Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Góra. Nowe autobusy elektryczne. Jakie firmy zgłosiły się do przetargu i co zaoferowały?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55.
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55. Archiwum MZK, Mariusz Kapała/GL
Przyzwyczailiśmy się już, że po ulicach Zielonej Góry jeżdżą ciche autobusy na prąd. A będzie ich jeszcze więcej. Bo właśnie otwarto koperty z ofertami na dostawę kolejnych elektrycznych pojazdów dla Miejskiego Zakładu Komunikacji. Pojawi się wiec niedługo dodatkowo osiem krótkich i cztery przegubowe ekologiczne autobusy.

Prezydent miasta Janusz Kubicki poinformował, że ostatni czas upływa pod znakiem przetargów. Jeden z nich dotyczy dostawy nowych autobusów elektrycznych.

Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55.

Zielona Góra. Nowe autobusy elektryczne. Jakie firmy zgłosił...

Przetarg na autobusy elektryczne

- W pierwszym z nich dotyczącym dostawy ośmiu „krótkich” autobusów są dwie oferty. Lepszą dał Solaria, opiewa na kwotę 23,5 mln zł. Czyli jeden autobus kosztuje prawie 3 mln zł. – zauważa gospodarz Zielonej Góry. - W drugim na dostawę czterech autobusów przegubowych lepszy jest Mercedes. Koszt to prawie 15 mln zł. Cieszę się, bo to spowoduje, że dalej będziemy najbardziej „elektrycznym” miastem w Polsce. Jest to powód do dumy i chwalenia się tym. Bo to oznacza, że będziemy mieli w swojej flocie Ursusy, Solarisy i Mercedesy - wszystkie elektryczne.

Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55.
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55. Archiwum MZK, Mariusz Kapała/GL

Testowanie autobusów elektrycznych

Wcześniej, bo jesienią ubiegłego roku, MZK i mieszkańcy mogli możliwość zapoznać się nowymi, elektrycznymi pojazdami. Zanim ogłoszono bowiem przetarg odbyło się wielkie testowanie. Jak tłumaczył prezes MZK Robert Karwacki - takie praktyczne sprawdzenie autobusu, jak sprawuje się na ulicach miasta, jest bardzo potrzebne. Testy pozwalają na zdobycie cennych informacji w zakresie jego eksploatacji, które zostają później wykorzystane podczas planowania przetargu, jak i pracy nowych autobusów.
Swoje uwagi na temat podróżowania testowanymi pojazdami mogli przekazywać MZK mieszkańcy Zielonej Góry.
Kiedy możemy zobaczyć na ulicach nowe autobusy? No nie tak od razu. Wiadomo, że produkcja musi trochę potrwać. Nowe pojazdy zastąpią te najstarsze autobusy (mające po 15 lat), które co prawda rzadko wyjeżdżają na ulice, ale MZK zostawiło je jako rezerwę.
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55.

Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55.
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55. Archiwum MZK, Mariusz Kapała/GL

Skąd pieniądze na zakup elektrycznych autobusów?

Zielona Góra znalazła się wśród 13 zwycięskich miast, które dostaną pieniądze z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Miasta te, czyli Szczecin, Opole, Poznań, Gliwice, Gdynia, Kraków, Malbork, Radom, Kędzierzyn-Koźle, Piła, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski i Sosnowiec, kupią łącznie 190 elektrycznych autobusów. Ogólna kwota dofinansowania to ponad 460 mln zł.
Zielona Góra dostała 30,3 mln zł na wart 45 mln zł projekt. W jego ramach Miejski Zakład Komunikacji kupi osiem elektroautobusów solo i cztery przegubowce. Do tego powstanie stacja ładowania autobusów elektrycznych na osiedlu Mazurskim.
Przypomnijmy pierwszy elektryczny autobus wyjechał na ulice Zielonej Góry we wrześniu 2018. Z autobusami na prąd wiązało się szereg inwestycji m.in. przebudowa zajezdni MZK, budowa Centrum Przesiadkowego, przebudowa pętli autobusowych czy budowa ładowarek elektrycznych.
- Cieszę się, że będziemy mieć taki ekologiczny tabor i będziemy podróżować wygodniej po mieście, które przecież pod względem powierzchni jest szóstym miastem w Polsce. Nie zapominajmy o tym – mówi Urszula Bojanowska z Zielonej Góry, która od lat korzysta z miejskiej komunikacji.

Zielona Góra. W zajezdni jest... nietypowe muzeum. Zobacz, c...

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska