Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie możesz szukać pomocy medycznej, gdy Twój lekarz rodzinny nie pracuje

kb, mp
Pacjent nie ma możliwości wyboru placówki, do której jest transportowany. Przekazywany jest do najbliższego, pod względem czasu dotarcia, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do lecznicy wskazanej przez dyspozytora medycznego czy też lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
Pacjent nie ma możliwości wyboru placówki, do której jest transportowany. Przekazywany jest do najbliższego, pod względem czasu dotarcia, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do lecznicy wskazanej przez dyspozytora medycznego czy też lekarza koordynatora ratownictwa medycznego. DiGiTouch
Kiedy powinniśmy dzwonić po karetkę? Czym jest nocna opieka zdrowotna, a czym świąteczna i jak skorzystać z ich usług? W jakich sytuacjach pomogą nam w szpitalnym oddziale ratunkowym? Wyjaśniamy to!

Zacznijmy od podstawowej opieki zdrowotnej (tzw. POZ). W praktyce to nasz lekarz rodzinny, pielęgniarka, położna.

ZAPAMIĘTAJ
Świadczenia w ramach POZ udzielane są w dni powszechne, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00- 18.00.

Gdzie jednak się zgłosić, gdy potrzebujemy pomocy medycznej w święta, weekendy czy w dni powszechne, ale po godzinie 18.00?

NOCĄ I W ŚWIĘTA

Takim przedłużeniem podstawowej opieki zdrowotnej jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna.

1. Korzystamy z niej - co ważne, bezpłatnie i bez skierowania - w przypadku:

* nagłego zachorowania;

* nagłego pogorszenia stanu zdrowia - gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;

* gdy obawiamy się, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na nasz stan zdrowia.

2. Informację o tym, kto świadczy usługi w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziemy na stronie internetowej oddziału NFZ. Powinna być także wywieszona w widocznym miejscu w przychodni naszego lekarza rodzinnego.

ZAPAMIĘTAJ
W ramach tej opieki pacjentom przysługują również zabiegi pielęgniarskie, na przykład zastrzyki, jeśli zlecił je dyżurujący lekarz oraz te wynikające z ciągłości leczenia. Pielęgniarka wykona je w gabinecie zabiegowym albo w naszym domu.

3. Poradnia nocnej i świątecznej opieki lekarskiej ma obowiązek wydać pacjentowi zwolnienie lekarskie - ale tylko wtedy, gdy zaistnieje taka potrzeba.

4. W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie uzyskamy:

* wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem;

* recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym;

* rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia;

* skierowania do specjalisty.

SOR

Pod tym skrótem kryje się szpitalny oddział ratunkowy. Bardzo często zdarza się, że pacjenci zamiast skorzystać z pomocy placówki realizującej świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, udają się właśnie bezpośrednio na SOR. Pamiętajmy jednak, że ten oddział został stworzony po to, by udzielać pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia zdrowia i życia. To tam trafiają ofiary wypadków, chorzy z urazami czy z zatruciami. Dlatego ze świadczeń SOR nie należy korzystać w celu uzyskania:

* recepty na stosowane przewlekle leki;

* porad lekarskich, konsultacji specjalistycznych i badań dodatkowych - poza niezbędnymi w danym momencie;

* zwolnienia lekarskiego, wniosku do ZUS, skierowania do sanatorium oraz innych zaświadczeń i druków medycznych niezwiązanych z aktualnym zachorowaniem.

WAŻNE
Szpitalny oddział ratunkowy nie zastępuje lekarza rodzinnego ani specjalisty. Jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym.

Dosyć powszechnie stosowaną przez szpitale praktyką jest wyznaczanie tak zwanych ostrych dyżurów. Oznacza to, że danego dnia pomoc w nagłej sytuacji pacjent uzyska tylko w jednej lecznicy spośród kilku funkcjonujących w mieście. W praktyce dochodzi więc do następujących sytuacji: ktoś łamie rękę i udaje się do najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego. Personel informuje go, że tego dnia dyżur pełni inna placówka i to do niej odsyła cierpiącego. Ten musi dotrzeć do kolejnej lecznicy na własną rękę. Takie działanie jest niezgodne z kontraktem, który szefowie lecznic podpisują z Narodowym Funduszem Zdrowia! Bo w tej umowie pojęcie ostrego dyżuru w ogóle nie istnieje. Szpitale zobowiązane są do pełnienia całodobowej opieki. I dlatego nie wolno im odsyłać chorego do placówki, która ma akurat dyżur.

POGOTOWIE RATUNKOWE

Karetkę wzywamy wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w stanach nagłych, które mogą prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia - naszego lub innej osoby.
Kiedy możemy jednak mówić o takim nagłym stanie? Na pewno w sytuacjach, gdy dochodzi do:

* utraty przytomności, zaburzenia świadomości;

* drgawek;

* nagłego, ostrego bólu w klatce piersiowej czy zaburzenia rytmu serca;

* nasilonej duszności;

* nagłego ostrego bólu brzucha;

* uporczywych wymiotów;

* gwałtownie postępującego porodu;

* ostrych i nasilonych reakcji uczuleniowych (wysypka, duszność), które są efektem zażycia leku, ukąszenia, użądlenia przez jadowite zwierzęta;

* zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami;

* rozległego oparzenia;

* udaru cieplnego, wyziębienia organizmu;

* porażenia prądem, podtopienia lub utonięcia;

* agresji spowodowanej chorobą psychiczną;

* dokonania próby samobójczej;

* upadku z dużej wysokości;

* rozległej rany będącej efektem urazu;

* urazu kończyn dolnych, który uniemożliwi samodzielne poruszanie się.

WAŻNE
Na pogotowie dzwonimy: z telefonu stacjonarnego na numer 999, a z telefonu komórkowego na 999 lub 112.

JAK ROZMAWIAĆ,
ŻEBY POMÓC

Wyszkolony dyspozytor pogotowia, który odbierze telefon, zada nam kilka pytań, na które powinniśmy szybko odpowiadać. To ważne informacje, bo dzięki nim będzie wiedział, gdzie wysłać karetkę, z jaką obsadą i do kogo. Będzie więc pytał:

* co się stało - odpowiedzią będzie na przykład informacja, że zderzyły się samochody, ktoś zemdlał, upadł z wysokości, nagle zasłabł, ma duszności;

* gdzie - trzeba podać adres, koniecznie z miastem, bo gdy dzwonimy z komórki, możemy zostać połączeni z pogotowiem w innej miejscowości albo mocno oddalonej. Jeśli jesteśmy w terenie, warto podać punkt orientacyjny, na przykład kościół, aby pogotowie łatwiej dojechało;

* ilu jest poszkodowanych;

* jaki jest ich stan - czy oddychają, czy puls jest wyczuwalny, czy reagują na dotyk, ból, ruszają się itp.;

* co do tej pory zrobiliśmy - czy udzieliliśmy pomocy i jakiej;

* jak się nazywamy - chodzi o nasze dane oraz numer telefonu, z którego dzwonimy.

WAŻNE
Przyjęte wezwanie powinno zostać potwierdzone przez dyspozytora. Nigdy nie rozłączajmy się jako pierwsi. To on kończy rozmowę.

CO DALEJ

1. W zależności od sytuacji w pogotowiu oraz zgłaszanego problemu możemy spodziewać się przyjazdu karetki z zespołem:

* podstawowym - z ratownikami lub pielęgniarkami;

* specjalistycznym - w jego składzie dodatkowo jeździ lekarz.

2. Personel medyczny udzieli pomocy na miejscu albo w razie potrzeby przewiezie do szpitala.

ZAPAMIĘTAJ
Po karetkę dzwonimy tylko wtedy, gdy zagrożone jest bezpośrednio czyjeś życie lub jego stan zdrowia nagle bardzo się pogorszył. W innym przypadku korzystamy z pomocy lekarza rodzinnego, a w weekendy, święta i po godzinie 18.00 - z tzw. nocnej i świątecznej opieki medycznej.

Konsultacja merytoryczna: Lubuski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia

Dołącz do nas na Facebooku **

Gazeta Lubuska Premium

**. Kliknij "Lubię to" i obserwuj oraz komentuj najlepsze artykuły publikowane w systemie Piano.

Nieruchomości z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska