MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest innowacją, a metropolia to rodzaj buntu - wskazali paneliści metropolitalnego szczytu innowacji

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Metropolitalny Szczyt Innowacji GZM podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Metropolitalny Szczyt Innowacji GZM podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Arkadiusz Gola
Brytyjski urbanista Charles Laundry, dyrektor Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy GZM, Jacek Woźnikowski, przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych oraz zastępca dyrektora Instytut Socjologii UŚ, Robert Pyka oraz wiceprzewodniczący zarządu GZM, Henryk Borczyk byli prelegentami w trakcie metropolitalnego szczytu innowacji, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W jego trakcie debatowano o kreatywnym tworzeniu miast, metropolii jako innowacji oraz miejscach innowacyjnych w metropoliach.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest innowacją, a metropolia to rodzaj buntu - wskazali paneliści metropolitalnego szczytu innowacji

Tytuł - "Transformacja dla przyszłości" nosi odbywający się w Katowicach XVI Europejski Kongres Gospodarczy. Podczas jego trwania sporo mówi się o innowacyjności. I to właśnie ta kwestia była również tematem przewodnim podczas Metropolitalnego Szczytu Innowacji, który wpisał się w EKG.

Prelegentami, w trakcie szczytu byli: pochodzący z Wielkiej Brytanii urbanista, Charles Laundry, naukowiec Uniwersytetu Śląskiego, Robert Pyka, będący zarazem przewodniczącym Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych, a także przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: wiceprzewodniczący zarządu GZM, Henryk Borczyk oraz dyrektor jej departamentu rozwoju - Jacek Woźnikowski.

Jak wskazuje Henryk Borczyk, GZM sama w sobie jest innowacją. - Jako jedyna w Polsce jest usankcjonowana prawnie - zaznacza wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dodając zarazem, że metropolia sama także tworzy innowacje.

- To jest kwestia nowoczesnego transportu, jednej taryfy, jednego organizatora, wprowadzenia roweru metropolitalnego - wylicza Henryk Borczyk.

Zdaniem Jacka Woźnikowskiego, metropolia jest rodzajem buntu. - Buntu do tego, żebyśmy zaczęli pracować jako jedno miasto - zauważa dyrektor Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy GZM, którego kolejnym spostrzeżeniem jest to, że miasta tworząc metropolię skazały się na współpracę, na której brak tych samych miast nie stać.

- Nie stać nas na brak współpracy. Nie z tymi wyzwaniami, nie z tą depopulacją. Jesteśmy za mali. Ale siła jest w tym, że jest nas tak dużo, jesteśmy obok siebie - ocenia Jacek Woźnikowski, który podkreśla, że wielkość metropolii wpływa nawet na jej najmniejsze cząstki.

- Metropolia to jest droga do tego, żebyśmy znajdowali mosty między nami. To narzędzie do tego, żeby nam się żyło lepiej w naszych małych społecznościach - mówi Jacek Woźnikowski.

Zdaniem dyrektora Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy GZM, jest wiele pól, na którym można współpracować w ramach metropolii. - Łączy nas bardzo dużo. Łączy nas rynek pracy. Łączy nas zanieczyszczenie powietrza. Smog nie zna granic, on się nie zatrzymuje. Mamy wspólne wyzwania jeśli chodzi o ochronę środowiska - przyznaje Jacek Woźnikowski.

Metropolie wkrótce zastąpią postmetropolie

Tymczasem według Roberta Pyki, metropolie niedługo zostaną zastąpione przez metropolie. Zanim to jednak nastąpi konieczne jest tworzenie w metropoliach innowacji. Bez nich nie dojdzie do zmian, które także są konieczne.

- Potrzebujemy głębokich zmian, które zmienią nasz sposób funkcjonowania i pozwolą nam przetrwać - ocenia przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych oraz zastępca dyrektora Instytut Socjologii UŚ.

Innowacyjne pomysły w największej ilości - jak zauważa Robert Pyka - rodzą się na styku instytucji oraz inicjatyw oddolnych. To z nich mogłyby czerpać metropolie.

- Potrzebny nam jest otwarty samorząd, który potrafi wejść w dialog, który pozwoli mu czerpać najlepsze pomysły, zachowując te enklawy. Bo to one są źródłem innowacyjności - wyjaśnia Robert Pyka, który podkreśla także potrzebę tworzenia miejsc, gdzie inicjatywy oddolne miałyby okazje się realizować.

- Potrzebne są odpowiednie przestrzenie, miejsca. Myślę tutaj o miejscach spotkań. To może być kawiarnia, to może być metrolab - podaje przykłady, przewodniczący Obserwatorium Procesów Miejskich i Metropolitalnych oraz zastępca dyrektora Instytut Socjologii UŚ.

Charles Laundry: Potrzebne jest wykorzystanie kryzysu. "Kryzys daje wiele możliwości"

Potrzebę tworzenia miejsc spotkań dla ludzi w kontekście transformacji i powstawania w nich innowacji dostrzega również Charles Laundry. W jego ocenie pomocny może być również... panujący obecnie kryzys. W nim trzeba jednak zmienić obecne podejście.

- Kryzys daje nam wiele możliwości, aby zmienić nasze priorytety. Podejście: "działamy jak zawsze" nam nie pomoże. Potrzebujemy pomysłów, które będą prowadziły do kolejnych pomysłów. Potrzebujemy zmieniania ram. Na przykład: odpady jako zasób. Musimy zmienić sposób, w jaki myślimy o odpadach. Musimy wykorzystywać różne możliwości - tłumaczy urbanista.

- Musimy zmienić nasze podejście z "nie, ponieważ", na "tak, jeśli". Takiej zmiany potrzebujemy - wskazuje Charles Laundry i dodaje, że jednym z wyzwań jest stworzenie odpowiednich warunków. - Wyzwaniem jest tworzenie warunków, w których ludzie będą myśleć, planować, działać w sposób innowacyjny - przekonuje urbanista, mówiąc jednocześnie, że konieczne w dążeniu do innowacji jest też wyznaczenie celów. Ambitnych celów, które pozwolą miastom osiągnąć sukces.

- Musimy wyznaczać cele. Katowice i wiele innych miast, posiadają cele. Istnieje wiele miast, które są takie same, mają podobne zasoby. Niektóre radzą sobie lepiej niż inne, bo w niektórych mówi się, że musimy być lepiej niż "ok", musimy mieć ambicje - mówi Charles Laundry.

Głównym patronem medialnym Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach jest Polska Press Grupa, wydawca m.in. serwisu i magazynu „Strefa Biznesu”, 22 serwisów i dzienników regionalnych, ponad 500 serwisów miejskich, skonsolidowanych pod marką NaszeMiasto.pl, ogólnopolskiego portalu informacyjnego i.pl oraz serwisów e-commerce, branżowych i tematycznych, w tym: Sportowy24.pl, Gol24.pl, Telemagazyn.pl i Shownews.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera