wszystkie te koszty powinny być wyszczególnione w umowie, którą podpisujemy.
    Nie mogą natomiast kazać sobie płacić za to, że szukają dla nas pracodawcy za granicą. Tymczasem bywa, że pobierają przedpłaty, kaucje czy opłaty: eksploatacyjne, na wynagrodzenia dla swoich pracowników, wynajem lokalu, wyjazd pracowników agencji, za rekrutację, usługi pocztowo-telekomunikacyjnych, druki, reklamy i ogłoszenia prasowe.

    Gdy warunki są inne

    Co sprawdzić, o czym pamiętać


  • Czy pośrednik posiada odpowiedni certyfikat
  • Jeśli w ogłoszeniu podany jest tylko telefon komórkowy, domagaj się dokładnego adresu pośrednika.
  • Polski pośrednik nie może brać opłat za załatwienie pracy.
  • Czy pośrednik ma umowę zawartą z pracodawcą zagranicznym i czy wysyłał już ludzi do pracy za granicę. Poproś o numery telefonów pracodawców zagranicznych oraz do osób, które już skorzystały z jego usług i mogą to potwierdzić.
  • Zanim wyjedziesz, domagaj się spisania umowy, w której będą podane warunki pracy, płacy, należne świadczenia, itp.
  • Pamiętaj, że dowód wpłaty na konto pośrednika - oszusta, nie daje dużych szans na odzyskanie wpłaconej kwoty. Do zakładania kont bankowych mogą być wykorzystywane podstawione osoby.
  • Zanim zapłacisz pośrednikowi za przejazd, sprawdź, ile wynoszą ceny u przewoźników. Nie przepłacaj.
  • Nigdy nie płać przed wyjazdem za mieszkanie za granicą oferowane przez pośrednika.
  • Pamiętaj, że polski pośrednik pracy nie ma prawa skierować cię do pośrednika zagranicznego.


  • Jeśli okaże się, że warunki pracy lub nasze wynagrodzenie są niezgodne z umową, mamy prawo wystąpić z roszczeniami do agencji zatrudnienia lub możemy dochodzić ich w sądzie powszechnym, występując z powództwa cywilnego.
    Jeśli potrzebujemy pomocy jeszcze za granicą, powinniśmy zgłosić się do Konsulatu RP. Pewnym rozwiązaniem jest także wniesienie sprawy przeciwko pracodawcy, do Sądu Pracy w kraju, w którym zostaliśmy zatrudnieni. Ten sąd rozstrzyga spory między pracownikiem, a pracodawcą. O pomoc możemy się również zwrócić tamtejszego urzędu pracy lub związków zawodowych.

    Wideo

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.