Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Góra - Babimost. Za kilka miesięcy odbędą się pierwsze loty nowego odrzutowca - FLARIS LAR1 MALE

(red.)
Za kilka miesięcy do prób w locie wejdzie kolejny egzemplarz odrzutowca Flaris - model FLARIS LAR1 MALE. Maszyna będzie doposażona w technologię FFAS, która współpracować będzie z autopilotem amerykańskiej firmy Genesys Aerosystems. Ma to się przełożyć na nową jakość pilotażu.

Jednosilnikowy odrzutowiec polskiej konstrukcji FLARIS LAR1, którego próby odbywają się na lotnisku Babimost - Zielona Góra do tej pory wykonał już 42 starto-lądowania oraz odbył dwa godzinne loty. Podczas prowadzonych lotów testowych sprawdzane są własność lotne samolotu, układy sterowania oraz autorskie komputery pokładowe FFAS, których zadaniem będzie w przyszłości odciążenie pracy pilota.

- Naszym celem jest przygotowanie Flarisa tak, aby w niedalekiej przyszłości stał się samolotem opcjonalnie pilotowanym OPV, a pilot pełnił rolę jedynie obserwatora urządzeń pokładowych – tłumaczy Rafał Ładziński, dyrektor programowy Flaris. - Oczywiście zadbaliśmy o to, by nasz odrzutowiec był naturalnie bezpieczny. Chcemy by ostrzegał pilota o zbliżaniu się samolotu do prędkości przeciągnięcia wyraźnym buffeting’iem, a charakter ewentualnego przeciągnięcia był bezpieczny – łagodny z pochyleniem samolotu na nos. Nie chcemy by jedynie elektronika decydowała o bezpieczeństwie lotu.

FLARIS LAR1 to samolot o hybrydowej, wytrzymałej kompozytowo-metalowej strukturze płatowca. Charakteryzuje się krótkim startem i lądowaniem (poniżej 120 m). Może operować z lotnisk aeroklubowych. Oprócz własności szybowcowych, samolot został wyposażony w nowatorski ratunkowy system dla całego samolotu i załogi oraz poduszki powietrzne, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania.

- Chcemy by FLARIS’em mogli latać piloci o niedużym nalocie, posiadający licencję amatorską, dlatego zadbaliśmy o bezpieczne własności samolotu - wyjaśnia Rafał Ładziński. - W najbliższych tygodniach opublikujemy zdjęcia i filmy z pierwszych prób systemu ratunkowego - dodaje.

FLARIS LAR 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie i najmniejszym dyspozycyjnym samolotem pasażerskim, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska