5/10
Bugatti...
fot. Bugatti

Bugatti
Bugatti – francuska marka samochodów założona w 1909 roku przez Włocha w niemieckim wówczas mieście Molsheim w Alzacji. Samochody produkowane przez Ettore Bugatti'ego zdobyły sławę dzięki udanym udziałom w licznych wyścigach. Były piękne, szybkie, luksusowe i wyjątkowo drogie. Śmierć założyciela w 1947 roku była gwoździem do trumny firmy. Powojenny model Type 101 produkowany w latach 1951-1965 powstał w zaledwie 8 egzemplarzach.

W 1987 roku włoski przedsiębiorca odkupił prawa do marki i w 1990 roku zaprezentował światu model EB110. Samochody przetrwały na rynku tylko pięć lat. Kolejnym nabywcą praw do marki został Volkswagen (1998 rok) mający ogromne ambicje przywrócenia jej świetności.

Prace nad pierwszym modelem, znanym dziś jako Veyron, rozpoczęto od razu, ale problemy techniczne podczas procesu projektowania spowodowały, że pierwsze auta trafiły do klientów w 2005 roku. Produkcja Veyrona już się zakończyła, ale Volkswagen pracuje nad jego następcą.

6/10
Daimler/ Mercedes-Benz...
fot. Newspress

Daimler/ Mercedes-Benz
Daimer to jedna z najstarszych firm samochodowych na świecie. Chwali się, że jest twórcą pierwszego samochodu – Benz Patent-Motorwagen z 1886 roku. Dobra, mamy Daimlera, Benza, ale co mają ze sobą wspólnego i gdzie w tym wszystkim Mercedes?

Daimler powstał w 1890 roku, jako firma zajmująca się produkcją silników. W 1901 roku zaprezentował samochód nazwany od imienia Mercedes Jellinek. Była ona córką pioniera automobilizmu Alfreda Jellinka, zafascynowanego produktami Daimlera. W 1924 roku podjęto współpracę z firmą Benz i od 1926 r. nazwa przedsiębiorstwa zmieniono na Daimler-Benz, zaś samochody zaczęto nazywać oficjalnie Mercedes-Benz.

Marka Mercedes-Benz w 100% należy do Daimler AG, ale to konsorcjum też ma swoich właścicieli. Struktura własności
pokazuje, że w rękach niemieckich firm znajduje się nieco ponad 32% akcji, resztę posiadają firmy amerykańskie (25%), europejskie (30%), azjatyckie (5,4%) i Kuwejt (6,8%). Daimler AG jest przykładem „idealnej” spółki akcyjnej, której udziały krążą pomiędzy firmami instytucjonalnymi, inwestycyjnymi i prywatnymi udziałowcami.

7/10
Mini...
fot. Mini

Mini
Dziś chyba mało kto, poza entuzjastami motoryzacji, zdaje sobie sprawę, że Mini przez lata nie było marką, tylko nazwą modelu używaną przez koncern BMC (British Motor Corporation). Kiedy w 1959 roku zaprezentowano samochód dla brytyjskiego ludu, słynne bliźniaki zostały ochrzczone jako Austin Seven i Morris Mini-Minor. Nazwa Mini pojawiła się w 1962 roku na klapie Austina, a markę Mini zarejestrowano w 1969 roku.

Mini w swojej klasycznej formie było produkowane do 2000 roku. Problemy finansowe Rovera, spadkobiercy BMC, spowodowały podjęcie decyzji o sprzedaży Mini jako marki. Prawa nabyła grupa BMW w kwietniu 2000 roku. Rozmowy musiały się toczyć od co najmniej kilku miesięcy, bowiem pod koniec roku zaprezentowano zupełnie nowe Mini we współczesnej formie.

Dziś Mini to nie tylko modele nawiązujące do wersji produkowanych przez lata, jak Clubman, ale też zupełnie nowe wcielenia, jak choćby crossovery Countryman i Paceman.

8/10
Porsche...
fot. Porsche

Porsche
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG – to oficjalna nazwa firmy produkującej doskonałe samochody sportowe, choć powszechnie używa się skrótu Porsche AG. Pochodzi od nazwiska i tytułów honorowych założyciela firmy Ferdynanda Porsche, znanego choćby z zaprojektowania pierwszego Volkswagena – Garbusa. Za projekt samochodów marki Porsche był już odpowiedzialny jego syn Ferdynand, dla odróżnienia zwany Ferry. Pierwsze egzemplarze modelu 356 opuściły fabrykę w 1948 roku.

W 2007 roku powstał holding Porsche SE należący do rodzin Piech i Porsche, będący właścicielem firmy Porsche AG produkującej samochody. Ciekawie zaczęło się w 2008 roku, kiedy to Porsche SE i Volkswagen AG rozpoczęły wojnę o wzajemne przejęcie. Porsche podjęło próbę zwiększenia z 31% do ponad 50% swoich udziałów w Grupie Volkswagena, co miało kosztować ponad 11 mld euro. Ta operacja się nie powiodła. Co więcej, Volkswagen AG nabył w 2009 roku 49,9% akcji Porsche AG od holdingu za 3,9 mld euro.

W 2012 roku dotychczasowy prezes Porsche, Wendelin Wiedeking wraz z dyrektorem finansowym Holgerem Harterem zostali oskarżeni o wyłudzenie pożyczki w wysokości 10 mld euro na przejęcie VW, nota bene z banku Lehman Brothers, i musieli opuścić firmę Porsche.

W 2014 roku Volkswagen zamknął sprawę odkupując resztę akcji Porsche AG od holdingu Porsche SE za 4,5 mld euro. Żeby było ciekawiej holding Porsche SE kontroluje 50,76% akcji koncernu Volkswagen AG.

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Kapitalny sezon Wołosz! Dobry prognostyk przed LN. Zobacz polskie triumfatorki w LM

Kapitalny sezon Wołosz! Dobry prognostyk przed LN. Zobacz polskie triumfatorki w LM

Najlepsze torty na komunię do zrobienia w domu. Pomysły dla dziewczynki i chłopca

Najlepsze torty na komunię do zrobienia w domu. Pomysły dla dziewczynki i chłopca

Stal Gorzów w U24 Ekstralidze powalczy z Grudziądzkimi Mebelkami

Stal Gorzów w U24 Ekstralidze powalczy z Grudziądzkimi Mebelkami

Zobacz również

Kapitalny sezon Wołosz! Dobry prognostyk przed LN. Zobacz polskie triumfatorki w LM

Kapitalny sezon Wołosz! Dobry prognostyk przed LN. Zobacz polskie triumfatorki w LM

Ile pieniędzy dać na pierwszą komunię w 2024 r.? Takie kwoty trafią do kopert

Ile pieniędzy dać na pierwszą komunię w 2024 r.? Takie kwoty trafią do kopert