Co zrobić, gdy zaginie nasz bagaż? Czy należy się nam odszkodowanie za opóźniony lot? O tym i wielu innych sprawach piszemy w tym tekście.
Gdy nie ma miejsca
Jeśli dowiemy się na lotnisku, że mimo kupionego biletu w samolocie nie ma miejsca przysługują nam pewne prawa. Przewoźnik powinien znaleźć ochotników, którzy zgodzą się zrezygnować z lotu. Gdy sami zgłosimy się na ochotnika musimy mieć zapewniony lot innym rejsem (z uwzględnieniem wolnych miejsc) w wybranym przez nas terminie, bądź zwrot kosztów. Jeżeli jest to kolejny etap naszej podróży, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu lotniczego, z którego wyruszyliśmy. Jeśli zmiana trasy powoduje zmianę portu docelowego na inny, obsługujący to samo miasto lub region - przysługuje nam bezpłatny transport do portu, do którego lecimy lub innego miejsca uzgodnionego z przewoźnikiem - może to być np. centrum miasta.
Jeśli nie zgodzimy się zrezygnować z lotu na ochotnika to (w oczekiwaniu na następny lot) mamy prawo do wyżywienia i noclegu w hotelu oraz transport między hotelem a lotniskiem. Mamy również prawo do dwóch bezpłatnych telefonów, faksów lub maili oraz wszystkich praw przysługujących ochotnikom (oprócz tych, które przewoźnik proponuje dobrowolnie). Wysokość odszkodowania, którą musimy otrzymać dodatkowo w razie braku miejsc jest prawnie ustalona i wynosi:
Odszkodowania będą o połowę niższe, gdy przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć nam do portu docelowego najwyżej dwie godziny później (rejsy do 1500 km), trzy godziny później (rejsy 1500 - 3500 km), lub cztery godziny później (rejsy pozostałe).
Odwołany lot
Gdy dowiemy się, że nasz lot został odwołany mamy prawo do:Dużo zależy od powodu, z którego lot został odwołany i jakie połączenia nam zaproponowano. Jeżeli przewoźnik mógł zapobiec komplikacjom w podróży, przysługuje nam odszkodowanie (takie jak opisaliśmy wyżej).
Odszkodowania nie dostaniemy, gdy poinformowano nas o odwołanym locie:
Wszystkie te prawa nie będą nam przysługiwały, gdy bierzemy udział w wyjeździe zorganizowanym, odwołanym z innego powodu niż odwołanie samego lotu.
Spóźnienie samolotu
Jeśli samolot się spóźni mamy prawo: do odpowiedniej opieki, bezpłatnego skorzystania z telefonu, faksu, maila, a jeśli jest taka potrzeba także z posiłków, noclegu w hotelu i transportu między hotelem a lotniskiem. Przysługuje nam to wszystko jeśli linie lotnicze przewidują opóźnienie lub nastąpiło już opóźnienie:Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin możemy żądać zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu pierwszym połączeniem do portu, z którego wyruszaliśmy.
Gdy nasz bagaż zgubi się lub zostanie uszkodzony podczas podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek kraju na świecie możemy ubiegać się o odszkodowanie.
Zgubiony bagaż
Pamiętajmy, aby zrobić to nie później niż siedem dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu. W przypadku opóźnionego bagażu, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru.W przypadku, gdy bagaż zgubił przewoźnik inny niż ten, z którym zawieraliśmy umowę (czyli od którego kupiliśmy bilet), możemy wybrać od kogo będziemy żądali odszkodowania.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?