Jak funkcjonuje lotnisko

Materiał informacyjny Polskie Porty Lotnicze
Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost jest wyjątkowym miejscem na mapie województwa Lubuskiego. Najmniejsze lotnisko w Polsce daje możliwość spełnienia podróżniczych marzeń mieszkańcom okolicznych miejscowości i jest ich oknem na świat. Zajrzymy za kulisy funkcjonowania portu i zobaczymy, że lotnisko to skomplikowany organizm, którego funkcjonowanie i bezpieczeństwo zapewniają jego pracownicy. Często przez pośpiech w podróży, nie zauważamy ludzi, którzy dbają o zapewnienie nam najwyższego komfortu dla pasażerów. Na czym polega ich praca, czym się zajmują, o tym więcej w materiale. Dziś prezentujemy pierwszą część naszego materiału.

Utrzymanie – czyli zadania Biura Technicznego

Jednym z biur Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost jest Biuro Techniczne, w którego skład wchodzi Dział Utrzymania Infrastruktury Lotniska oraz Dział Handlingu. Ponad 400 hektarów powierzchni wymaga odpowiedniego zarządzania i sprzętu w celu spełnienia wymagań dostosowania portu do świadczenia usług przeznaczonych dla lotnisk cywilnych, popartych odpowiednią certyfikacją lotniska.

Dział Utrzymania Infrastruktury odpowiada za kompleksowe przygotowanie lotniska. Oznacza to, m.in.: utrzymanie nawierzchni lotniskowych (pas startowy, drogi kołowania oraz płyty postojowe), nawierzchni trawiastych, budynków oraz zapewnienie ciągłości urządzeń oświetlenia nawigacyjnego przy zachowaniu najwyższych standardów technicznych. Utrzymanie, w języku lotniskowym, oznacza zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego. Droga startowa, płyty postojowe, drogi kołowania muszą być wolne od zanieczyszczeń, uszkodzeń, dobrze oznakowane, pomalowane. Nawierzchnia trawiasta musi być regularnie koszona, aby zbyt wysoka trawa nie wpływała na funkcjonowanie systemów lotniskowych i aby nie dawała schronienia ptactwu i dzikim zwierzętom.

Kiedy już infrastruktura zostanie odpowiednio przygotowana na przyjęcie samolotów w Porcie Lotniczym Zielona Góra – Babimost, kolejnym elementem zapewniającym funkcjonowanie jest tajemniczo brzmiący Dział Handlingu. W zakresie jego działalności jest kompleksowa obsługa statków powietrznych. Pracownicy są dobrze wyszkoleni do korzystania ze specjalistycznego sprzętu lotniskowego, jak np.: taśmociągi, odladzarki, urządzenia rozruchowe samolotów. Część sprzętu służy do obsługi bagażowej – taśmociągami walizki trafiają do luku samolotu, gdzie są odpowiednio układane i zabezpieczane przez personel. Odladzarki stosowane są w okresie zimowym, a konkretniej w okresie niskich temperatur. Sezon „Zima” w lotnictwie trwa od października do kwietnia. W tym czasie służby są specjalnie przygotowane, aby odśnieżać infrastrukturę lotniskową, czy odladzać samoloty. Oczywiście – również po zakończeniu tzw. Akcji Zima kierowcy pługów są gotowi do oczyszczania dróg kołowania i startowej ze śniegu, choć ryzyko takiego opadu jest już znacznie mniejsze. Urządzenia rozruchowe używane są głównie przy uruchamianiu mniejszych samolotów – kiedy potrzebują energii koniecznej do odpalenia silnika.

Odladzanie jest procedurą związaną z bezpieczeństwem – samolot polewany jest gorącym płynem, aby usunąć ewentualny śnieg czy lód. Czasami procedura może wpłynąć na punktualność rejsu, ale jest konieczna. Do obowiązków specjalistów z handlingu należy również ustawianie samolotów na płytach postojowych. Statek powietrzny po wylądowaniu

należy odpowiednio zabezpieczyć – podłożyć blokady pod koła, wyznaczyć pachołkami strefę bezpieczną.

Wyjątkowy port na mapie Polski musi być wyjątkowo zarządzany, aby zapewnić odpowiednie i bezpieczne jego funkcjonowanie. Pracownicy Biura Technicznego stanowią wyjątkowe multifunkcyjne zespoły zapewniające funkcjonowanie portu przez cały rok. W okresie zimowym zajmują się oczyszczaniem nawierzchni lotniskowych specjalistycznym sprzętem, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji lotniczych. W sezonie letnim, wraz ze zwiększonym natężeniem ruchu lotniczego spowodowanego okresem wakacyjnym, rozkładają siły pomiędzy obsługę naziemną statków powietrznych oraz utrzymanie infrastruktury lotniskowej wraz z drobnymi remontami i inwestycjami poprawiającymi funkcjonowanie Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost. – mówi Filip Nowakowski- Dyrektor Biura Technicznego

W 3 minuty do najdalszego punktu – LSP

Lotniskowa Straż Pożarna jest odpowiedzialna za zabezpieczenie operacji lotniczych na terenie lotniska i w promieniu 8 km od portu. Nie znaczy to jednak, że może ona wyjeżdżać poza lotnisko do każdego zdarzenia, ponieważ obsługuje tylko zdarzenia lotnicze. Dyżury sprawowane są w godzinach pracy portu. LSP wyposażona jest w specjalistyczne pojazdu lotniskowe. Liczba ratowników i pojazdów na lotnisku uzależniona jest od kategorii ochrony przeciwpożarowej, co wpływa na możliwość obsługi konkretnych statków powietrznych.

Jesteśmy służbą, która nie zawsze uczestniczy w obsłudze samolotu. Ale zawsze jesteśmy gotowi do podjęcia działań ratowniczych w momencie, gdy taka pomoc będzie niezbędna. Maksymalny czas dojazdu pierwszego samochodu ratowniczego do najdalszego miejsca na drodze startowej to maksymalnie 3 minuty. – mówi Sławomir Śnita- Komendant Lotniskowej Straży Pożarnej

Codzienny dyżur rozpoczyna się od przyjęcia obiektów i sprzętu, sprawdzenia jego sprawności. W trakcie swoich dyżurów strażacy LSP codziennie doskonalą swoje umiejętności poprzez szkolenia oraz dbają o sprawność i niezawodność sprzętu i pojazdów.

Kolejna część artykułu opisująca pozostałe działy Portu Lotniczego Zielona Góra- Babimost już wkrótce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska