Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zwodzony most w Nowej Soli. Cud techniki, który się podnosi [ZDJĘCIA]

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Przeprawa łącząca miasto najpierw z wyspą, a później pozwalająca pokonać kanał portowy, funkcjonowała od wieków
Przeprawa łącząca miasto najpierw z wyspą, a później pozwalająca pokonać kanał portowy, funkcjonowała od wieków Archiwum / Mariusz Kapała
Do rozmowy z dyrektorem nowosolskiego muzeum Tomaszem Andrzejewskim byłem przekonany, że nowosolski most zwodzony jest dziełem zielonogórskiej firmy Beuchelta. Dokumenty dowodzą, iż przeprawa jest efektem pracy innego producenta.

Za projekt oryginalnej konstrukcji naszego zabytku techniki odpowiadał inżynier E. Wiesner z wrocławskiej firmy Eisen-betonbau-Gesellschaft Dittmar Wolfsohn u. Co. Z kolei wykonawcą konstrukcji stalowych była firma Augusta Klonne z Dortmundu.
Tak czy inaczej warto mu się przyjrzeć.

Trwa głosowanie...

Czy interesujesz się historią miejsca, w którym mieszkasz?

Przeprawa na wyspę

Pierwsze informacje na temat przeprawy w tym miejscu pojawiły się w połowie XVIII wieku. Umożliwiała dotarcie na wyspę tzw. Mały Lasek. Był to drewniany most o długości około 90 metrów. Wybrano kształt łuku, aby w najwyższym miejscu mogły przepływać większe łodzie. Przeprawa została przebudowana na początku XIX w. Wymagał tego rozrastający się port i nowoczesna stocznia. Kolejny most oddano do użytku w 1896 r. Drewniany, wieloprzęsłowy. Środkowe przęsło stanowiły podnoszone klapy pozwalające przepuszczać jednostki pływające. Nie służyła długo, port się rozwijał. I powstała znana nam już konstrukcja oddana do użytku w roku 1927 r. Była nowoczesna i nowatorska, umożliwiła funkcjonowanie portu i przyjmowanie większości odrzańskich jednostek pływających.

Pierwsze informacje na temat przeprawy w tym miejscu pojawiły się w połowie XVIII wieku. Umożliwiała dotarcie na wyspę tzw. Mały Lasek

Kilka lat z życiorysu

W lutym 1945 wycofujące się z miasta jednostki niemieckie uszkodziły most i przez lata funkcjonowała drewniana kładka.
Przeprawę odremontowano w latach 1954-1956, kiedy to zmodernizowano układ napędowy zastępując ten ręczny - elektrycznym. Konstrukcję mostu stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 metra, z jazdą dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych stronach – chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowana została konstrukcja stalowa umożliwiająca podnoszenie.

- Most jest w bardzo dobrym stanie. Tyle że od czasu do czasu trzeba go dźwignąć i przeczyścić. Myślę, że jeszcze długo posłuży - mówił „GL” Zdzisław Maj, ostatni operator mostu.

INFORMACJE ZE STAREGO MIASTA W KOSTRZYNIE

Polecamy wideo: Z prezydentem Nowej Soli Jackiem Milewskim rozmawia Eliza Gniewek-Juszczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska