Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najnowszy prius dopiero w 2010 roku. Toyota czeka na premie ekologiczne

Czesław Wachnik
Z zewnątrz nowy prius ma bardziej sportowy charakter. Nieco zwiększyło się też wnętrze
Z zewnątrz nowy prius ma bardziej sportowy charakter. Nieco zwiększyło się też wnętrze fot. Mariusz Kapała
Przed dwoma tygodniami prezentowaliśmy najnowszą honde insight. Dziś pora na toyotę priusa trzeciej generacji. W Europie auto pojawi się już w lipcu.

Tak jak hondę, tak też priusa pokazano na targach motoryzacyjnych w Lipsku. Oba auta są bardzo podobne, zarówno wielkością jak też osiągami. I pewnie będą walczyły o tych samych klientów.

Prius w Polsce później

Prius III i insight pojawią się w Europie niemal jednocześnie, honda w czerwcu, toyota w lipcu. Niestety jak nam powiedział Robert Mularczyk z Toyoty Motor Poland priusa w Polsce zobaczymy pewnie dopiero w 2010 roku. Powód jest bardzo prosty. W Polsce nie ma ekopodatku i żadnych dodatkowych premii przy zakupie aut ekologicznych. A w większości krajów Europy, premie wynoszą około 5 tys. euro.

Dodatkowo nie płaci się podatków. Dlatego zakup aut ekologicznych jest korzystny. Natomiast w Polsce ich popularność jest nikła. Dlatego Toyota woli poczekać. Tym bardziej, że wysoki kurs jena wobec złotówki, dodatkowo winduje cenę.
Prius III w porównaniu do ,,dwójki'' ma mocniejszy silnik, jest większy, szybszy i spala mniej paliwa.

Auto dostało silnik benzynowy o mocy 98 KM i pojemności 1,8 litra. Jak zapewnił nas Robert Mularczyk zwiększenie pojemności nie tylko nie zwiększyło zużycia paliwa, ale wpłynęło na jego obniżenie. Dodatkowym plusem nowej jednostki jest większy moment obrotowy, co podnosi komfort podróżowania.

Także silnik elektryczny ma więcej mocy w stosunku do tego montowanego wcześniej. Obecnie jest to 80 KM. Jednak obu mocy nie można tak po prostu zsumować. Dlatego łącznie mają one 136 KM.

Większe wnętrze

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny to tu zmieniło się niewiele. Chociaż trzeba wspomnieć o innej kratce wlotu powietrza, chyba innych reflektorach i jednak bardziej sportowym wyglądzie. Rozstaw osi pozostał taki sam i wynosi 270 cm. Do 446 cm zwiększono natomiast długość auta, a wysokość pozostawiono bez zmian. Wynosi ona 149 cm.

Dzięki tym rozmiarom wewnątrz jest naprawdę dużo miejsca, nawet więcej niż w typowych autach kompaktowych. Jeśli chodzi o wielkość wnętrza, to prius reprezentuje właściwie segment D. Toyota dużo czasu poświęciła poprawieniu aerodynamiki.

Dzięki temu udało się zmniejszyć hałas w kabinie podczas jazdy, zmniejszyć zawirowania powietrza i zwiększyć stabilność samochodu. Dzięki tym wszystkim zmianom, najnowszy prius ma wręcz rewelacyjny, bo wynoszący tylko 0,25 Cx współczynnik oporu powietrza.

Z ciekawostek można wspomnieć o priusie ze szklanym dachem, w którym umieszczono panele słoneczne. Wyprodukowana za ich pomocą energia jest wykorzystywana do obsługi specjalnego systemu wentylacji powietrza, przeciwdziałającemu nagrzewaniu się kabiny, w czasie kiedy auto stoi w nasłonecznionym miejscu.

Przyspieszenie do 100 km/godz. zajmuje priusowi 9,8 sekundy, przy prędkości maksymalnej do 180 km/godz. Średnie spalanie wynosi 3,9 litra na 100 km, przy średniej emisji CO2 wynoszącej tylko 89 grama na 1 km.

W Niemczech nowy prius ma kosztować ok. 25 tys. euro. To tylko o około 2,5 tys. euro więcej od ceny avensisa z silnikiem 1,6 litra. W rzeczywistości po uwzględnieniu różnych premii i oszczędności w zużyciu paliwa, zakup priusa jest bardziej opłacalny. W Polsce jest zupełnie inaczej. A przecież nie musi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska