Zielona Góra: Piszemy do premiera. Obwodnice, połączenia kolejowe, nowe węzły, czyli tego chcemy w transporcie i komunikacji.

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Ostatnia sesja rady miejskiej, która odbyła się w sposób stacjonarny - luty 2020.
Ostatnia sesja rady miejskiej, która odbyła się w sposób stacjonarny - luty 2020. Leszek Kalinowski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
To wszystko niezbędne dla rozwoju miasta - mówią radni, którzy wysłali do premiera oświadczenie w sprawie transportu i komunikacji. Na czym zależy Zielonej Górze?

Najpierw radni sejmiku województwa lubuskiego jednogłośnie przyjęli apel do premiera rządu, Mateusza Morawieckiego,
w sprawie rozwoju transportu w województwie lubuskim i Polsce zachodniej w powiązaniu z
programami i inwestycjami o znaczeniu ogólnokrajowym. Potem radni Zielonej Góry postanowili poprzeć ten apel i wydać swoje oświadczenie, podkreślające niezbędne dla miasta i regionu inwestycje.

Ostatnia sesja rady miejskiej, która odbyła się w sposób stacjonarny - luty 2020.

Zielona Góra: Piszemy do premiera. Obwodnice, połączenia kol...

Połączenia przelotowe, dalekobieżne i inne

Rada Miasta Zielona Góra zwraca się do Pana Premiera o zaplanowanie i realizację wymienionych w Apelu inwestycji i działań w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem działań poprawiających liczbę i jakość połączeń komunikacyjnych Zielonej Góry z krajową i europejską siecią transportową i osadniczą, a tym samym poprawiających dostępność komunikacyjną, turystyczną i gospodarczą oraz rozwijających potencjał naukowo-badawczy i akademicki miasta Zielona Góra, tj:
1.Stopniowy rozwój dalekobieżnych połączeń kolejowych:
połączenia międzynarodowe

bezpośrednie, przelotowe połączenia kolejowe do:

  • Wiednia i Bratysławy-Budapesztu (3-4 połączenia)
  • Pragi (3-4 połączenia)
  • Wilna (2 połączenia)
  • Lwowa (2 połączenia)
  • Grodna (1-2 połączenia)
  • Brześcia/Mińska (1-2 połączenia)
  • Kowla/Kijowa (1-2 połączenia)
  • Drezna i Lipska (2-3 połączenia)
  • Berlina (7-8 połączeń, w tym: 1-2 połączenia do Hamburga, 2-3 połączenia do Hanoweru, 1-2 połączenia do Kolonii, 1

połączenie do Frankfurtu n/Menem, 1 połączenie do Monachium)

  • Amsterdamu (1 połączenie)
  • Brukseli (Paryża) (1-2 połączenia)
  • Kopenhagi (Sztokholmu) (1 połączenie)

Połączenia przelotowe przez Zieloną Górę

W ramach I fazy odtwarzania kolejowej sieci połączeń transeuropejskich (np. w koncepcji Trans Europ Express 2.0), przedłużenie w kierunku zachodnim do Berlina i kolejnych miast Europy, tras bezpośrednich pociągów relacji (...- Rzepin -) Zielona Góra - Nowa Sól - Głogów - Legnica - Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - Przemyśl. W ramach II fazy budowy kolejowej sieci połączeń transeuropejskich, przedłużenie w kierunku zachodnim do Berlina i kolejnych miast Europy, trasy bezpośrednich pociągów relacji:

  • (...- Rzepin - ) Zielona Góra - Głogów - Leszno - Poznań - Inowrocław - Toruń - Olsztyn (w cieplejszej porze roku wydłużony do Pojezierza Mazurskiego)
  • (...- Rzepin - ) Zielona Góra - Głogów - Leszno - Ostrów Wlkp - Kalisz - Łódź - Warszawa
  • (...- Rzepin -) Zielona Góra (- Głogów – Leszno) - Poznań - Warszawa (po rozbudowie i poprawie stanu infrastruktury możliwe bezpośrednio/krótszą trasą do Poznania)

Opisane relacje zakładają przede wszystkim połączenia przelotowe przez Zieloną Górę. W zależności od analiz, stopniowa realizacja planu (np. w modelu Trans Europ Express 2.0) możliwa jest ich obsługa zarówno przez całe składy pociągów jak i przez dodanie odpowiednich grup wagonów lub łączonych zespołów trakcyjnych.
W wariancie rozszerzonym możliwe jest dalsze zwiększenie liczby połączeń o co najmniej 25%.

Połączenia dalekobieżne krajowe
Zwiększenie ilości bezpośrednich połączeń krajowych dalekobieżnych do:

  • najbliższych miast wojewódzkich: Wrocławia, Poznania, Szczecina, Gorzowa Wielkopolskiego, umożliwiających bezpośredni dojazd także poprzez relacje przelotowe (również możliwy do realizacji poprzez łączenie grup wagonowych / zespołów trakcyjnych)
  • krajowych ośrodków metropolitalnych, pozostałych miast wojewódzkich i stolicy (o różnych porach dnia, z uwzględnieniem możliwych podróży jednodniowych tam i z powrotem): Łódź, Katowice, Gdańsk-Gdynia, Kraków, Bydgoszcz, Toruń, Kielce, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Warszawa

Przedłużenie połączeń krajowych z Zielonej Góry

Przedłużenie połączeń krajowych z Zielonej Góry, w relacji:

  • Szczecin – o Świnoujście i Kołobrzeg (Koszalin),
  • Kraków – o Zakopane, Krynicę Zdrój i Zagórz,
  • Lublin – o Chełm i Zamość,
  • Białystok – o Suwałki i Ełk,
  • Warszawa – o Terespol (- Brześć),
  • Katowice – o Kielce, Bielsko Białą (-Zakopane / Zwardoń).

Przedłużenie wybranych połączeń krajowych do Zielonej Góry o:

  • Głogów (z kierunku Poznania),
  • Żary i Żagań,
  • Gubin / Guben,
  • Jelenia Góra (- Szklarska Poręba / Karpacz - z kierunku Poznania i Szczecina, po poprawie stanu infrastruktury).

Wydłużenie połączeń do stacji pogranicza o stacje węzłowe poza granicami kraju, w relacji:

  • Racibórz/Chałupki – do Ostravy
  • Zwardoń – do Żiliny
  • Międzylesie – do Usti nad Orlici
  • Kudowa – do Nachodu (połączenie kolejowo-autobusowe)
  • Zgorzelec/Bogatynia – do Liberca
  • Szklarska Poręba – do Harrachova/Tanvaldu
  • Terespol – do Brześcia
  • Chełm – do Kowla
  • Przemyśl - do Lwowa

W efekcie, oczekiwana ilość połączeń dalekobieżnych na głównych odcinkach sieci między stacjami węzłowymi w wariancie podstawowym powinna wynieść dla miasta Zielona Góra, w relacji:

  • Głogów: 18
  • Gubin: 2-4
  • Rzepin: 10-12
  • Zbąszynek: 18
  • Żary: 6-8

W zależności od analiz, realizacja planu możliwa jest zarówno przez całe składy pociągów jak i przez dodanie odpowiednich grup wagonów lub łączonych zespołów trakcyjnych.
W wariancie rozszerzonym możliwe jest dalsze zwiększenie liczby połączeń o co najmniej 25%.

Rozwój infrastruktury transportu

Modernizacja ciągu komunikacyjnego Wrocław Główny – Zielona Góra Główna – Szczecin Główny (LK nr 273), celem dostosowania do prędkości co najmniej 160 km/godz. oraz uzyskania czasów przejazdu na odcinkach: Wrocław Główny – Zielona Góra Główna 1 godz. 15 min., Zielona Góra Główna - Szczecin Główny 1 godz. 40 min., Wrocław
Główny - Berlin Hbf. 3 godz. 15 min. dla najszybszych połączeń konwencjonalnych
Przeprowadzenie kompleksowej (zintegrowanej) wielomodalnej koncepcji programowo-przestrzennej stacji Zielona Góra Główna dla wielofunkcyjnego, nowoczesnego, zrównoważonego zagospodarowania terenów dworcowych, w tym poprawy funkcji obsługi ruchu pasażerskiego
Ujęcie stacji Zielona Góra Główna w planach linii zachodniej kolei dużych prędkości, docelowo poprzez budowę nowej linii z Poznania (Opalenicy - w zależności od wyboru wariantu) o minimalnej prędkości 250 km/h, z perspektywiczną kontynuacją przebiegu linii w kierunku Europy Zachodniej (przez Słubice/Frankfurt-Oder lub Gubin/Guben)

  • w etapie 0 dalsze prace koncepcyjne i studialne nad przedłużeniem ciągu komunikacyjnego z Zielonej Góry w kierunku Poznania przez Wolsztyn z uwzględnieniem korytarzy wynikowych wstępnego studium wykonalności KDP Poznań - Zielona Góra - Berlin
  • w etapie 0/1 budowę połączenia w standardzie konwencjonalnym Zielona Góra - Klenica (w śladzie przyszłej KDP) – Sulechów, z częściowym wykorzystaniem przebiegu linii 379 (umożliwiające również zachowanie kierunku ruchu z południa i południowego zachodu (370<->358) w kierunku Gorzowa i Poznania-Gdyni/Olsztyna/Łodzi/Warszawy oraz jednoczesne prace nad połączeniem Opalenica - Wolsztyn (z możliwym/tymczasowym przedłużeniem śladem 357 do Sulechowa)

Modernizacja z opcjonalną budową nowych odcinków Magistrali Południowej o podwyższonych parametrach: (Przemyśl -) Rzeszów - Kraków - Katowice (Metropolia Południowa) - Wrocław - Legnicko-Głogowski Okręg Miedziowy - Zielona Góra, a także jej przedłużenie do Berlina i do Szczecina przez Gorzów Wlkp. (poprzez ciąg tzw. Magistrali Zachodniej).
Modernizacja ciągu linii AGTC CE-59/1, w szczególności (w pierwszej kolejności) linii 370 Zielona Góra - Żary i 282 Żary - Węgliniec z podniesieniem prędkości do minimum 120kmh, elektryfikacją i poprawą przepustowości (analiza dla odcinków drugiego toru) w celu poprawy dostępności komunikacyjnej między województwem zachodniopomorskim i lubuskim a dolnośląskim, w tym do ośrodków sudeckich o wybitnych walorach turystycznych, wypoczynkowych i uzdrowiskowych. Linia stanowi również przedłużenie korytarzy Gdańsk - Bydgoszcz - Poznań - Zielona Góra i Świnoujście - Szczecin - Zielona Góra do Europy Południowej i południowo-zachodniej w kierunku Zgorzelca - Pragi / Drezna
wraz z perspektywicznymi budowami obwodnic: zachodniej obwodnicy Zielonej Góry: Przylep - Słone; północno-wschodniej obwodnicy Zielonej Góry (w ciągu CE-59)AGTC dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego (w tym ładunków niebezpiecznych) z miasta
Modernizacja linii 358 TEN-T feeder line, stanowiącą przedłużenie ciągu komunikacyjnego Gdańsk - Bydgoszcz - Poznań - Zielona Góra w kierunku Europy zachodniej i południowej (Cottbus-Lipsk/Drezno-Praga)

  • modernizacja do prędkości 160kmh odcinka Zbąszynek - Czerwieńsk z odbudową drugiego toru i zapewnieniem przelotowej obsługi komunikacyjnej (dodatkowy tor) dla portu lotniczego Zielona Góra - Babimost
  • modernizacja do prędkości 120-140 kmh wraz z elektryfikacją odcinka Czerwieńsk-Gubin (Guben) i odbudową drugiego toru (szczególnie na odcinku Czerwieńsk – Krosno) jako brakującego ogniwa dla spójnej sieci krajowej i europejskiej

Modernizacja linii kolejowych łączących Zieloną Górę z innymi ośrodkami osadniczymi regionu Polski zachodniej przyczynić się powinna do skrócenia czasu podróży, w szczególności

  • do Gorzowa do maksymalnie 60 minut,
  • do Wrocławia do maksymalnie 75 minut
  • do Poznania do maksymalnie 65 minut

dla najszybszych połączeń w systemie kolei konwencjonalnej

Przeprowadzenie niezbędnych analiz koncepcyjnych, studialnych i realizacyjnych dla Magistrali Zachodniej Wrocław - LGOM - Zielona Góra - Gorzów - Szczecin - Świnoujście/Kołobrzeg stanowiącej dostosowanie sieci transportu do sieci osadniczej, w tym w szczególności

  • rozbudowy magistrali nadodrzańskiej 273 i tzw. magistrali nadodrzańskiej plus przez LGOM (289+275) - przebieg wspólny z Magistralą Południową
  • modernizacji ciągu linii 358 i 367 Zielona Góra - Zbąszynek - Gorzów
  • realizacji połączenia z opcjami częściowego odtworzenia przebiegu, lub realizacji w nowym śladzie linii Gorzów Wielkopolski - Szczecin
  • analizy możliwości korekty przebiegu magistrali przez województwo lubuskie na odcinku Sulechów - Gościkowo (Międzyrzecz) z obsługą Świebodzina

Rozwój infrastruktury niezbędnej dla uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta (SKALT). Za szczególnie istotne oprócz inwestycji liniowych i rozwoju obszaru stacji Zielona Góra Główna, Sulechów i Nowa Sól uznajemy utworzenie stacji

  • Zielona Góra Wschodnia (os. Mazurskie)
  • Zielona Góra Zachodnia (na odgałęzieniu linii 273 i 370)

oraz sieci przystanków w Zielonej Górze przy liniach:

  • LK370 - Osiedle Leśne, Zacisze – modernizacja i elektryfikacją odcinka linii
  • LK273 - Leśny Dwór, Elektrociepłownia/Falubaz, Uniwersytet, Park Przemysłowy w Nowej Soli
  • LK 273 Północ - strefa gosp., Miasto/Staszica, Południe - strefa gosp.
  • (Wrocławska + Port - bocznica), (Strefa Południe – końcówka LK371 przy ul. Przyszłości/terminalu autobusowym) – koncepcja do dalszych analiz

w Sulechowie

  • LK358 - Zachód (wiadukt DW278), Wschód (ul. Bema)
  • w Czerwieńsku
  • Południe LK273/436 (odgałęzienie) lub Wschód(/ZG Północ) 436 lub 358
  • LK 358 – Zachód (przy JW1517)
  • LK273 – Cargo (przy PKP Cargo/JW1517)
  • oraz możliwych innych punktów handlowych do dalszych szczegółowych analiz

Lokalizacja węzła logistycznego wielomodalnego na obszarze Lubuskiego Trójmiasta obejmującego infrastrukturę obsługi (wymiany międzygałęziowej) dla co najmniej dwóch (transport kolejowy i drogowy), a w perspektywie trzech lub czterech środków transportu (transport rzeczny i lotniczy)
Przeprowadzenie prac pilotażowych dla uzyskania zintegrowanego planu multimodalnego (integrującego cechy studium sieciowego, studium wykonalności oraz planu transportowego z uzyskaniem modelu symulacyjno-decyzyjnego) dla Zielonogórskiego Węzła Komunikacyjnego jako planu/modelu skalowalnego,

  • w wariancie podstawowym - dla miejskiego obszaru funkcjonalnego Lubuskiego Trójmiasta (Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny) wraz z analizą kierunkowego podstawowego układu sieci wychodzącego także poza ten obszar
  • w wariancie rozszerzonym - dla obszaru Aglomeracji Zielonogórskiej

Modernizacja funkcjonowania transportu w obszarach funkcjonalnych - pilotaż dla obszarów funkcjonalnych w okresie odbudowy

Projekt pilotażowy dla nowego modelu transportu obejmujący

  • zintegrowane wielomodalne planowanie transportu (infrastruktury i sieci połączeń)
  • finansowanie organizacji połączeń
  • rozwój centrów i systemów przesiadkowych integrujących łańcuch podróży (park&ride, park&walk)
  • wsparcie dla stosowania organizacyjno-technologicznych systemów zintegrowanych:
  • integracja taryfowo-biletowa
  • technologie współdzielone
  • mobilność jako usługa
  • wsparcie dla cyfryzacji i robotyzacji (systemy automatyczne i autonomiczne) w transporcie

Rozbudowa i modernizacja sieci połączeń drogowych z ważniejszymi ośrodkami/węzłami krajowymi i międzynarodowymi

1.Modernizacja korytarza drogi S3 (sieć bazowa TEN-T, korytarz CETC)

  • rozbudowa na odcinku (Świebodzin) Sulechów - Zielona Góra Północ oraz Zielona Góra Południe - Nowa Sól do przekroju 2/3
  • przejście pod koroną Wału Zielonogórskiego tunelem o przekroju 2/2 (poprawa spójności przestrzennej i środowiskowej - ograniczenie hałasu komunikacyjnego dla pobliskich osiedli, uzyskanie dodatkowego terenu na powierzchni, skokowa poprawa parametrów użytkowych ciągu komunikacyjnego poprzez zniesienie obustronnego znacznego przewyższenia podnoszącego koszty użytkowników)
  • budowa węzłów

i.Sulechów Północ
ii.Zawada (x279)
iii.Zielona Góra Północ (rozbudowa)
iv.Niedoradz (rozbudowa, x32n)
v.Nowa Sól strefa północ
vi.Nowa Sól strefa południe (x297n, 315n)

Realizacja drogi łączącej S3 i A4 o kierunkowym przebiegu Lubin Południe - Kąty Wrocławskie np. w ramach tzw. drogi A4bis lub jako osobny łącznik (z opcją częściowego wspólnego przebiegu linii kolejowej Kąty Wrocławskie - Legnica Wschód/Lubin do analizy), skracającej o 35-40 km długość przebiegu głównych ciągów komunikacyjnych z portów Szczecin-Świnoujście - Gorzów - Zielona Góra - Wrocław i dalej na południe kraju w kierunku Opole - Katowice - Kraków - Rzeszów oraz na południe Europy (przyszłą drogą S8) w kierunku Kłodzko - Brno – Wiedeń/Budapeszt

Perspektywiczna realizacja ciągu komunikacyjnego CETC bis łączącego porty polskie oraz Bydgoszcz i Toruń przez Poznań z Dreznem i Pragą (przedłużenie korytarza TEN-T VIa)

  • a.do trasy o roboczej nazwie S3-bis na przebiegu Sulechów Północ - Trasa Mostu w Pomorsku (obwodnica zachodnia Zielonej Góry) lub w.Zawada - w.Zielona Góra Zachód (x27x32) - Nowogród Bobrzański - Żary/Żagań - Zgorzelec - (Drezno / Praga) o analizowanych parametrach minimum GP 2+1 z rezerwą na przyszłą rozbudowę
  • b.sukcesywna rozbudowa drogi 32 Sulechów - Poznań wraz z opcją częściowo nowych przebiegów (obejścia miejscowości) o parametrach GP 2+1 lub nowym przebiegiem od Trasy Mostu w Milsku przez Kargowę/Wolsztyn w kierunku węzła Stęszew (S5)

ZOBACZ TEŻ, CO POWODUJE SMOG:

Łącznik S3 - A18/A4 Nowa Sól Południe/Nowe Miasteczko - Szprotawa Wschód - Bolesławiec o minimalnych parametrach GP 2+1 z rezerwą na przyszłą rozbudowę zadania 3a i 4 skracają znacznie przebieg korytarza z Bałtyku (portów polskich Szczecin/Trójmiasto) do południa Europy, w szczególności Szczecin-Praga, szacunkowo nawet o ponad 100km

Realizacja zadań w ciągu perspektywicznego korytarza Środkowopolskiego z Europy Zachodniej (Gubin/Olszyna) - Zielona Góra/Głogów - Leszno - Kalisz - Łódź Południe - Radom - Lublin na Ukrainę (Hrebenne/Dorohusk)

  • rozbudowa drogi nr 32 Gubin - Krosno Odrzańskie - Zielona Góra (Zachód), w pierwszej kolejności odcinka Zielona Góra - Krosno (obwodnica miasta) do parametrów 2+1 w częściowo nowym przebiegu (obejścia miejscowości)
  • kontynuacja realizacji Trasy Mostu w Milsku w przebiegu od węzła Zielona Góra Południe w kierunku wschodnim (Kargowa/Wolsztyn) oraz Wschowa-Leszno (xS5) jako drogi krajowe

j

Sukcesywna rozbudowa drogi krajowej nr 27 Żary/Żagań - Zielona Góra z budową obejść miejscowości - w pierwszej kolejności Nowogrodu Bobrzańskiego - i podniesieniu parametrów do GP 2+1 z opcją realizacji częściowo nowego przebiegu (śladem tzw.S3bis), włączeniem do A18 (i nowego przebiegu DK12) oraz przedłużeniem Trasą Mostu w Pomorsku (Obwodnica Zachodnia) do węzła Sulechów Północ (xS3)

Budowa i modernizacja ciągu Sulechów Północ (xS3) - Port Lotniczy Zielona Góra Babimost - Zbąszyń - Trzciel (xA2) oraz Sulechów (Południe) - Okunin - (Babimost) tj. 404n z włączeniem w sieć dróg krajowych

Przeprowadzenie prac pilotażowych dla uzyskania zintegrowanego planu multimodalnego (integrującego cechy studium sieciowego, studium wykonalności oraz planu transportowego z uzyskaniem modelu symulacyjno-decyzyjnego) dla Zielonogórskiego Węzła Komunikacyjnego jako planu/modelu skalowalnego,

  • w wariancie podstawowym - dla miejskiego obszaru funkcjonalnego Lubuskiego Trójmiasta (Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny) wraz z analizą kierunkowego podstawowego układu sieci wychodzącego także poza ten obszar
  • w wariancie rozszerzonym - dla obszaru Aglomeracji Zielonogórskiej

ZOBACZ TEŻ

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pies ogrodnika

pisać możecie . tylko jak Jajowiecki zawetuje to obwodnice będziecie sobie robić sami w ogródkach

S
Stasia Kowalska

Pomarzyć można. Ciekawe kto sfinansuje te pomysły?

Już teraz można było skomunikować lotnisko w Babimoście z Zieloną Górą i Gorzowem przy okazji modernizacji linii kolejowej do Zbąszynka. Wydatek kilku milionów a dla realizacji przyszłych marzeń o potędze transportowej kapitalne znaczenie.

Po wyprowadzeniu Polski z Unii /dobrze będzie, że skończą do tego czasu most w Milsku/ nie będzie żadnych funduszy na takie przedsięwzięcia. A zresztą po co i dla kogo? Polska zostanie zadupiem Europy.

Dodaj ogłoszenie