Dziecko pragnie integracji z grupą, jednak jest to skomplikowany proces, w przebiegu którego dziecko niejednokrotnie wymaga wsparcia osób mu najbliższych: rodziców oraz nauczycieli.
Wyodrębnić tu można pięć zakresów działań:
1 Tworzenie w grupie sytuacji ułatwiających kontakty dzieci. Ważne, by dzieci wzajemnie się kontaktowały, razem w ławce szkolnej, razem odbywały drogę do i ze szkoły.
2 Organizowanie zajęć i czynności inspirujących dzieci do współdziałania. Przykładem może być wprowadzenie pracy zespołowej czy organizowanie imprez klasowych (np. Andrzejki).
3 Uwrażliwianie dzieci na potrzeby, swoiste możliwości innych. A może ich samych w pewnych sytuacjach? Dzięki uczeniu wyrozumiałości, zaakceptowaniu odmienności, rozwinięciu prospołecznych zachowań poprzez wyjaśnianie, inicjowanie rozmów na temat problemów osób w jakimś zakresie różniących się od nas.
4 Wprowadzenie zasady partnerstwa i egalitaryzmu w życie społeczności grupowej. Ważne jest wspólne ustalenie praw i obowiązków oraz ich egzekwowanie. Istotne jest to, by zwracać się do dzieci w jednakowy sposób i czuwać, by żadne dziecko nie było wyłączane z życia i różnych form aktywności.
5 Rozwijanie różnych form zabaw, zajęć i obrzędów pozalekcyjnych w celu wzbogacania i umacniania relacji emocjonalno - społecznych między dziećmi. Nic tak nie integruje klasy, jak wspólne wyjście do kina, ognisko, samodzielna organizacja imprezy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?