Gdy nie ma miejsca

ANDRZEJ DRASZAWKA (68) 324 88 18 adraszawka@gazetalubuska.pl
Podróże samolotem stają się coraz tańsze i dlatego coraz bardziej popularne. Zanim jednak zdecydujemy się na taki środek transportu warto dowiedzieć co przysługuje nam jako pasażerom linii lotniczych i jak walczyć o swoje prawa.

Co zrobić, gdy zaginie nasz bagaż? Czy należy się nam odszkodowanie za opóźniony lot? O tym i wielu innych sprawach piszemy w tym tekście.

Gdy nie ma miejsca

Jeśli dowiemy się na lotnisku, że mimo kupionego biletu w samolocie nie ma miejsca przysługują nam pewne prawa. Przewoźnik powinien znaleźć ochotników, którzy zgodzą się zrezygnować z lotu. Gdy sami zgłosimy się na ochotnika musimy mieć zapewniony lot innym rejsem (z uwzględnieniem wolnych miejsc) w wybranym przez nas terminie, bądź zwrot kosztów. Jeżeli jest to kolejny etap naszej podróży, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu lotniczego, z którego wyruszyliśmy. Jeśli zmiana trasy powoduje zmianę portu docelowego na inny, obsługujący to samo miasto lub region - przysługuje nam bezpłatny transport do portu, do którego lecimy lub innego miejsca uzgodnionego z przewoźnikiem - może to być np. centrum miasta.
Jeśli nie zgodzimy się zrezygnować z lotu na ochotnika to (w oczekiwaniu na następny lot) mamy prawo do wyżywienia i noclegu w hotelu oraz transport między hotelem a lotniskiem. Mamy również prawo do dwóch bezpłatnych telefonów, faksów lub maili oraz wszystkich praw przysługujących ochotnikom (oprócz tych, które przewoźnik proponuje dobrowolnie). Wysokość odszkodowania, którą musimy otrzymać dodatkowo w razie braku miejsc jest prawnie ustalona i wynosi:

  • 1250 euro w przypadku rejsów do 1500 km,
  • 2400 euro w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km i między 1500 km a 3500km w przypadku rejsów poza UE,
  • 3600 euro dla pozostałych rejsów.
    Odszkodowania będą o połowę niższe, gdy przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć nam do portu docelowego najwyżej dwie godziny później (rejsy do 1500 km), trzy godziny później (rejsy 1500 - 3500 km), lub cztery godziny później (rejsy pozostałe).

    Odwołany lot

    Gdy dowiemy się, że nasz lot został odwołany mamy prawo do:
  • informacji o innych kursach w wybranym kierunku,
  • do opieki odpowiedniej do czasu oczekiwania na następny, zaproponowany lot (tak jak w przypadku braku miejsc w samolocie),
  • do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu pierwszym możliwym połączeniem do miejsca z którego wylecieliśmy.
    Dużo zależy od powodu, z którego lot został odwołany i jakie połączenia nam zaproponowano. Jeżeli przewoźnik mógł zapobiec komplikacjom w podróży, przysługuje nam odszkodowanie (takie jak opisaliśmy wyżej).
    Odszkodowania nie dostaniemy, gdy poinformowano nas o odwołanym locie:
  • co najmniej dwa tygodnie wcześniej,
  • siedem dni wcześniej oraz zaproponowano nam połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż dwie godziny wcześniej i kończące nie później niż cztery godziny później niż planowano
  • z mniej niż siedmiodniowym wyprzedzeniem i przewoźnik zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż godzinę wcześniej i kończące nie później niż dwie godziny później niż planowano.
    Wszystkie te prawa nie będą nam przysługiwały, gdy bierzemy udział w wyjeździe zorganizowanym, odwołanym z innego powodu niż odwołanie samego lotu.

    Spóźnienie samolotu

    Jeśli samolot się spóźni mamy prawo: do odpowiedniej opieki, bezpłatnego skorzystania z telefonu, faksu, maila, a jeśli jest taka potrzeba także z posiłków, noclegu w hotelu i transportu między hotelem a lotniskiem. Przysługuje nam to wszystko jeśli linie lotnicze przewidują opóźnienie lub nastąpiło już opóźnienie:
  • większe niż dwie godziny - w przypadku rejsów do 1500 km,
  • większe niż trzy godziny - w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 km a 3500 km - w przypadku rejsów poza UE,
  • większe niż cztery godziny - w przypadku pozostałych rejsów.
    Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin możemy żądać zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu pierwszym połączeniem do portu, z którego wyruszaliśmy.
    Gdy nasz bagaż zgubi się lub zostanie uszkodzony podczas podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek kraju na świecie możemy ubiegać się o odszkodowanie.

    Zgubiony bagaż

    Pamiętajmy, aby zrobić to nie później niż siedem dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu. W przypadku opóźnionego bagażu, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru.
    W przypadku, gdy bagaż zgubił przewoźnik inny niż ten, z którym zawieraliśmy umowę (czyli od którego kupiliśmy bilet), możemy wybrać od kogo będziemy żądali odszkodowania.
  • 6 grudnia będzie dodatkową niedzielą handlową

    Wideo

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.