reklama

Zebraliśmy ponad 2 tysiące podpisów

Tomasz Hucał, Danuta Kuleszyńska
- Jeśli pociąg z Zielonej Góry do Jeleniej Góry skierujemy przez Bieniów, Żagań i Żary, to koszta tego rozwiązania nie będą duże - Rafał Jaworski przekonuje marszałka Krzysztofa Szymańskiego.
- Jeśli pociąg z Zielonej Góry do Jeleniej Góry skierujemy przez Bieniów, Żagań i Żary, to koszta tego rozwiązania nie będą duże - Rafał Jaworski przekonuje marszałka Krzysztofa Szymańskiego. fot. Bartłomiej Kudowicz
Teraz Urząd Marszałkowski zdecyduje, czy od lutego pociąg Zielona Góra - Jelenia Góra pojedzie przez Żary i Żagań, czy ominie to drugie miasto.

Zrobiliśmy, co było w naszej mocy. Czytelnik przygotował petycję, my zbieraliśmy podpisy - ponad dwa tysiące.

Przypomnijmy, że dwa miesiące temu dowiedzieliśmy się, że w nowym rozkładzie jazdy, który wchodzi w życie 9 grudnia, pojawi się pociąg Jelenia Góra - Zielona Góra.

- Żeby tylko nie omijał on Żagania, jadąc z Żar na Iłową - martwił się wtedy żaganianin Jacek Koprucki. No i oczywiście kilka dni później okazało się, że będzie tak, jak mówił nasz czytelnik.

Oni nam pomagali!

Reakcja kolejnych czytelników była szybka. Zgłosił się do nas Rafał Jaworski, żaganianin pracujący w Czerwieńsku, który zadeklarował napisanie petycji do urzędu marszałkowskiego. - To marszałek ostatecznie decyduje o rozkładzie. W lutym będą poprawki do rozkładu i może wtedy się uda - tłumaczył.

My zbieraliśmy podpisy. I dziś możemy powiedzieć, że mamy ich aż 1.900! Najwięcej zebrali pracownicy biura ogłoszeń i ubezpieczeń Jadwigi Jastrzębskiej. - Pomagali także członkowie rodzin. Razem zebraliśmy 1.005 podpisów. W ważnej sprawie zawsze chętnie pomogę - deklaruje żaganianka.

460 głosów to zasługa Krzysztofa Omeljańczyka ze sklepu sportowego w Rynku. - Pewnie byłoby ich więcej, ale latem. Wtedy w sklepie pojawia się więcej klientów - opowiada.

Marszałek pełen podziwu

W poniedziałek przed godz. 15.00 wszystkie podpisy wraz z petycją trafiły do rąk marszałka Krzysztofa Szymańskiego. Wręczył je Rafał Jaworski, przekonując, że mieszkańcom Żagania bardzo zależy na połączeniu z Jelenią Górą.

- Jestem pełen podziwu dla tej akcji - powiedział K. Szymański. - Zebrać dwa tysiące podpisów to jest coś! Takiej petycji jeszcze nie dostałem. A to znaczy, że dla mieszkańców jest to bardzo ważny temat.

Marszałek zaznaczył, że najpierw musi szczegółowo zapoznać się z propozycją, dokładnie przeanalizować za i przeciw. - Tak na oko wygląda, że odległość z Jeleniej Góry do Zielonej Góry wydłuży się - zauważył.

R. Jaworski: - Tylko o 16 kilometrów...
K. Szymański: - To zajmie z pół godziny jazdy...
R. Jaworski: - Tylko 20 minut...
K. Szymański: - Obiecuję, że bardzo uważnie przejrzę tę petycję.
R. Jaworski podpowiedział marszałkowi, że możliwe jest również rozwiązanie kompromisowe: podstawienie pociągu z Żagania do Żar, tak by pasażerowie zdążyli na szynobus do Jeleniej Góry. Ale jest to rozwiązanie kosztowniejsze.

- Może zmiana rozkładu jazdy też by coś załatwiła? - myślał "na gorąco" K. Szymański. I zapewnił nas, że do końca tego roku wyrobi sobie konkretny pogląd w całej tej sprawie.

Będzie szybciej i taniej

Pojawiło się też kilka głosów, krytykujących nasz pomysł, uważających, że znacznie wydłuży się czas podróży. Tu oddajemy głos R. Jaworskiemu, specjaliście w tej dziedzinie, pracującemu na kolei i mającemu odpowiednie wykształcenie, zdobyte na Uniwersytecie Szczecińskim.

- Wśród dwóch wariantów skierowania pociągów relacji Zielona Góra - Jelenia Góra przez Żagań najbardziej efektywnym jest trasa przez Bieniów, Żagań, Żary i dalej do Węglińca - wyjaśnia. Odcinek Bieniów - Żagań jest w bardzo dobrym stanie technicznym, co spowoduje skrócenie czasu jazdy z Zielonej Góry o 20 minut, no i obniży cenę biletu - zapewnia nasz specjalista.

Zdaniem R. Jaworskiego w przypadku skierowania pociągów przez Bieniów, Żagań i Żary, czas przejazdu na całym odcinku wydłuży się zaledwie o ok. 20 minut. Nie spowoduje to utraty podróżnych z Zielonej Góry do Jeleniej Góry - zapewnia. -

Natomiast dla pasażerów jadących z Zielonej Góry do Żar czas wydłuży się tylko o 15 minut, ale pamiętajmy, że ze względu na silną konkurencję ze strony połączeń autobusowych, dużo ludzi do Żar pociągami nie jeździ - zapewnia R. Jaworski.

To tyle argumentów, teraz czekamy na decyzję marszałka i ewentualne zmiany w rozkładzie jazdy. O wszystkim będziemy informowali w kolejnych wydaniach "TŻŻ" i "GL".

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3