Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZIELONA GÓRA: Na koniec prac na stacji PKP wycięto... dwie lipy. Ludzie się dziwią. Dlaczego drzewa trafiły pod topór? [ZDJĘCIA]

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Przy przejściu na peron pierwszy rosły dwie lipy (są widoczne na kilku zdjęcia), ale zostały wycięte (na zdjęcia pozostały tylko puste miejsca po nich). Mają być nowe nasadzenia
Przy przejściu na peron pierwszy rosły dwie lipy (są widoczne na kilku zdjęcia), ale zostały wycięte (na zdjęcia pozostały tylko puste miejsca po nich). Mają być nowe nasadzenia Leszek Kalinowski
Mieszkańcy miasta się dziwią, bo przez cały czas remontu peronów na stacji, lipy były chronione. A kiedy się on wreszcie kończy, poszły pod topór. Dlaczego?

Regina Wąchalska często korzysta z komunikacji kolejowej. - Jeżdżę do wnuka do Głogowa. Cieszyłam się, że tej modernizacji peronów - opowiada. - Ale nie mogłam się nadziwić, dlaczego na jej koniec wycięto dwie ładne lipy? Przecież one podczas robót, były obłożone opaską z desek, żeby nie zostały zniszczone. Aż tu nagle taka przykra niespodzianka. Ludzie mówią, że to ponoć dlatego, żeby liście nie brudziły przeszklonego zadaszenia.

Z pytaniem tym zwróciliśmy się do inwestora, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Ruszyła wycinka lip przy ul. Kościuszki w Kostrzynie. Obrońcy drzew zebrali 1,5 tys. podpisów w ich obronie. Mimo tego miasto zdecydowało się na wycinkę.

Protesty nie pomogły. Ruszyła wycinka drzew przy ul. Kościus...

- Lipy na stacji Zielona Góra były częściowo obumarłe. Stan drzew stwarzał zagrożenie dla podróżnych, istniało także ryzyko uszkodzenia nowych konstrukcji wiat zamontowanych na peronie - wyjaśnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Ze względów bezpieczeństwa, w uzgodnieniu z miastem, konieczne było ich usunięcie. W miejscu dotychczasowych drzew będą nowe nasadzenia.

Lipy na stacji Zielona Góra były częściowo obumarłe. Stan drzew stwarzał zagrożenie dla podróżnych, istniało także ryzyko uszkodzenia nowych konstrukcji wiat zamontowanych na peronie

Mieszkańcy pytają też, dlaczego konsekwentnie nie wykonano zadaszenia ze stali i szkła, tylko wprowadzono coś na kształt blachy trapezowej?

Trwa głosowanie...

Czy drzewa na peronie powinny zostać wycięte?

- Projekt modernizacji stacji przewidywał, by ok. 1/3 powierzchni wiat było wykonane ze szkła. Takie pokrycie jest montowane przede wszystkim w miejscach, które wymagają większego natężenia światła naturalnego, np. przy zejściach do przejścia podziemnego - mówi R. Śledziński. - Pozostała część wiat jest wykonana z estetycznej i wytrzymałej płyty, zapewniającej dobrą ochronę przed deszczem i słońcem.

Henryka Nagłego interesuje też, kiedy ostatecznie zakończą się wszystkie prace na stacji i pojawią się wreszcie tablice z napisem: Zielona Góra Główna. Pyta także o ławki, co nie jest bez znaczenia nie tylko dla starszych podróżnych.

- Zasadnicze prace na stacji planujemy zakończyć jeszcze w tym roku - podkreśla R. Śledziński z PKP PLK S.A. - W najbliższym czasie na peronach wykonawca zamontuje ławki, sukcesywnie pojawiać się będą tablice z nazwą stacji. Roboty wykończeniowe, głównie w obrębie peronu nr 2, mogą trwać jeszcze do końca stycznia, wtedy też gotowe będzie całe szklane pokrycie wiat.

Na peronach nie przewiduje się donic i automatów do napojów, o co także pytają mieszkańcy. Natomiast w gablotach informacyjnych na poszczególnych platformach będzie umieszczony plan stacji Zielona Góra. W czytelny i dogodny sposób zapewni to podróżnym dobrą informację dotyczącą komunikacji na stacji.

Dodajmy, że łączna długość zadaszenia peronów wyniosła ie 1002 metry. Ale inwestycja obejmowała więcej zadań. Od lutego dostępne jest wyremontowane i przedłużone przejście podziemne, łączące ul. Towarową z Dworcową. Wybudowano też pochylnie pieszo-rowerowe. Tunel zapewnia dogodne dojście do peronów i poprawia komunikację między dzielnicami miasta po obu stronach stacji. Dostęp do przejścia osobom o ograniczonej mobilności zapewnia winda. Z myślą o niewidzących i niedowidzących zamontowano specjalne nakładki w alfabecie Braille’a na poręczach. Zakończyła się też przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego.

ZOBACZ TEŻ

Zadaszanie peronów na stacji Zielona Góra Główna = grudzień 2019

ZIELONA GÓRA: Kończy się zadaszanie peronów. Zobacz, jak wyg...

Odnowiona kamienica zachwyca swoim wyglądem - Zielona Góra, al. Niepodległości - 4 grudnia 2019

ZIELONA GÓRA: Zobacz prawdziwe cudo! Nawet nie wiemy, co mam...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: ZIELONA GÓRA: Na koniec prac na stacji PKP wycięto... dwie lipy. Ludzie się dziwią. Dlaczego drzewa trafiły pod topór? [ZDJĘCIA] - Gazeta Lubuska

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska