Zbilansowana dieta jest kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia

Akcja specjalna Zdrowy pracownik
Dieta stanowi nieodzowny element w życiu osób chorych, ale także ważna jest dla osób zdrowych. To pokarm dostarcza naszemu organizmowi składników odżywczych. Są nimi witaminy i minerały niezbędne do wzrostu, rozwoju oraz regeneracji organizmu.

Globalne badanie dotyczące żywienia (przeprowadzone w 195 krajach przez ponad 130 naukowców z 40 państw) wykazało, że statystycznie co piąta osoba na świecie umiera przez niezdrowy sposób odżywiania się. To już prawdziwa plaga!

Zła dieta prowadzi do najgorszego

Jedna na pięć osób na świecie umiera przez to, że się źle odżywia. Przez złą dietę grożą nam przede wszystkim takie schorzenia, jak: choroby układu krążenia, nowotwory złośliwe oraz cukrzyca typu 2. Naukowcy ustalili, że do największej liczby zgonów przyczynia się spożywanie zbyt dużych ilości soli (ma bezpośredni wpływ na nadciśnienie, zwiększa też ryzyko zawałów serca i udarów!), za mało produktów pełnoziarnistych oraz jedzenie zbyt małej ilości owoców. Wiele przypadków śmiertelnych ma też związek m.in. z brakiem odpowiedniej dawki orzechów, nasion, warzyw, kwasów omega-3 oraz błonnika w pożywieniu, które jemy na co dzień. Spożywamy też za mało warzyw i owoców. Wypijamy za to aż 10 razy więcej słodzonych napojów niż wskazują dopuszczalne normy...

Jelita mają wpływ na zdrowie psychiczne

O jelitach mówimy, że są mózgiem naszego organizmu. Ich funkcjonowanie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Również psychiczne. Choroby jelit dzieli się na ostre i przewlekłe. Te ostre znikają dość szybko, natomiast są uciążliwe. Schorzenia przewlekłe, to głównie zaburzenia w pracy przewodu pokarmowego - przykładem jest zespół jelita drażliwego, który ma uciążliwy przebieg i dotyczy coraz większej liczby osób. Groźne są także choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego-Crohna, mikroskopowe zapalenie jelit, nowotwory... Do tego wszystkiego prowadzi w dużej mierze... zła dieta i brak aktywności fizycznej.

Konsekwencji niewłaściwej diety jest wiele i są bardzo poważne. Wraz z lubuskimi pracodawcami prowadzimy cykl publikacji dotyczących profilaktyki zdrowotnej. Dziś na tapet bierzemy zdrowe odżywianie i podpowiemy wam wraz z Lubuskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia, jak o dietę zadbać i skąd czerpać - zupełnie za darmo! - gotowe i zdrowe jadłospisy.

Co jest ważne w diecie?

Dieta to nic innego, jak unikanie produktów szkodliwych dla organizmu, a zaopatrywanie organizmu w produkty bogate w potrzebne składniki. Przy diecie ważne jest także odpowiednie dobranie produktów, ich ilości przyjmowana w ciągu dnia. I uwaga! Nie można zapominać o ograniczeniach.

Dlaczego zdrowa dieta jest tak ważna? Bo pomaga, m.in. w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi, a to z kolei wpływa na zmniejszenie ryzyka chorób wzroku czy układu moczowego. Także taka dieta wpływa na ustabilizowanie prawidłowego poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi, przy tym zmniejsza się ryzyko miażdżycy i jej powikłań. Dodatkowo pomaga w osiągnięciu prawidłowej wartości ciśnienia tętniczego czy, ale też pomaga schudnąć.

Powinniśmy jeść takie produkty, które dostarczają do organizmu niewiele kalorii, a przy tym posiadają wysoką wartość odżywczą, są bogate w witaminy i składniki mineralne, jak również we flawonoidy, które uznać możemy za silne antyoksydanty. Do tego dochodzą produkty bogate w błonnik i zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3.
W diecie powinniśmy przede wszystkim unikać tych produktów, które bogate są w cukry proste i tłuszcze zwierzęce oraz nadmiaru soli i produktów garmażeryjnych.

Nie tylko ważne jest co jemy, ale także jak przygotowujemy potrawy. Należy unikać smażenia potraw, gdyż takie są pozbawione wielu witamin. Lepiej jest produkty gotować lub piec, ale z minimalną dawką tłuszczu. Najlepiej jednak jeść dużo nieprzetworzonych produktów, a przede wszystkim warzyw i owoców. Unikajmy alkoholu, słodyczy, napojów gazowanych.

NFZ ma gotowe jadłospisy. Skorzystaj!

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował portal internetowy, na którym po założeniu bezpłatnego konta, można skorzystać z darmowych jadłospisów przygotowanych na 28 dni, zgodnych z popularną dietą DASH.

Jak wygląda dieta dostępna na stronie NFZ? Dieta NFZ zawiera gotowe jadłospisy oraz wykaz produktów potrzebnych do ich przygotowania. W serwisie z dietami znajdziemy jadłospisy m.in. o różnych kalorycznościach. Użytkownicy serwisu otrzymują jadłospis na dwa tygodnie. Jeśli nie mamy ochoty na wskazane w jadłospisie danie, bo zwyczajnie nam nie pasuje, wybieramy inne.

Jak otrzymać dietę? To proste! Po zalogowaniu się na portalu diety.nfz.gov.pl wprowadza się wagę, wzrost, wiek, po czym wybiera się rodzaj aktywności fizycznej. System oblicza nasze BMI (indeks masy ciała), podając informację, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. Następnie wybieramy interesującą nas dietę i uzyskujemy szczegółowy jadłospis oraz listę zakupów.

Joanna Branicka, rzeczniczka Lubuskiego Wojewódzkiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że portal został przygotowany w szczególności z myślą o pacjentach z chorobami przewlekłymi, dla których dieta jest również jednym z zaleceń lekarskich. W internetowym serwisie dostępne są plany żywieniowe w różnych kalorycznościach, przygotowanych na zasadach diety DASH.

- Dieta DASH nie tylko pomaga w walce z nadwagą i otyłością, ale także przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego, zapobiega jego rozwojowi, sprzyja poprawie w przypadku zaburzeń lipidowych, zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych. Na portalu można znaleźć także jadłospisy dla seniorów a także rodzin z dziećmi. Jadłospisy opracowywane są przez wykwalifikowanych dietetyków. Są zdrowe i zbilansowane - podkreśla rzeczniczka lubuskiego oddziału NFZ.

Właśnie to jest niezwykle ważne: te diety szyte są na miarę naszych potrzeb. Dostępne są następujące plany żywieniowe DASH:

  • Classic - uniwersalna dieta o udowodnionych właściwościach prozdrowotnych – wręcz profilaktycznych.
  • Wege - propozycje dla osób, które chciałyby połączyć zasady zdrowego odżywiania z jednoczesną eliminacją z diety mięsa i jego przetworów.
  • Senior - urozmaicone menu dla osób po 65. roku życia jest podstawą ich zdrowia. DASH Senior to kombinacja urozmaiconych i prostych w przygotowaniu dań, które zapewnią menu bogate w różnorodne składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a prawidłowe żywienie jest czynnikiem, który warunkuje zarówno sprawność fizyczną, jak i intelektualną.
  • Rodzina - przeznaczony jest dla osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 17 lat. Różnorodne produkty, ciekawe i smaczne dania, zaskakujące połączenia i nowe warianty klasycznych potraw sprawią, że wspólnie odkryjecie wiele nowych smaków. Zbilansowane posiłki dostarczą niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach dla każdego członka rodziny.
  • Cukrzyca - sposób odżywiania oparty na zasadach diety DASH Cukrzyca będzie doskonałym elementem postępowania terapeutycznego osób z cukrzycą (szczególnie typu 2).
  • Nadciśnienie - nadciśnienie tętnicze to choroba, w której leczeniu określone modyfikacje dietetyczne odgrywają znaczącą rolę. Dieta DASH skutecznie obniża wartości ciśnienia tętniczego krwi.
  • Hashimoto - głównym założeniem tej diety jest zadbanie o odpowiednią realizację zapotrzebowania na składniki odżywcze, szczególnie te wykorzystywane do syntezy hormonów tarczycy, czyli: jod, żelazo, cynk, selen, witamina A, D, witaminy z grupy B, wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz białko, węglowodany o niskim indeksie glikemicznym i błonnik pokarmowy.
  • Zaparcia - u podstaw leczenia zaparć podkreśla się potrzebę zmiany stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej i modyfikację nawyków żywieniowych. Ta dieta pomoże osobom dotkniętym tym problemem zmienić swój dotychczasowy sposób odżywiania tak, aby stało się ono elementem procesu leczniczego.
  • Nadwaga i otyłość - głównym założeniem tej diety jest obniżenie masy ciała, co sprzyja redukcji wielu dolegliwości oraz zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, powikłań cukrzycy i nowotworów.
  • Depresja - to dieta poprawiająca nastrój i niwelująca apatię, jest bogata w kwasy tłuszczowe omega-3, kwas foliowy, witaminę B12, cynk, selen i żelazo. Łatwe w przygotowywaniu, ciekawe i urozmaicone posiłki to wspaniała terapia w redukcji napięć i stresów.
Zbilansowana dieta jest kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie