Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Góra - Babimost. Testy najmniejszego odrzutowca Flaris Lar 1. Polecisz nim na rodzinny obiad i spotkanie służbowe

OPRAC.:
Michał Korn
Michał Korn
Docelowo Flaris Lar1 ma osiągać prędkość przelotową wynoszącą 800 km/h. Zasięg samolotu z kolei zgodnie z projektem ma wynieść ponad 3500 km.
Docelowo Flaris Lar1 ma osiągać prędkość przelotową wynoszącą 800 km/h. Zasięg samolotu z kolei zgodnie z projektem ma wynieść ponad 3500 km. mat. prasowe
Jednosilnikowy odrzutowiec polskiej konstrukcji FLARIS LAR1, którego próby odbywają się na lotnisku Babimost - Zielona Góra, zapowiada się jako najbardziej ekonomiczny i najmniejszym na świecie dyspozycyjny samolot pasażerski. To taki... "samochód ze skrzydłami" - lekki i wytrzymały. Zapewniamy, takiej maszyny jeszcze nie widzieliście.

Flaris Lar 1 - jest zgoda na dalsze testy w porcie lotniczym Zielona Góra-Babimost

W drugiej połowie września 2020 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził możliwość wykonywania dalszych próbnych lotów odrzutowcem Flaris Lar1. Na pułapie 9450 metrów samolot będzie mógł rozwinąć prędkość ponad 600 km/h.

- Cieszymy się, że Port Lotniczy Zielona Góra został ponownie otwarty po kilkumiesięcznej przerwie związanej z obostrzeniami dot. COVID-19 i że możemy już kontynuować loty próbne – wyjaśnia Rafał Ładziński, producent Flarisa.

Jeśli podczas prób w locie uda nam się potwierdzić planowane osiągi, w tym rozbieg na trawie na dystansie poniżej 300 m, to Flaris Lar1 wyznaczy nowe standardy.

Rozpoczynające się próby mają na celu zebranie informacji, jak sprawuje się maszyna kiedy jej podwozie jest schowane. Testy mają za zadanie również określenie osiągów, w tym rozpędzanie samolotu, wyznaczenie jego zasięgu, czy potwierdzenie parametrów ekonomicznych, takich jak niższe zużycie palia i trzykrotnie niższe koszty eksploatacji w porównaniu do innych samolotów VLJ (bardzo lekkich odrzutowców).

Cel Flarisa - 300 metrów i wzbijanie

Docelowo Flaris Lar1 ma osiągać prędkość przelotową wynoszącą 800 km/h. Zasięg samolotu z kolei zgodnie z projektem ma wynieść ponad 3500 km.

- Jeśli podczas prób w locie uda nam się potwierdzić planowane osiągi, w tym rozbieg na trawie na dystansie poniżej 300 m, to Flaris Lar1 wyznaczy nowe standardy elastycznych, ultra szybkich, ekonomicznych i ekologicznych profili lotu – uważa dyrektor projektu Flaris, Rafał Ładziński. – Podczas oblotu, z pasa betonowego, przy pełnej załodze uzyskaliśmy już taki rozbieg na równie krótkim dystansie. Spodziewamy się powtórzyć ten niewątpliwy sukces – dodaje.

Flaris Lar 1 to samolot o hybrydowej, wytrzymałej kompozytowo-metalowej strukturze płatowca. Charakteryzuje się krótkim startem i lądowaniem.

Jeśli Flaris Lar 1 ponownie uzyska wcześniejsze osiągi, będzie pierwszym odrzutowcem na świecie, oferującym podróże prywatne. Tym samym umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie tysięcy krótkich lotnisk, pasów trawiastych i aeroklubów Europy.

Jednosilnikowy odrzutowiec polskiej konstrukcji Flaris Lar1, którego testowanie odbywa się na lotnisku Babimost - Zielona Góra do tej pory wykonał już kilkadziesiąt startów i lądowań. Efekty tego możecie podziwiać m.in. na poniższym filmie.

We Flarisie nie tylko elektronika ma decydować o bezpieczeńśtwie

Ponadto samolot ma za sobą również pierwsze loty, podczas których sprawdzane były tzw. własności lotne samolotu, układy sterowania oraz autorskie komputery pokładowe FFAS, których zadaniem będzie w przyszłości odciążenie pracy pilota.

- Naszym celem jest przygotowanie Flarisa tak, aby w niedalekiej przyszłości stał się samolotem opcjonalnie pilotowanym OPV, a pilot pełnił rolę jedynie obserwatora urządzeń pokładowych – tłumaczy Rafał Ładziński, dyrektor programowy Flaris. - Oczywiście zadbaliśmy o to, by nasz odrzutowiec był naturalnie bezpieczny. Chcemy by ostrzegał pilota o zbliżaniu się samolotu do prędkości przeciągnięcia wyraźnym buffeting’iem, a charakter ewentualnego przeciągnięcia był bezpieczny – łagodny z pochyleniem samolotu na nos. Nie chcemy, by jedynie elektronika decydowała o bezpieczeństwie lotu.

Właściwości szybowca, poduszki powietrzne, system ratunkowy

Flaris Lar 1 to samolot o hybrydowej, wytrzymałej kompozytowo-metalowej strukturze płatowca. Charakteryzuje się krótkim startem i lądowaniem (poniżej 120 m). Może startować z lotnisk aeroklubowych, trawiastych. Oprócz właściwości szybowca samolot został wyposażony w nowatorski ratunkowy system dla całego samolotu i załogi oraz poduszki powietrzne, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania osób prywatnych i biznesu.

Docelowo projektanci chcą, aby Flaris’em mogli latać również piloci o niedużym nalocie, posiadający licencję amatorską.

Flaris to jednosilnikowy samolot, który tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu.

Testy w Babimoście

Samolot odrzutowy polskiej konstrukcji Flaris Lar 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2019 roku. Celem przeprowadzonych testów było wówczas wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.

Flaris Lar 1. Ile kosztuje?

Cena zakupu i eksploatacji Flarisa Lar 1 ma wynieść jedną czwartą ceny oferowanych na rynku lekkich odrzutowców klasy Light Jet LJ, czyli lekkich samolotów odrzutowych.

Flaris Lar 1 - najmniejszy odrzutowiec świata

Flaris Lar 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie, dyspozycyjnym samolotem, który tworzy nową klasę High Speed Personal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy ze sobą łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca - prędkością i zasięgiem. Jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach. Dzięki zastosowanym innowacjom jego konstrukcja jest jednocześnie lekka i wytrzymała.

ZOBACZ KONIECZNIE. TAK WYGLĄDA FLARIS LAR 1:

Docelowo Flaris Lar1 ma osiągać prędkość przelotową wynoszącą 800 km/h. Zasięg samolotu z kolei zgodnie z projektem ma wynieść ponad 3500 km.

Zielona Góra - Babimost. Testy najmniejszego odrzutowca Flar...

Flaris Lar 1 - specyfikacja:

  • Rozpiętość całkowita - 8,68 m
  • Długość - 8,32 m
  • Wysokość - 2,43 m
  • Powierzchnia skrzydeł: 10,0 m2
  • Masa własna - 700 kg
  • Masa startowa - 1500 kg

Testy w Babimoście:

Flaris Lar 1 - osiągi

  • Prędkość przelotowa - 700 km/h
  • Prędkość przeciągnięcia - 115 km/h
  • Maks. prędkość wznoszenia - 30 m/s
  • Pułap lotu - 14000 m
  • Zasięg - max. 3200 km
  • Zasięg przy pełnym załadunku - 2200 km
  • Zasięg z dwoma osobami i bagażem - 2600 km
  • Rozbieg - 250 m

Flaris Lar 1 - wyposażenie

  • Niewielka kabina typu samochodowego, łatwo dostępna wprost z ziemi, bez konieczności przeciskania się między fotelami.
  • Skrzydło o zmiennym profilu (skrzydło posiada profil zmienny wzdłuż jego rozpiętości) o obrysie półeliptycznym i własnych profilach zaprojektowanych dla dużych prędkości, doskonałości i bezpiecznego przeciągnięcia.
  • System zamykania drzwi (11 rygli) zapewniający hermetyczność przy minimalnej masie.
  • Czytelne rozmieszczenie przyrządów na tablicy.
  • Wygodne, lekkie fotele.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:

Graham jest mężczyzną, choć niecodziennej postury. Jeśli byśmy wyglądali tak, jak on, to niestraszne byłyby nam wypadki. Z kolizji, czołówek, kraks wychodzilibyśmy cali i zdrowi.

Oto Graham. Człowiek, który przeżyje każdy śmiertelny wypade...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska