Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Góra. Co dalej z wiaduktem na ul. Zjednoczenia? Czy obie nitki zostaną zamknięte?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Wiadukt na ulicy Zjednoczenia w Zielonej Górze został wybudowany w 1977 roku, w latach 90. był remontowany...
Wiadukt na ulicy Zjednoczenia w Zielonej Górze został wybudowany w 1977 roku, w latach 90. był remontowany... Mariusz Kapała
Chyba nic dobrego nas nie czeka – napisała do nas pani Maria z ulicy Objazdowej. – Na wiadukcie na ulicy Zjednoczenia nic się nie dzieje. Bo nagle okazało się, że remontować nie ma co. Jest w tak tragicznym stanie, że trzeba go praktycznie wyburzyć i postawić nowy. Pewnie druga nitka jest taka sama, strach po niej jeździć. Chyba że miasto planuje zamknąć całkiem ten obiekt do czasu, kiedy znajdą się pieniądze na budowę nowego wiaduktu...

Przypomnijmy, to miał być remont, wymiana nawierzchni na jednej nitce wiaduktu na ulicy Zjednoczenia. Koszt inwestycji miał wynieść 12,7 mln zł. Przetarg na remont wiaduktu wygrało konsorcjum firm: PBW Inżynieria z Wrocławia i Dromosttor z Lwówka Śląskiego. To ono ma przebudować odcinek ul. Zjednoczenia, od ronda PCK w stronę ulicy Energetyków oraz – co najważniejsze - wschodnią część wiaduktu (jezdnia w stronę Przylepu).

Wiadukt na ulicy Zjednoczenia w Zielonej Górze został wybudowany w 1977 roku, w latach 90. był remontowany...

Zielona Góra. Co dalej z wiaduktem na ul. Zjednoczenia? Czy ...

Koszt remontu obu nitek wiaduktu to ponad 90 mln zł

Remont wiaduktu ruszył w kwietniu tego roku. Miał polegać m.in. na rozebraniu starej jezdni, pracach ziemnych, wykonaniu żelbetonowych płyt przejściowych na dojazdach, nowych elementów gzymsów oraz kap, zamontowaniu balustrady i barierek, montażu elementów krawężników. Zaraz jednak po rozebraniu pewnych elementów, okazało się, że stan techniczny wiaduktu jest dużo groszy niż zakładały to wstępne badania. Ekspertyza wykazała, że nie ma co remontować.

Obie nitki trzeba praktycznie wybudować od nowa, a to już koszt ponad 90 mln zł.

Czy miasto zamknie cały wiadukt?

Miasto nie zamierza zamykać obecnie używanej nitki. Przynajmniej dla samochodów osobowych. W przeciwnym wypadku mielibyśmy powtórkę z tego, jak wyglądała sytuacja drogowa w mieście z powodu zamknięcia przejazdu pod wiaduktem kolejowym na Batorego, który był remontowany. Wiadomo jednak, że teraz chodzi o czas. Ale jak zapewnia magistrat, jest duża szansa na pozyskanie funduszy z budżetu państwa. Chodzi o 45 mln zł, drugie tyle miasto musiałoby wydać z własnej kasy, czyli wziąć kredyt inwestycyjny.

Najpierw zostałaby wyremontowana rozebrana już w pewnej mierze nitka, a po zakończeniu tej inwestycji, rozpoczęłaby się druga – remont zachodniej nitki. Tak by w możliwie krótkim czasie cały wiadukt był, jak nowy.

Wiadukt na ulicy Zjednoczenia (dwie nitki) został wybudowany w 1977 i wraz z wiaduktem na ulicy Sulechowskiej znacznie poprawił komunikację w mieście. Odnowiono je w latach 1997-98, z czasem znów ich stan techniczny bardzo się pogorszył i wymagały gruntownego remontu.

Zobacz też wideo, co miało być w Zielonej Górze, ale się nie udało:

O czym marzyła przez lata Zielona Góra? Wcale nie o tramwajach, jak chcą złośliwi. Wiele się o tych inwestycjach mówiło. Wywoływały one wiele emocji. Jedni bardzo chcieli, by te marzenia się spełniły, inni pukali się w czoło. Jaka byłaby dziś Zielona Góra, gdyby te planowane zadania stały się rzeczywistością?  Czy te niespełnione marzenia, kiedyś zostaną kiedyś zrealizowane?

To miało powstać w Zielonej Górze, ale się nie udało. O czym...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska