Znajomość języków obcych kluczem do współczesnego świata

Artykuł sponsorowany SWISS KRONO
Nauka języka obcego działa stymulująco na rozwój umysłowy i psychologiczny dziecka - jego wdrażanie poprzez zabawę rozwija wiele umiejętności, takich jak koncentracja czy kreatywne myślenie. (Pixabay)
Jednym z wielu skutecznych metod pobudzania naszych szarych komórek jest nauka języków obcych. Posługując się nimi ćwiczymy pamięć, logiczne myślenie i pobudzamy drzemiące w nas pokłady kreatywności. Co więcej, znajomość języków działa nie tylko stymulująco na nasz umysł, ale również otwiera drzwi do uzyskania atrakcyjnej pracy, a nawet nowych przyjaźni. Przeczytajcie, jak bogaty wachlarz zalet niesie ze sobą nauka języków obcych.

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że znajomość języków obcych to same zalety. Zacznijmy od tych prozdrowotnych – udowodniono bowiem, że nauka języków jest doskonałym treningiem dla naszego mózgu: zwiększa zdolność koncentracji oraz poprawia pamięć, co w ostatecznym rozrachunku przekłada się na opóźnienie demencji oraz zapobieganie chorobie Alzheimera.

Jak dowiódł zespół badaczy pod przewodnictwem dr Magali Perquin z Publicznego Centrum Badań nad Zdrowiem w Luksemburgu, posługiwanie się językami obcymi wpływa ochronnie na pamięć ludzi starszych. W naukowym badaniu wzięło udział 230 seniorów – kobiet i mężczyzn – w wieku ok. 73 lat, którzy władali dwoma lub więcej językami obcymi.

Do podobnych ustaleń doszła kanadyjska neurobiolog Ellen Bialystok z Uniwersytetu York w Toronto, która dowiodła, że „dwujęzyczne mózgi są zdrowsze”, czyli że mózgi osób posługujących się co najmniej dwoma językami obcymi, lepiej radzą sobie z demencją oraz „wyposażone” są w mechanizmy obronne chroniące przed Alzheimerem. Co ciekawe, im więcej zna się języków, tym bardziej odsuwa się w czasie zagrożenie chorobą.

Nie koniec na tym! Stwierdzono również, że u osób wielojęzycznych występuje większa gęstość substancji szarej w obszarze mózgu znanym jako „anterior cingulate cortex” (ACC), który pełni ważną rolę m.in. w procesie podejmowania decyzji, a także służy do monitorowania własnego zachowania. Może to wyjaśniać, dlaczego osoby władające językami obcymi osiągają lepsze rezultaty w testach na kontrolę uwagi i łatwiej opanowują możliwość wykonywania kilku czynności w tym samym czasie.

Okno na świat

Któż z nas nie marzy o tym, by wybrać się w daleką podróż, poznać nowe miejsca, nietuzinkowych ludzi lub chociażby robić karierę naukową, budować własny biznes lub rozwijać zawodowe skrzydła w prężnie rozwijającej się firmie? A przecież o wiele łatwiej spełnić te marzenia, jeśli jesteśmy biegli w językach obcych, które ułatwiają komunikację z obcokrajowcami, pomagają budować wizerunek w pracy, a tym samym nadają nam świetności i prestiżu.

Języki obce wpływają ponadto na naszą otwartość i pewność siebie, poszerzają horyzonty oraz umożliwiają zrozumienie obcych kultur i obyczajów.

Odkąd byłem dzieckiem, mój ojciec często powtarzał: „Synu, ucz się języków obcych. To zaprocentuje w przyszłości”. Miał rację – mówi Axel Stróżyk, absolwent

Zakładu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, gdzie ukończył germanistykę.

Tata dołożył wszelkich starań, by rozwinąć we mnie językową pasję i zainteresowania. Dziś jestem absolwentem kierunków filologicznych, potrafię swobodnie porozumiewać się po francusku, niemiecku i angielsku, a nawet w pewnym stopniu po włosku. Znajomość języków obcych pozwoliła mi doświadczyć wielu ciekawych i niezapomnianych podróży, poznać ciekawe i wartościowe osoby, nawiązać internacjonalne znajomości i poznać ludzi z pasją. Chęć nauki i poznawania kultury obcych krajów miały znaczący wpływ na moją przyszłość – obecnie odnalazłem się w jednym z krajów, którego język i kulturę znam bardzo dobrze i w życiu zawodowym wykorzystuję swoje kompetencje językowe – wszystkie. Szczerze zachęcam do uczenia się języków obcych. Naprawdę warto – mówi Axel Stróżyk.

Tu podaj tekst alternatywny

Język angielski jest pierwszym językiem dla ok. 360 milionów ludzi i drugim dla dalszych 500 milionów. (fot. Unsplash)

Komunikacja w biznesie

Znajomość języków obcych pozwala poznać i lepiej zrozumieć świat. Dzięki nim możemy nie tylko swobodnie zwiedzać nowe miejsca, poznawać obcą historię i kulturę, ale przede wszystkim komunikować się z ludźmi – mówi Ludmiła Schodnik, handlowiec na rynki zagraniczne w firmie SWISS KRONO. Dodajmy, że w żarskiej firmie pani Ludmiła obsługuje klientów z Rosji, choć na początku swojej zawodowej kariery pod jej „handlową pieczą” byli również klienci z państw obszaru postradzieckiego.

W mojej pracy, chcąc nawiązać np. korespondencję z kontrahentem, posługuję się przede wszystkim językiem rosyjskim. Często jednak zdarzają się sytuacje, w których nowi – zwłaszcza młodzi – klienci z bloku państw rosyjskojęzycznych zaczynają służbową korespondencję w języku angielskim. Jest to jakby język wyjściowy – tłumaczy pani Ludmiła i dodaje:

Język angielski w piśmie nie jest dla mnie wyzwaniem, jednak gdy widzę, że adres skrzynki mailowej kończy się literami: „ru” lub zauważam, że podany numer kontaktowy jest numerem moskiewskim, wtedy odpisuję w języku rosyjskim, co znacznie ułatwia dalszą korespondencję. Oczywiście ułatwia nie tylko mnie, ale przede wszystkim klientowi, któremu zdecydowanie łatwiej i przyjemniej prowadzi się korespondencje w jego języku ojczystym – zaznacza Ludmiła Schodnik.

Języki obce? To furtka do świata, komunikowania się z innymi – dodaje Małgorzata Dumin-Zawadzka, która w SWISS KRONO również pełni funkcję handlowca na rynki zagraniczne. Pani Małgorzata obsługę klientów z Kazachstanu, Azerbejdżanu, Armenii, Kirgistanu, Uzbekistanu, Gruzji, Mołdawii oraz – od zeszłego roku – Mongolii.

Znajomość języków pozwala bliżej poznać kulturę i tradycję danego kraju oraz przyśpiesza integrację społeczną. W mojej pracy przedstawiciela handlowego na rynki zagraniczne język obcy jest szczególnie ważny – komunikując się w języku ojczystym klienta zyskuję jego zaufanie, przez co zacieśniam biznesowe relacje – zaznacza pani Małgorzata.

Tu podaj tekst alternatywny

Big Ben - symbol Wielkiej Brytanii i wizytówka Londynu - to nazwa zwyczajowa wieży zegarowej Elizabeth Tower.(Unsplash)

Czym skorupka za młodu...

Na początku zaznaczmy, że na naukę języków obcych nigdy nie jest za późno, ale niewątpliwie im wcześniej zacznie się „językowa przygoda”, tym lepiej. Warto więc pasję wiedzy podsycać od najmłodszych lat, dzięki czemu dziecko opanuje nowe, językowe umiejętności bez problemów i w sposób całkowicie naturalny.

Warto pamiętać, że nauka języka obcego działa stymulująco na rozwój umysłowy i psychologiczny dziecka – jego wdrażanie poprzez zabawę rozwija i doskonali wiele umiejętności, takich jak koncentracja, pamięć czy kreatywne myślenie.

Co więcej, znajomość języka obcego otwiera drzwi do przyjaźni, wiedzy i świata, a im wcześniejszy kontakt dziecka z językiem obcym, tym większa gwarancja osiągnięcia wyższego stopnia jego opanowania w dalszym procesie kształcenia.

Nauka najmłodszych pociech – w wieku przedszkolnym – odbywa się w formie zabawy, co sprawia, że jest to dla nich zarówno przyjemne doświadczenie, jak i sposób na naukę bez wysiłku, co w późniejszym wieku jest często trudne do osiągnięcia. Bez wątpienia młodsze dzieci zdecydowanie lepiej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięków nowego języka, a to dlatego, że ich aparat mowy nie jest jeszcze do końca ukształtowany. Bardzo prawdopodobne zatem, że przyswoją naturalną wymowę, akcent i intonację języka obcego.

Tu podaj tekst alternatywny

Pomimo nauki zdalnej, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 chętnie angażują się w organizowane przez nauczycieli warsztaty i projekty międzynarodowe (iStock)

W Szkole Podstawowej nr 1 stawiają na języki!

Czy warto uczyć się języków obcych? Oczywiście, że tak! To całe mnóstwo możliwości: podróże, nauka za granicą, lepsza praca. Znając język angielski można podróżować bezpiecznie i bez stresu. W trudnych sytuacjach nie musimy prosić kogoś o pomoc, dzięki naszym umiejętnościom językowym wybrniemy z każdej opresji – mówi Agnieszka Ropska, dyrektor żarskiej Szkoły Podstawowej nr 1 i dodaje:

Język angielski jest językiem światowym i pomoże nam nie tylko w sytuacjach trudnych, ale też w komunikacji i nawiązywaniu relacji z mieszkańcami ciekawych zakątków na całym świecie. Zyskać można jeszcze więcej: możliwość poznania obcej kultury, nawiązania ciekawych znajomości, otworzenia się na świat, poszerzenia swojego światopoglądu, zdobywania wiedzy o miejscach wartych zobaczenia, których nie znajdziemy w przewodnikach dla turystów. Z pewnością, znajomość języków obcych to nasza mocna strona przy przyjęciu do pracy oraz pomoc w rozwijaniu kariery zawodowej. Dzięki nim możemy znaleźć dobrze płatną, interesującą nas pracę oraz awansować na wyższe stanowisko.

Tu podaj tekst alternatywny

Agnieszka Ropska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Żarach, stawia na języki obce i współpracę z zagranicznymi szkołami. (Archiwum prywatne)

Międzynarodowa współpraca przynosi efekty

Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 starają się, by uczniowie nie tylko znali wartość posługiwania się językami obcymi, ale aby mieli także możliwość nauki w najbardziej efektywny i przyjazny sposób.

Jak zauważa pracująca w SWISS KRONO Anna Dziurdziewicz-Pomocka, mama siedmioletniej Marty, nauka języków obcych w Szkole Podstawowej nr 1 przebiega sprawnie, a jej mała pociecha chętnie uczestniczy w zajęciach.

Marta uczy się w pierwszej klasie, w której odbywają się lekcje języka angielskiego. Córka szybko przyswaja ten język, a same zajęcia przynoszą jej nie tylko dawkę wiedzy, ale i sporo frajdy, nawet teraz, w dobie nauczania zdalnego. Cieszę się, że język angielski towarzyszy jej już od najmłodszych lat szkolnych – zaznacza pani Anna.

Stawiamy na żywą komunikację w języku obcym, pracę projektową, wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej. Poprzez ciekawe zajęcia, obozy językowe, warsztaty z obcokrajowcami oraz projekty międzynarodowe motywujemy naszych uczniów do nauki poprzez zabawę. Angażujemy się w projekty międzynarodowe programu eTwinning, który promuje współpracę europejskich szkół za pomocą nowoczesnych technologii. Dzięki współpracy z rówieśnikami z całego świata uczniowie mogą rozwijać swoje umiejętności poza granicami tradycyjnej szkolnej klasy – podkreśla dyrektor Agnieszka Ropska i kontynuuje:

Uczestnictwo w projektach międzynarodowych sprawia, że nauka staje się ciekawsza i bardziej angażująca. To także świetny sposób na nawiązanie przyjaźni, rozwijanie wzajemnego rozumienia ludzi z różnych krajów i kultur. Współpracując nad projektami uczniowie nie tylko rozwijają swoje umiejętności językowe, ale także uczą się innych fascynujących rzeczy. Przykładem może być projekt realizowany w zeszłym roku szkolnym – „A drop in the ocean”. Był on odpowiedzią w jaki sposób uczyć młodzież o wyzwaniach środowiska, tak aby żyć w zrównoważony sposób i przeciwdziałać wyzwaniom środowiskowym. W innowacyjny sposób stawiał wyzwania uczniom, którzy pracując w międzynarodowych zespołach uczyli się i inspirowali siebie nawzajem.

Warto wspomnieć, że projekt „A drop in the ocean” został doceniony i otrzymał Krajową i Europejską Odznakę Jakości programu eTwinning przyznawaną projektom, których praca w ramach partnerstwa uznawana jest za wyróżniającą w naszym kraju i Europie.

To wyróżnienie jest wyrazem uznania dla nauczycieli i uczniów za zaangażowanie w działania poświęcone europejskiej współpracy. Dla uczniów jest wspaniałą motywacją do dalszej pracy, dla nauczyciela uznaniem jego pracy, a dla szkoły prestiżem i wyrazem otwartości na współpracę międzynarodową – z dumą zaznacza dyrektor Agnieszka Ropska.

W projekty językowe zaangażowani są również najmłodsi uczniowie żarskiej Szkoły Podstawowej nr 1.

Nasz zeszłoroczny projekt międzynarodowy „NeuroEnglish” także został nagrodzony Krajową i Europejską Odznaką Jakości programu eTwinning. Co więcej, projekt zdobył drugie miejsce na najlepszy projekt w Szwecji. Projekt realizowany był przez pierwszoklasistów. Uczyli się języka angielskiego razem z kolegami ze Szwecji, Włoch, Turcji, Ukrainy, Serbii i Macedonii Północnej – mówi dyrektor Ropska i dodaje:

Obecnie już jako drugoklasiści, dzieci kontynuują swoją przygodę z projektami międzynarodowymi, biorąc udział w kolejnym wyzwaniu – projekcie „FunBox”, który wykorzystuje gry i ich elementy w nauce języka angielskiego. Razem z uczniami z Grecji i Czech realizują zadania w formie gier i rozbudzają swoją kreatywność, tworząc wspólne prace.

W Szkole Podstawowej nr 1 nie brakuje również klasy językowej.

Uczniowie tej klasy uczą się angielskiego w rozszerzonym wymiarze godzin. Biorą oni udział w kolejnym projekcie międzynarodowym „Penfriend vs. Covid”, gdzie dobrani w pary z kolegami z Włoch, Turcji, Litwy i Szwecji wymieniają ze sobą korespondencję przez internet. Uczniowie mogą rozwijać umiejętność posługiwania się językiem angielskim, poznawać kulturę innych krajów i zawierać nowe przyjaźnie – mówi dyrektor Ropska i dodaje:

Klasa 6 b to klasa językowa, jej wychowawczynią jest pani Anita Domańska – anglistka, która współpracuje ze szkolną autorką i koordynatorką wszystkich opisywanych tu projektów, panią Izabelą Mielniczek, również anglistką. W klasie zajęcia języka angielskiego, w wymiarze 5 godzin tygodniowo (3h – p. Domańska i 2 h – pani Mielniczek) prowadzone są w języku angielskim. Nawet lekcje wychowawcze prowadzone są głównie w języku angielskim. Oprócz projektów eTwinning-u odbyły się dwa wyjazdowe projekty Euroweek, w których uczniowie brali udział w ciekawych zajęciach z wolontariuszami z różnych krajów oraz projekt wymiany korespondencji i podarunków ze szkołą Dalpa w Afryce, a konkretniej w Ugandzie. W klasie tej prowadzone są również zajęcia real-life, w ramach których wychodzimy w różne miejsca posługując się językiem angielskim.

Sprechen Sie Deutsch?
Od kilku lat w Szkole Podstawowej nr 1 otwierane są klasy z językiem angielskim, ale jest jeszcze kilka roczników, które zaczynały w I klasie uczyć się języka niemieckiego i jest to ich język wiodący.

Jedną z takich klas jest klasa 6a z rozszerzonym wymiarem godzin do 5 w tygodniu. Wychowawcą klasy jest germanistka Katarzyna Maciejak. W tym roku szkolnym uczennica tej klasy jako szóstoklasistka dotarła do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z języka niemieckiego i będzie walczyć o tytuł laureatki. Co więcej, uczniowie współpracują ze szkołą Wiesenschule-Oberschule z Jüterbog. W ramach współpracy odbywają się trzydniowe wymiany uczniów, podczas których uczniowie mieszkają w rodzinach niemieckich, poznają styl życia, tradycje, zwyczaje, system edukacji, nawiązują nowe znajomości, uczestniczą w zajęciach i wycieczkach oraz doskonalą swoje umiejętności językowe – dodaje dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1, Agnieszka Ropska.

Dodaj ogłoszenie