Na podstawie fragmentu ,,Chłopów" Reymonta trzeba było napisać o sytuacjach ludzi starszych na wsi. ,,Pan Tadeusz" na maturze oznaczał porównanie Telimeny i Zosi.
- Proste - przyznaje Wioleta Krążel, maturzystka z Zielonej Góry. - Przynajmniej tak się wydaje na pierwszy rzut oka. Jednak klucz odpowiedzi może być inny. I to co wydaje się łatwe, może być zgubne. Dowiemy się o tym w czerwcu.
Testy zawierały fragmenty utworów, dotyczących rozmowy Hanki z ojcem, starym Bylicą z (Chłopi), a także kilka scen z mickiewiczowskiej epopei.
Maturzyści zmagali się także z zadaniami, związanymi z czytaniem ze zrozumieniem - tekst poruszający temat hipnozy.
Natomiast ci, którzy wybrali poziom rozszerzony, musieli zmierzyć się z porównaniem mądrości i wiedzy na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego. Drugi temat dotyczył wykorzystania toposu drogi we fragmencie powieści ,,Kamień na kamieniu" Wiesława Myśliwskiego (stary mężczyzna opowiada o dwóch drogach).
Uczniów czekały też test związany z tekstem ,,Ruchome schody" (o strajku studentów w 1981 roku).
Egzaminy maturalne są takie same w całej Polsce. Przygotowuje je Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Dziś zdecydowana większość abiturientów zdecydowała się na poziom podstawowy. Tę formę egzaminu wybrało 93 proc. maturzystów.
Poziom podstawowyPoziom rozszerzonyRozwiązania
Komplet przykładowego rozwiązania z matury z języka polskiego obejmuje strony od 3 do 6 (strony 1-4). Dwóch pierwszych nie publikujemy, niczym nie różnią się od arkuszy.
Język polski. Strona 1 rozwiązania Język polski. Strona 2 rozwiązania Język polski. Strona 3 rozwiązaniaDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?