Żołnierze płonęli jak pochodnie. Rocznica tragedii w Bytomiu Odrzańskim (zdjęcia, wideo)

Dariusz ChajewskiZaktualizowano 
Lokomotywa pchała przed sobą ciężarówkę kilkadziesiąt metrów
Lokomotywa pchała przed sobą ciężarówkę kilkadziesiąt metrów Tomasz Gawałkiewicz
4 czerwca 1988 roku wojskowy star wjechał pod rozpędzony pociąg. W tej katastrofie pięciu żołnierzy, w tym kierujący, zginęło na miejscu. Pięciu następnych zmarło w wyniku oparzeń. W niektórych przypadkach obrażenia sięgały 90 procent powierzchni ciała.

Katastrofa na przejeździe kolejowym w Bytomiu Odrzańskim

4 czerwca 1988 roku, wczesny poranek. Wojskowy star 66 z trzynastoma żołnierzami, jak codziennie od kilku dni, jedzie w okolice Bytomia Odrzańskiego. Pracują przy kopaniu rowów melioracyjnych. Wcześniej samochód zatrzymał się w miasteczku i wysiadł z niego etatowy kierowca. Jego miejsce zajmuje dowódca grupy, z którym żołnierz umówił się, że wyskoczy na tzw. lewiznę. Chodzi o odwiedziny u rodziny mieszkającej w Bytomiu. Jak co dzień auto jedzie w kierunku Dobromila, jak co dzień o tej porze kierujący widzi jadący pociąg. Tak dostosowuje prędkość, aby wjechać na przejazd w chwili, gdy opuszcza go skład.

Przeczytaj też:Oto majątki naszych posłów i senatorów. Zobacz, ile mają na koncie i co w garażu

Nie spodziewał się, że przeciwległym torem pędzi pociąg numer 67413. Był poza planem, wracał z Głogowa do Zielonej Góry po odwiezieniu dzieci na kolonie i nawet jeśli dawał sygnały dźwiękowe, w samochodzie trudno było się zorientować, że nie pochodzą z pierwszego składu. Pociąg jechał z prędkością 100 km na godz., dopuszczoną na tym odcinku. Oba pojazdy "spotkały" się, gdy star jechał 70 km na godz. Niestrzeżony przejazd kolejowy był słabo widoczny z drogi - zasłaniały go krzewy i słupy trakcyjne. Nie na wiele zdało się hamowanie. Lokomotywa pcha stara kilkadziesiąt metrów. Gdy się zatrzymuje ciężarówka przypomina już tylko stertę powyginanych blach...

Niestety to był ledwie początek tragedii. Na pace stara znajdowało się osiem kanistrów z paliwem potrzebnych do maszyn podczas prac melioracyjnych. Eksplodowały i wszystko wokół, zarówno samochód, jak i lokomotywę, ogarnęła pożoga. Żołnierze, którzy nie zginęli na miejscu płonęli, kilku - ogarniętych płomieniami - dobiegło do pobliskich zabudowań...

W katastrofie pięciu żołnierzy, w tym kierujący, zginęło na miejscu. Pięciu następnych zmarło w wyniku oparzeń. W niektórych przypadkach sięgały 90 procent powierzchni ciała.

Żołnierze, którzy nie zginęli na miejscu płonęli, kilku - ogarniętych płomieniami - dobiegło do pobliskich zabudowań...

Przy okazji tej katastrofy także mówi się wiele o przeznaczeniu. Jednemu z żołnierzy udaje się przeżyć, gdyż przed uderzeniem wypada z auta. Inny spóźnia się na samochód, ryzykując poważnymi konsekwencjami służbowymi.

Jak oceniono przyczyną tej tragedii był błąd kierowcy, który nie zachował ostrożności na przejeździe. Po tym wypadku, decyzją dyrektora generalnego PKP z lipca 1988 r., nakazano malowanie przodu lokomotyw na żółto, co miało zapewnić poprawę widoczności nadjeżdżających pociągów na przejazdach.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Placebo

No nie, naprawdę to jest dla was najważniejsze??? 

Zginęli młodzi ludzie, płonęli żywcem, a wy się spieracie o takie szczegóły???

Wstyd!!!

Z
ZGFZ
W dniu 05.06.2015 o 21:06, among napisał:

Mały błąd. Był to Star 266.

 

Przyjrzyj się zdjęcom. Widać dokładnie profil drzwi typowy dla 66 lub jego następcy 660. Oba równie popularne w WP w ówczesnych latach (jak i 266, jednak już z bardziej zmodernizowaną kabiną).

E
EdekP

Małym błędem było to, że zabrałeś głos w temacie o którym pojęcie masz ZEROWE.

Na zdjęciach jest Star 66, a charakterystycznymi elementami widocznymi na zdjęciach różniącymi go od Stara 266 są:

1. 66 - Koło przednie 18 cali - Star 266 20 cali

2. 66 - Drzwi przednie kurołapki bez ramki - Star 266 drzwi klasyczne z ramką i mechanizmem zatrzasku wbudowanym w drzwi

3 66 - Zderzak przedni płaski - Star 266 zderzak zagięty.

Pomijając powyższe RIP

a
among

Mały błąd. Był to Star 266.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3