O dobrych dla nas informacjach płynących z Czech poinformowała ambasada polska w tym kraju: "W przyszłym roku Republika Czeska planuje rozpoczęcie budowy dwóch odcinków autostrady D11, która poprzez drogę ekspresową S3 oraz autostradę A4 połączy Pragę z Wrocławiem i Szczecinem" - czytamy na profilu ambasady na jednym z portali społecznościowych.
Plany dotyczące między innymi budowy dróg to element programu przedstawionego przez nowego premiera Republiki Czeskiej -
Andreja Babisza. Dokument ten został już przyjęty przez czeski rząd. Do tej pory budowa brakujących odcinków autostrady D11 (Praga - granica państwa) po stronie czeskiej nie była przesądzona. Dziś mamy do dyspozycji niespełna 90 km tej drogi z projektowanych około 150 km.
ODCINEK AUTOSTRADY W CZECHACH:
Dla kierowców z naszego regionu oznacza to znacznie szybszą i bardziej komfortową podróż do stolicy Czech. Dziś z Wrocławia do Pragi jedziemy około 3 godzin, w dużej mierze korzystając z dróg krajowych. Po wybudowaniu nowych odcinków autostrady po stronie czeskiej i drogi ekspresowej po stronie polskiej, czas podróży powinien się skrócić do 2 godzin.
DROGI PO POLSKIEJ STRONIE:
Z Wrocławia do Pragi pojedziemy wówczas najszybciej autostradą A4 - około 60 km pod Legnicę, gdzie na budowanych już węźle autostrady z drogą ekspresową wjedziemy na S3. Stąd czeka nas około 70 kilometrowa podróż do granicy polsko-czeskiej w okolicach Lubawki. Odcinek od granicy do Pragi to nieco ponad 150 km, co łącznie daje nam trasę długości około 280 kilometrów z Wrocławia do Pragi. Będziemy mogli ją pokonywać (w zależności od konkretnego odcinka) z dozwoloną prędkością 110 (miejsca z ograniczeniami) i 140 km/h na autostradzie A4, 120 km/h na drodze ekspresowej S3 oraz 130 km/h na czeskiej autostradzie. Podróż może nieznacznie przekroczyć dwie godziny.
Kiedy doczekamy się tych inwestycji?
Autostrada A4 istnieje i na razie nie ma mowy o realnych terminach jej przebudowy na odcinku Wrocław - Legnica.
Fragment drogi S3 między Legnicą i Bolkowem już jest w budowie i powinien być gotowy w przyszłym roku. Kolejny odcinek (Bolków - Lubawka) jest w trakcie wyłaniania wykonawcy. Być może uda się go wybudować do 2021 roku, choć zadanie jest skomplikowane, bo droga prowadzi przez masywy górskie.
Budowa brakujących odcinków czeskiej autostrady rozpocznie się w przyszłym roku i powinna się zakończyć do 2021 roku, ponieważ Czesi potraktowali to zadanie jako priorytetowe (wcześniej było mowa bardziej o realizacji w 2024 roku).
Malkontenci powiedzą, że jeszcze szybciej byłoby połączyć Wrocław z Pragą śladem drogi krajowej nr 8 w Polsce - tzn. z Wrocławia do Kłodzka i dalej do granicy polsko-czeskiej w okolicach Kudowy Słone i Nachodu, a następnie do tej samej autostrady D11 w Czechach. To prawda. Jednak jak na razie droga DK8 ma być wyłącznie rozbudowana - nie ma tu poważnych planów budowy autostrady czy chociażby drogi ekspresowej. Podobnie po stronie czeskiej - na razie nie możemy liczyć na łącznik autostradowy z granicy w Nachodzie do miejscowości Jaromer i autostrady do Pragi.
ZOBACZ TAKŻE: BUDOWA DROGI S5 NA DOLNYM ŚLĄSKU ZAKOŃCZONA - JUŻ NIĄ JECHALIŚMY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?