1/9
Nie do końca czerwca, a do 30 września tego roku miałby...
fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Kiedy znikną bramki z naszych autostrad? Są nowe decyzje

Nie do końca czerwca, a do 30 września tego roku miałby obowiązywać okres przejściowy, kiedy to na autostradach A4 i A1 równolegle będzie działał nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL i obecny viaTOLL. Tak zdecydowali posłowie, którzy znowelizowali ustawę dotyczącą poboru opłat drogowych. Oznacza to, że bramki - w obecnej formie - pozostaną na nich dłużej niż początkowo zapowiadano.

Dokładniej chodzi o nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami system poboru opłat viaTOLL ma działać do końca czerwca 2021 roku. Rozpoczęcie poboru opłaty w systemie e-TOLL zaplanowano na pierwszą połowę czerwca tego roku. Jeżeli nowela wejdzie w życie, pierwszy termin ulegnie przesunięciu o trzy miesiące, a z autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Sejm przyjął także szereg poprawek, które mają doprecyzować działanie systemu i usunąć wątpliwości interpretacyjne.

Na kolejnych stronach wyjaśniamy od kiedy i jak ma działać nowy system i jak będziemy mogli płacić za przejazd autostradami. Na początek jednak o nowych terminach likwidacji szlabanów. O tym piszemy na następnej stronie.

2/9
Przyjęta przez posłów nowela ustawy zakłada likwidację...
fot. KAS

Od kiedy i z których autostrad znikną szlabany?

Przyjęta przez posłów nowela ustawy zakłada likwidację szlabanów na państwowych autostradach, co zwiększyć ma płynność ruchu na tych trasach i oznacza, że od 1 grudnia tego roku przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.

Czym różni się nowy system e-TOLL od obecnego – viaTOLL? O tym dalej.

3/9
Oparty o pozycjonowanie satelitarne system e-TOLL to...
fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Zamiast viaTOLL będzie e-TOLL

Oparty o pozycjonowanie satelitarne system e-TOLL to następca systemu viaTOLL opartego o pozycjonowanie radiowe służącego do poboru opłat od pojazdów lub zespołów pojazdów za przejazd po niektórych odcinkach dróg krajowych. Za przejazd muszą płacić m.in. ciężarówki, autobusy czy samochody osobowe z przyczepami, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu jest większa od 3,5 tony. W obecnym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie się w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, by wjechać lub zjechać z autostrady.

W systemie e-TOLL każdy kierowca będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.

Jak będziemy płacić za przejazd gdy znikną bramki? Wyjaśniamy dalej.

4/9
Dla pojazdów lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej...
fot. viaTOLL

Jak będziemy płacić za przejazd?

Dla pojazdów lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą możliwość opłacania przejazdu autostradą przez zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę. Tutaj podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych (kamery typu OCR).

Będzie też możliwość uiszczenia opłaty na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Aby tak się rozliczyć za przejazd, kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL np. na smartfonie czy tablecie. Kierowcy będą mogli też korzystać z urządzeń lokalizacyjnych (wypożyczanych lub sprzedawanych) instalowanych w pojazdach. Co ważne, dla kierowców wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na autostradach.

e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca, a w maju ma wystartować strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL.

Dalej wyjaśniamy, jak dokładniej mają działać poszczególne systemy poboru opłat za jazdę autostradami.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Ochotnicy ze Złotnika założyli góralskie kapelusze. Tak świętują Dzień Strażaka

Ochotnicy ze Złotnika założyli góralskie kapelusze. Tak świętują Dzień Strażaka

Krzysztof Kiljański Trio na koniec Lubuskiego Festiwalu Otwartych Piwnic i Winnic

Krzysztof Kiljański Trio na koniec Lubuskiego Festiwalu Otwartych Piwnic i Winnic

Nad zalewem w Małomicach świętowali rycerze św. Floriana

Nad zalewem w Małomicach świętowali rycerze św. Floriana

Zobacz również

Miało być ciastko na deser, a wyszedł zakalec. Stal znów przegrała w Arenie Gorzów

Miało być ciastko na deser, a wyszedł zakalec. Stal znów przegrała w Arenie Gorzów

Nad zalewem w Małomicach świętowali rycerze św. Floriana

Nad zalewem w Małomicach świętowali rycerze św. Floriana