Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz jak ocenia się władza i jak oceniają ją inni

Redakcja
Jak ocenili się nasi włodarze? (fot. Bartłomiej Kudowicz)
Jak ocenili się nasi włodarze? (fot. Bartłomiej Kudowicz)
Poprosiliśmy marszałka oraz wszystkich członków zarządu, aby ocenili samych siebie. O to samo poprosiliśmy również przedsiębiorców, dyrektora lubuskiego NFZ, prezesa Związku Lubuskich Organizacji Pozarządowych oraz rektora Uniwersytetu Zielonoegórskiego. Oto ich oceny.

Marcin Jabłoński, Marszałek Województwa Lubuskiego

Rozpoczynając pełnienie obowiązków Marszałka Województwa Lubuskiego, wraz z zarządem jasno sformowaliśmy priorytety. Do najważniejszych należy bezwzględnie wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. W ubiegłym roku dwukrotnie zwiększyliśmy udział wydatków inwestycyjnych w dochodach ogółem. Relacja wydatków majątkowych do wydatków bieżących wzrosła z nieco ponad 48 w 2008 r. do ponad 82 proc. w 2009 r.

Zadaniem administracji publicznej jest stwarzanie korzystnych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w regionie. Naszymi działaniami i decyzjami zwiększamy przewagę konkurencyjną naszego województwa. Na przykład, z każdym rokiem nakłady z budżetu województwa na infrastrukturę drogową są wyższe. Tego typu działania podejmujemy po to, żeby firmy w Lubuskiem mogły skutecznie konkurować z innymi.

Rozwijająca się firma generuje wartość dodaną, z której później żyje pozostała część mieszkańców. Dzięki temu, że przedsiębiorstwa płacą podatki, powstają lepsze drogi i przedszkola, itd.

Wydatki na infrastrukturę to nie tylko budowa dróg, to także skuteczne w naszym wydaniu, zarządzanie służbą zdrowia. Jednym z dowodów jest obecna sytuacja Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp., który jako najbardziej zadłużony w kraju, wydawał się być problemem nie do rozwiązania. Dzięki naszym decyzjom okazało się, że można tym szpitalem skutecznie zarządzać. Liczne inwestycje w szpitalu, dofinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, poprawiają komfort pacjentów.

Przywiązywanie naszej wielkiej wagi do wspierania rozwoju regionu można poprzeć przykładami. Wśród nich jest z całą pewnością uproszczenie procedur w procesie starania się o uzyskanie wsparcia unijnego przez przedsiębiorców i samorządowców. Nie da się podważyć tego faktu. To w Lubuskiem najkrócej trwa ocena wniosków. To Lubuskie jest liderem w realizacji Regionalnych Programów Operacyjnych. Odważne decyzje podejmowane przez Zarząd Województwa Lubuskiego w sprawie podziału funduszy LRPO sprawiły, że nasze województwo jest również liderem w wyścigu do Krajowej Rezerwy Wykonania.

Pochodną naszych decyzji jest także informacja, że PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrośnie w Lubuskiem do 2015 r. o ponad 9 %. Jest to wynik, który sytuuje nasz region w czołówce województw, które odnotować mają w tym względzie wzrost. Prognoza Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wskazuje, że do tego czasu również o 9 % ma wzrosnąć w naszym województwie wskaźnik zatrudnienia. Wszystkie te działania pozwalają nam skutecznie budować markę naszego regionu i przekonywać potencjalnego inwestora i turystę, że Lubuskie warte jest zachodu.

W połowie września 2010 r. po raz pierwszy nasze województwo zajęło najwyższe miejsce wśród Najzamożniejszych Samorządów. Prestiżowy ranking opracował dla Pisma Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem prof. Pawła Swianiewicza. Imponujący wynik jest efektem naszej współpracy, której celem jest dobro i rozwój regionu lubuskiego.

To wszystko, o czym wspomniałem, jest możliwe, dzięki temu, że Lubuszanie podejmują wyzwania stawiane przez współczesny, nowoczesny świat i korzystają z szansy, jaką dają programy unijne. Te wysiłki przyczyniają się do osiągania kolejnych sukcesów przez nasze województwo.

Oceniam swoją pracę na szóstkę i jednocześnie zapewniam o dalszym pełnym zaangażowaniu, aby lokaty województwa w rankingach będących dowodem rozwoju regionu nadal należały do najwyższych.

Elżbieta Polak, Wicemarszałek Województwa Lubuskiego

Jestem na szóstkę!!!

Gdy w 2008 r. zostałam wicemarszałkiem województwa lubuskiego zajmowaliśmy ostatnie miejsce w kraju w podziale środków unijnych z programu regionalnego, dzisiaj jesteśmy liderami, bo najlepiej w Polsce inwestujemy unijne fundusze. Oznacza to nowoczesne drogi, więcej miejsc pracy, długo oczekiwany basen i halę widowiskową dla zielonogórzan, Lubuski Park Naukowo-Technologiczny. To 600 nowych inwestycji w regionie, dofinansowanych już dzisiaj kwotą 1,5 mld zł.

Zdecydowanie zmieniłam obraz lubuskiej ochrony zdrowia, która pod moim nadzorem już się nie zadłuża. Zobowiązania z lat poprzednich tylko w ciągu tych dwóch lat zmniejszyłam o 20 mln zł. Szpitale, które przynosiły straty, dzisiaj inwestują i wypracowują zyski. Pacjenci mogą korzystać z wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego, nowego tomografu, rezonansu, nowoczesnego Centrum Neurochirurgii w Zielonej Górze - do lubuskich jednostek ochrony zdrowia przekazałam na inwestycje i zakupy nowoczesnego sprzętu 100 mln zł. Powołałam Partnerstwo dla Transplantologii - z udziałem biskupa dr Stefana Regmunta.

Dzięki wspólnym wysiłkom ratujemy życie nieuleczalnie chorym. Wprowadzam zmiany systemowe i nową jakość w jednostkach ochrony zdrowia. Dlatego przygotowałam i wdrażam Lubuską Strategię Promocji i Ochrony Zdrowia, której celem jest poprawa zdrowia i życia mieszkańców regionu lubuskiego. W swojej dotychczasowej pracy pokazałam, że chcę i potrafię profesjonalnie oraz konsekwentnie tworzyć lepszą jakość życia dla mieszkańców Zielonej Góry i regionu lubuskiego.


Tomasz Wontor, Wicemarszałek Województwa Lubuskiego:

Efekt mojej ponaddwuletniej pracy w Zarządzie Województwa Lubuskiego to przede wszystkim liczne inwestycje w kulturze, oświacie i sporcie w Lubuskiem. Mogę poszczycić się też skutecznym pozyskiwaniem i rozdzielaniem środków unijnych, rządowych oraz z budżetu województwa lubuskiego.

Obiekty naszych jednostek samorządowych były często w fatalnym stanie - nie inwestowano w nie przez całe lata. Jakimi bylibyśmy gospodarzami, gdybyśmy nie zadbali o własny majątek? Zarząd w ciągu ostatnich dwóch lat przeznaczył na inwestycje ogromną kwotę ponad 62 mln zł.

Inwestycje w obszarze kultury, oświaty i sportu:

• Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. - przebudowa biblioteki pedagogicznej

w Sulęcinie (filii Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp.) - 204 397 zł - środki własne budżetu województwa; 1 100 336 zł - Unia Europejska;

• Medyczne Studium Zawodowe w Zielonej Górze - modernizacja bazy edukacyjnej na potrzeby rozwoju innowacyjnych kierunków kształcenia w województwie lubuskim - 96 987 zł - środki własne budżetu województwa; 807 494 zł - Unia Europejska; 75 000 zł - Miasto Zielona Góra;

• Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze - modernizacja i rozbudowa Centrum Multimedialnego na potrzeby doskonalenia nauczycieli województwa lubuskiego – 199 468 zł - środki własne budżetu województwa; 695 307 zł - Unia Europejska; 75 000 zł - Miasto Zielona Góra;

• Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze - modernizacja Lubuskiego Teatru

w Zielonej Górze - 5.612.000 zł;

• Muzeum Lubuskie im. Jana Dekerta w Gorzowie Wlkp. - modernizacja, remont i konserwacja budynków Muzeum Lubuskiego im. Jana Dekerta w Gorzowie Wlkp. - 5.402.452 zł;

• Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze - modernizacja budynku Muzeum Ziemi Lubuskiej

w Zielonej Górze - 2.040.527 zł;

• Muzeum Etnograficzne w Zielonej Górze z siedzibą w Ochli - „Kultury Europy w kulturze regionu” - 5.494.560 zł;

• WOSiR Drzonków – całość inwestycji - 25.661.000 zł;

• Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. C. Norwida w Zielonej Górze - termomodernizacja gmachu głównego Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze - 9.512.809 zł.

Nigdy przedtem nie przeznaczono na inwestycje tak olbrzymich kwot.

Dwa lata mojej pracy w zarządzie to wiele godzin poświęconych na wdrażanie funduszy europejskich w naszym regionie. Sierpień 2008 r. – miejsce 15, sierpień 2009 r. – miejsce 10, sierpień 2010 r. – miejsce 8 – takie lokaty zajmowało województwo lubuskie w rankingach dotyczących wykorzystania środków finansowych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak widać, dwa lata temu byliśmy na ostatnim miejscu, dzisiaj jesteśmy w czołówce. Podpisaliśmy 626 umów na kwotę 369 054 363,54 zł, co stanowi 52,27% całej alokacji.

Poszerzyliśmy zakres projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim”, którego celem jest wzmocnienie potencjału pracowników i wolontariuszy instytucji pomocy i integracji społecznej w województwie.

Ostatnie dwa lata to także podjęcie nowych, niestandardowych inicjatyw w zakresie polityki społecznej. Od sierpnia 2008 r. znacznie zwiększyła się aktywność Departamentu Polityki Społecznej

w podejmowaniu różnych innowacyjnych rozwiązań:

- przeprowadzono rekrutację na dwie edycje studiów podyplomowych dla pracowników pomocy i integracji społecznej w ramach projektu systemowego 1.45 „Kształcenie kadry zarządzającej instytucji pomocy i integracji społecznej w formie studiów podyplomowych”, realizowanego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;

 rozpoczęto prace nad Strategią Rozwoju Ekonomii Społecznej w województwie lubuskim;

 uchwalono Wojewódzki Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Wojewódzki Program Integracji Społecznej Osób Niepełnosprawnych;

 powołano wojewódzkiego eksperta ds. narkomanii;

 rozpoczęto prace nad powołaniem Wojewódzkiej Rady Pożytku Publicznego

w Województwie Lubuskim.

Ocenę mojej pracy w zarządzie, jej efektów i korzyści, jakie przyniosła mieszkańcom województwa lubuskiego, pozostawiam im samym.

 

Tomasz Hałas, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego

Jednym z założeń Zarządu Województwa Lubuskiego jest wspieranie inicjatyw związanych z informatyzacją regionu, za co jestem odpowiedzialny. Wyrazem troski o te problemy było zlecenie opracowania swoistej „mapy drogowej” zawartej

w przyjętym przez Sejmik Województwa Lubuskiego „Programie Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego”. Projekt pn. „Internet zmieni Twój los – przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie województwa Lubuskiego” zaliczam do najciekawszych projektów dotyczących społeczeństwa informacyjnego

w kraju. To jedyny projekt, który powoduje, że beneficjenci dostaną sprzęt komputerowy. Sprzęt ten wraz z łączem internetowym trafi do 1500 gospodarstw domowych. Otrzymają go najbardziej potrzebujący Lubuszanie – zdolne dzieci

z rodzin ubogich, osoby niepełnosprawne poszukujące pracy itp. Projekt ten umożliwi również nabycie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w szkoleniach z zakresu obsługi komputera.

Kolejnym ważnym projektem jest „Lubuski e-Urząd”. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi Lubuszanom łatwiejsze komunikowanie z administracją. Umowy na jego realizację podpisali z nami reprezentanci wszystkich jednostek samorządu terytorialnego województwa lubuskiego. To jedyny w kraju przypadek takiego poparcia dla inicjatywy, z czego osobiście jestem dumny.

Wykonanie tego zadania zapewni lubuskim jednostkom samorządu terytorialnego usługi w następującym zakresie: elektroniczna skrzynka podawcza, elektroniczny obieg dokumentów oraz regionalny portal "Wrota Lubuskie". Do zalet zaliczyć można ujednolicenie oprogramowania w instytucjach samorządowych, skrócenie czasu załatwienia spraw w urzędzie a także m.in. obniżenie kosztów pracy biurowej. Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki podległe w wyniku projektu otrzymają jednolite i nowoczesne narzędzia do rozwoju usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Pod moim kierunkiem realizowany jest projekt Lubuska Sieć Szerokopasmowa (LSS). Celem projektu jest zapewnienie mieszkańcom województwa lubuskiego dostępu do Internetu szerokopasmowego (szczególnie

na obszarach białych plam, czyli tam, gdzie dziś ta usługa jest niedostępna).

Sprawą o fundamentalnym znaczeniu jest konieczność zbudowania wszechobecnego, powszechnie dostępnego Internetu o dużej przepustowości; zachowania jego otwartej struktury, konkurencyjnego charakteru oraz zagwarantowania pewności i bezpieczeństwa użytkowania przy zapewnieniu przejrzystych i skutecznych procedur zarządzania. Infrastruktura Internetu szerokopasmowego ma zostać wykorzystana jako medium do świadczenia usług.

Koncepcja projektu zakłada budowę neutralnej technologicznie infrastruktury teleinformatycznej, która nie zakłóciłaby konkurencji i stanowiłaby uzupełnienie sieci szkieletowych oraz dystrybucyjnych różnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terenach nieobjętych obecnie dostępem szerokopasmowym (na przykład ze względu na nieopłacalność inwestycji komercyjnych). Interwencja ma być

tak zaplanowana, by sprzyjała konkurencyjności i nie stanowiła niedopuszczalnej pomocy publicznej.

Do sukcesów w dziedzinie infrastruktury chciałbym zaliczyć przejęcie przez Województwo Lubuskie 385 ha ziemi wraz z lotniskiem w Babimoście. Powołaliśmy jednoosobową spółkę pod nazwą Lotnisko Zielona Góra/Babimost, która 1 kwietnia rozpoczęła działalność.

Kolejnym, ważnym obszarem mojej odpowiedzialności jest drogownictwo.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat uzyskaliśmy postęp (oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia) w dziedzinie remontów i modernizacji dróg, a także w ilości budowanych obwodnic miejscowości co znacznie przyczynia się do usprawnienia transportu drogowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców Ziemi Lubuskiej. W ciągu ostatnich dwu lat zrealizowano 110 zadań inwestycyjnych polegających na przebudowach odcinków dróg, wykonaniu nowych nawierzchni jezdni, przebudowie skrzyżowań , budowie chodników, zatok autobusowych oraz odwodnień. Zakupiono także 3 nowe promy rzeczne. Wiele zadań jest zaplanowanych do zakończenia w 2011 roku ( w tym obwodnice Ośna Lubuskiego

i Wschowy). Poprawie uległa przejezdność dróg i bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz zwiększył się odsetek ilości dróg w stanie dobrym. Na te zadania w ciągu dwu lat wydatkowano ponad 325 mln zł.

Ważny i szczególnie mi bliski jest rozwój infrastruktury kolejowej – po lubuskich torach jeździ już 9 szynobusów których liczba w najbliższych latach podwoi się, a z dwóch kolejnych będzie można korzystać już od przyszłego roku na linii Krzyż – Gorzów – Kostrzyn – Poznań. Zmodernizowane będą trzy linie kolejowe w regionie. Podpisaliśmy umowy na dofinansowanie w ramach LRPO trzech inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA z planowanym terminem realizacji do 2012 roku. Zmodernizowane zostaną linie kolejowe: nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep,

nr 203 na odcinku Gorzów Wlkp. – Kostrzyn oraz nr 367 Zbąszynek – Gorzów Wlkp. W planach są jest również modernizacja linii Żary – Żagań - Forst, Odrzanki –

czyli linii kolejowej Rzepin – Zielona Góra - Nowa Sól – Bytom Odrzański,

linii Gorzów – Krzyż oraz estakady w Gorzowie.

Wielkim sukcesem było także wprowadzenie w rekordowo krótkim czasie do rozkładu jazdy połaczenia bezpośredniego Gorzów – Warszawa pociągiem Interegio

po wycofaniu z tej linii pociągów InterCity.

Ponadto uważam, że zasadnym jest rozważenie wszystkich wariantów prowadzących do unormowania obecnej sytuacji spółki Przewozy Regionalne. Województwo Lubuskie rozważa obecnie następujące możliwości:

- Powołanie własnego przewoźnika kolejowego jako spółki z większościowym

lub całkowitym udziałem województwa w jego kapitale;

- Utworzenie autonomicznego, lubuskiego oddziału spółki Przewozy Regionalne,

o dużym stopniu samodzielności.

W obu wariantach oczekuję, że nowa organizacja przewoźnika dzięki ścisłemu powiązaniu z organizatorem przewozów umożliwi lepszą i bardziej efektywną organizację i zarządzanie przewozami regionalnymi oraz świadczenie usług na wyższym niż dotąd poziomie. W celu rozeznania możliwości zleciłem wykonanie analizy zasadności powołania kolejowej spółki samorządu województwa lubuskiego lub samodzielnego oddziału w ramach istniejącej spółki przewozy regionalne. Wyniki analizy pomogą nam wybrać właściwą drogę do dalszych przemian w przewozach regionalnych.

Realizacja przedsięwzięć, o których wspomniałem jest możliwa dzięki pracy projektodawców i urzędu marszałkowskiego. Przedsięwzięcia te przyczynią się do rozwoju województwa lubuskiego, na czym nam wszystkim przecież zależy.

Oceniam swoją działalność na szóstkę. Wierzę, że efekty tej działalności mieszkańcy regionu szybko zobaczą i równie wysoko ocenią.

 

Stanisław Tomczyszyn, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego

W Zarządzie Województwa Lubuskiego odpowiadam za sprawy lubuskiej wsi. Podlega mi praca departamentów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pracownicy tych departamentów zajmują się m.in. realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i Programu Operacyjnego Ryby.

Już 128 mln zł zasiliło ponad 60 przedsięwzięć na wsi, otrzymując dofinansowanie w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Cieszę się, bo – podobnie jak ja – również lubuscy samorządowcy podkreślają, że znaczenie PROW jest ogromne, ponieważ dla wielu z nich dostępny jest tylko ten program. Pomoc ta umożliwia szybki rozwój małych i biednych miejscowości.

Ważne jest dla nas również, że praca naszych urzędników przy realizacji niezbędnych procedur cieszy się uznaniem przedstawicieli gmin. Często dziękują nam za przyjazne nastawienie pracowników.

Efekty naszej pracy widać w Lubuskiem zwłaszcza dzięki realizacji działania „Odnowa i rozwój wsi”. Złożone wnioski o dofinansowanie dotyczą budowy, remontu lub wyposażenia budynków pełniących funkcję rekreacyjne, sportowe i społeczno-kulturalne, są to głównie świetlice i domy kultury. Takie wyremontowane świetlice można zobaczyć m.in. w Lipinach i Krępie. Dofinansowanie otrzymały także projekty dotyczące remontu elewacji i dachów w budynkach architektury sakralnej wpisanych do rejestru zabytków. Przykłady tego działania możemy zobaczyć m.in. w kościołach pw. św. Mikołaja w Drzonowie w Czetowicach oraz pw. św. Mikołaja w Mycielinie.

Gminy realizując Plany Odnowy Wsi, pamiętają również o najmłodszych mieszkańcach i budują nowoczesne, kolorowe i bezpieczne place zabaw. Dzieci już mogą z nich korzystać z nich m.in. w: Trzebiszewie, Dobrojewie, Jemiołowie i Toporowie.

Warto także zwrócić uwagę na Program Operacyjny RYBY 2007-2013, który rozpoczęliśmy w ubiegłym roku. Aby móc skutecznie realizować ten program, w strukturze Departamentu Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi stworzyliśmy Wydział Rybactwa.

Byliśmy jedynym województwem w Polsce, które w pełni wykorzystało środki z pomocy technicznej przekazane dopiero w drugiej połowie grudnia ubiegłego roku. Od maja 2009 r. zorganizowaliśmy 38 spotkań informacyjno-szkoleniowych. Odbyły się również konsultacje i szkolenia niezbędne podczas konstytuowania się lokalnych grup rybackich.

Sukcesem jest powstanie 5 grup, są to: Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Dobiegniewskie, Lokalna Grupa Rybacka Obra-Warta, Lokalna Grupa Rybacka „Wodny Świat”, Krośnieńsko-Gubińska Grupa Rybacka, „Łużycka Lokalna Grupa Rybacka”. Liczba ludności na obszarach objętych lokalnymi grupami rybackimi wynosi blisko 350 tys. mieszkańców (według stanu na koniec 2008 r.).

Ważne dla mieszkańców wsi jest również pojęcie „Oś 4 Leader”. Blisko 5 mln zł wynosi wartość dofinansowania w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Do 30 czerwca 2010 r. w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" wpłynęły 273 wnioski o przyznanie pomocy z zakresu "małe projekty" na kwotę dofinansowania ok. 3,4 mln zł. Lokalne grupy działania złożyły również 6 wniosków w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy". Kwota dofinansowania ogółem wynosi 725 tys. zł. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Bory Dolnośląskie planuje przygotowanie projektu dotyczącego szlaków konnych. Stowarzyszanie Lokalna Grupa Działania Regionu Kozła ubiega się o pomoc na oznakowanie szlaku upamiętniającego Powstanie Wielkopolskie. Stowarzyszenie „LGD Działaj z Nami” oraz Stowarzyszenie Kraina Szlaków Turystycznych planują promocję obszaru, na którym działają.

 

Jerzy Korolewicz, prezes Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej:

Sposób funkcjonowania pokazuje, że rozwój gospodarczy ma dla naszego samorządu istotne znaczenie. Przede wszystkim bardzo duży wpływ na przyspieszenie rozwoju przedsiębiorczości mają środki unijne (LRPO). Tempo i sposób ich wydatkowania przyczynił się do ożywiania gospodarczego w regionie. Środki przeznaczane na inwestycje publiczne też trafiają do przedsiębiorców. Istotne jest także funkcjonowanie władz województwa w kontaktach międzynarodowych, próba ułatwienia przedsiębiorcom kontaktów z krajami sąsiednimi.

Z drugiej jednak strony wiadomo, że środki są ograniczone, dofinansowanie otrzymuje 1/3 przedsiębiorców, pozostałe 2/3 muszą obejść się smakiem. Należałoby co najwyżej bardziej ubiegać się o dofinansowanie także z funduszy krajowych.

Aby współpraca między samorządem wojewódzkim, a przedsiębiorcami była dobra, należy m.in. dbać o to, by wszystkie dokumenty strategiczne i poszczególne plany były opiniowane oraz by przedsiębiorcy byli zapraszani do debaty na temat kształtu tych dokumentów. Przedsiębiorcom zależy na tym, aby organizacje okołobiznesowe były postrzegane jako silny i niezbędny partner. Generalnie mój komentarz jest pozytywny.

Nie pokuszę się o ocenę w skali szkolnej, moja ocena wynika z treści merytorycznej.

Jarosław Nieradka, Dyrektor Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej:

- Współpraca między nami układała się wzorowo, podjęliśmy kilka wspólnych przedsięwzięć jak m.in. Lubuskie Forum Gospodarcze - zarząd nas wspierał w postaci patronatu. W porównaniu do poprzednich ekip nastąpiła ponadto zmiana jakościowa w kontaktach z przedsiębiorstwami. Zarówno z panem marszałkiem jak i zarządem województwa nie było nigdy żadnych problemów, żeby się spotkać, porozmawiać o konkretnych problemach itp. Widać zdecydowanie dobrą wolę. Ponadto tempo wydawania funduszy unijnych mówi samo za siebie. Działania oceniłbym zatem na 5.

Czesław Osękowski, rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego:

Zdecydowanie pozytywnie oceniam samorząd województwa. Uważam, że w całej kadencji pracował dobrze, zwłaszcza jednak w ostatnich dwóch latach, kiedy pracuje pod kierunkiem marszałka Jabłońskiego. Pan marszałek Jabłoński dostrzegł i docenił rangę Uniwersytetu oraz w ogóle szkolnictwa wyższego. Skierowano na to duże pieniądze. Największe zadowolenie wynika jednak z parku naukowo-technologicznego. Widzę ponadto ogrom zmian w całym regionie, gdy chodzi chociażby o infrastrukturę. A złe rzeczy? Nie można być malkontentem, w momencie kiedy jest dobrze. W skali szkolnej oceniam działania samorządu wojewódzkiego na 5.

 

Romuald Malinowski, Prezes Związku Lubuskich Organizacji Pozarządowych

Jako prezes Związku Lubuskich Organizacji Pozarządowych skupiających 75 stowarzyszeń i fundacji z województwa lubuskiego, w ich imieniu i Zarządu ZLOP oceniam współpracę z samorządem wojewódzkim na poziomie dobrym z plusem. Przedstawiciele ZLOP-u uczestniczyli m. in. w konsultacjach i opiniowaniu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz wielokrotnie wyrażali opinię w sprawach dotyczących zadań publicznych. O tym że Marszałek Województwa Lubuskiego dostrzega znaczenie współpracy i rosnącego udziału organizacji pozarządowych w rozwoju województwa lubuskiego świadczy fakt iż prezes ZLOP uczestniczy w pracach Rady do spraw rozwoju województwa lubuskiego. Natomiast Przewodniczący Sejmiku zaprasza przedstawicieli ZLOP na każde posiedzenie Sejmiku. Organizacje pozarządowe miały i mają możliwość wyrażania swoich opinii i wniosków do uchwał Sejmiku. Aktualnie ZLOP współpracuje w zakresie

utworzenia Wojewódzkiej Rady Pożytku Publicznego - stosowny wniosek złożyliśmy w maju br. Niemniej istnieje potrzeba, aby władze samorządowe zarówno wojewódzkie jak i powiatowe i gminne, w większym zakresie przekazywały organizacjom pozarządowym zadania dotychczas realizowane przez samorządy, np. organizowanych szkoleń, prowadzenia placówek publicznych (domy pomocy społecznej itp.). Dalszego uproszczenia i ujednolicenia wymaga procedura konkursu ofert. Współpraca samorządów z organizacjami

pozarządowymi zależy też od aktywności tych organizacji, na ile one z własnej inicjatywy chcą i uczestniczą w tym co się dzieje w województwie, powiatach i gminach.

 

Stanisław Łobacz, Dyrektor Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia

- Cieszymy się, iż nasza współpraca z obecnym zarządem województwa przebiega bardzo dobrze. Podejmowane przez członków zarządu działania pokazują, iż losy lubuskiej służby zdrowia są im bardzo bliskie. Dzięki tym działaniom lubuska służba zdrowia w ostatnim czasie bardzo dynamicznie się rozwija. Szpitale remontują zaniedbane oddziały lub rozbudowują swoją infrastrukturę. Dzięki przychylności zarządu i środkom unijnym, rozwijają się także prywatne placówki służby zdrowia przyjmujące w ramach kontraktu z LOW NFZ. Wiele jednostek ochrony zdrowia w ostatnich latach wzbogaciło się o aparaturę diagnostyczną najwyższej klasy – rezonanse, tomografy, specjalistyczny sprzęt dla kardiologii i neurochirurgii itd. Zyskują na tym nasi pacjenci, ponieważ mają łatwiejszy dostęp do badań i zabiegów. Cenimy także duże zaangażowanie zarządu w profilaktykę zdrowotną, czego efektem są imprezy i tematyczne konferencje skierowane do wszystkich Lubuszan. Nie można także nie wspomnieć w zaangażowanie zarządu w kwestie transplantacji. To właśnie z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego doszło do uroczystego podpisania listu intencyjnego dotyczącego "Partnerstwa dla Transplantacji w Województwie Lubuskim".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska