9 z 10
Rolls-Royce...
fot. Rolls-Royce

Rolls-Royce
Charles Stewart Rolls i Sir Frederick Henry Royce założyli swoją firmę w 1906 roku. Niemal od razu zyskali sławę producenta samochodów trwałych i niezawodnych. W 1931 roku, kiedy Rolls-Royce miał już ugruntowaną pozycję na rynku przejął konkurencyjną firmę Bentley. Od tej pory ich historia toczyła się wspólnie i nawet kłopoty finansowe skutkujące nacjonalizacją w 1971 roku niewiele tu zmieniły. Nowe modele nie pojawiały się zbyt często, ale od tej marki nikt nie wymagał nowoczesności i ciągłych zmian. Można by rzec, życie firmy płynęło w tempie typowej angielskiej flegmy, aż nagle...

Przełom nastąpił w 1998 roku, kiedy Vickers, będący właścicielem od 1980 roku, postanowił pozbyć się szacownego, lecz niedochodowego interesu. Kolejnym właścicielem za 340 mln funtów miało zostać BMW współpracujące z Vickersem. Ale na scenie nagle pojawił się Volkswagen mający ogromne ambicje zbudowania motoryzacyjnego imperium. Oferta Bawarczyków została przebita, VW zaoferował 430 mln funtów.

Wszystko byłoby pozamiatane, gdyby nie jeden szkopuł. VW Group kupiło fabrykę oraz prawo do kształtu chłodnicy i znaczka Spirit of Extasy, ale prawa do marki Rolls-Royce i znaczka „RR” pozostały w rękach Vickersa. Ten mając interesy z BMW postanowił jej sprzedać licencję do używania marki za jedyne 40 mln funtów. Kolejnym problemem była kwestia silników, które do Rollsów dostarczało BMW. Volkswagen nie dysponował wówczas odpowiednim źródłem napędu – silnik W12 zaprezentowano dopiero w 2001 roku.

Niemieckie firmy doszły do porozumienia. BMW udostępniło Volkswagenowi prawa do marki do końca 2002 roku, po czym przejęło jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie motoryzacji za bezcen. Morał z tego następujący – zanim podpisze sie umowę, zawsze trzeba przeczytać ją do końca.

10 z 10
Volvo...
fot. Volvo

Volvo
Volvo Car Corporation powstało w 1927 roku jako spółka należąca do SKF, producenta łożysk tocznych. W 1935 roku SKF sprzedało większość udziałów, gdy Volvo trafiło na giełdę.

Volvo Group z czasem zaczęło produkować samochody ciężarowe, autobusy, czy sprzęt budowlany. Dział odpowiedzialny za samochody osobowe (Volvo Cars) został sprzedany w 2000 roku firmie Ford za 6,45 mld dolarów. Po kryzysie finansowym w 2008 roku Amerykanie zdecydowali się pozbyć szwedzkiej firmy. W 2010 roku Volvo Cars zostało sprzedane chińskiemu holdingowi Zhejiang Geely za 1,8 mld dolarów.

Wbrew obawom produkcja nie została przeniesiona do Chin, a szwedzka firma otrzymała potrzebny zastrzyk finansowy, który pozwolił na stworzenie nowej generacji zaawansowanych technicznie samochodów (XC90, S90, V90).

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczPrzejdź na i.pl

Zobacz również

Dzień Dziecka na UZ to nie żart. Tak bawili się studenci. Było też na poważnie

Dzień Dziecka na UZ to nie żart. Tak bawili się studenci. Było też na poważnie

Jakie będą zarobki prezydenta Gorzowa? O wysokości pensji zdecydują radni

Jakie będą zarobki prezydenta Gorzowa? O wysokości pensji zdecydują radni

Polecamy

Dzień Dziecka na UZ to nie żart. Tak bawili się studenci. Było też na poważnie

Dzień Dziecka na UZ to nie żart. Tak bawili się studenci. Było też na poważnie

Będą układać asfalt na Kosynierów. Jak we wtorek i środę jeździć po Gorzowie?

Będą układać asfalt na Kosynierów. Jak we wtorek i środę jeździć po Gorzowie?

Uczniowie z pomocą seniorom. Wszyscy są pod wrażeniem akcji „Między nami pokoleniami”

Uczniowie z pomocą seniorom. Wszyscy są pod wrażeniem akcji „Między nami pokoleniami”