Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nietrafiony zakup

Agnieszka Dziublewska
Ryszard z Lubska kupił żonie w prezencie bluzkę w kolorze bordowym. Stwierdziła, że upominek się jej podoba, ale woli kolor czerwonego wina. Dla męża nie było różnicy, jednak poszedł wymienić towar. Sprzedawczyni nie zgodziła się na wymianę.

Czasem zdarza się, że robiąc zakupy wybierzemy nie to, co chcieliśmy. Zasugerujemy się podpowiedzią sprzedawcy, że jest nam niezwykle do twarzy w tej sukience, a potem, gdy spokojnie zastanawiamy się w domu okazuje się, że nie mamy odwagi jej włożyć. Kiedy robimy komuś prezent, nie zawsze trafimy w gust obdarowywanej osoby.

Za mała koszula

ZAJRZYJ DO PRZEPISÓW

Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 ze zm.).

Jeśli kupiłeś jakąś rzecz i po przyniesieniu do domu przestała ci się podobać albo nie pasuje, nie będziesz mógł jej zwrócić lub wymienić tylko dlatego, że zmieniłeś zdanie. Sprzedawca może się zgodzić na wymianę, ale to zależy wyłącznie od jego dobrej woli.

Ta zasada dotyczy produktów, które nie mają wady, czyli są sprawne, bez usterek. Sprzedawca może sam ustalić, czy i na jakich zasadach przyjmuje zwroty. Może np. zdecydować, że przyjmie towar, który był nieużywany w ciągu dwóch dni od daty sprzedaży w oryginalnym opakowaniu i z metką.

Jeśli coś kupujesz i nie jesteś pewny, czy to dobry pomysł, zapytaj w sklepie, czy będziesz mógł tę rzecz zwrócić. Pamiętaj o tym, zwłaszcza jeśli kupujesz coś w prezencie i nie jesteś pewien koloru czy rozmiaru. W razie złej decyzji będziesz mógł ją zmienić.

- Warto poprosić sprzedawcę o potwierdzenie takiej umowy, np. w formie notatki na odwrocie paragonu

- informuje specjalista ds. ochrony konsumentów zielonogórskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. Janusz Polakiewicz.

Jednak zasadą jest, że sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zwrotu pełnowartościowego towaru ani wymiany go na inny.

Kupowanie na odległość

ZAPAMIĘTAJ!

1 Sprzedawca nie ma obowiązku wymiany towaru na inny lub zwrotu pieniędzy, jeśli zmieniłeś zdanie i chcesz zrezygnować z zakupu.
2 Jeśli nie jesteś pewny, czy dobrze kupiłeś, zapytaj w sklepie o możliwość wymiany. Niektórzy sprzedawcy idą konsumentom "na rękę".
3 Umowę o możliwości wymiany spisz ze sprzedawcą.
4 Jeśli robisz zakupy przez internet albo od akwizytora, możesz zrezygnować z towaru w ciągu 10 dni.
5 Powyższe nie dotyczy kupna od osób prywatnych.

Od powyższej zasady są wyjątki. Możesz bez konsekwencji zwrócić towar bez wady, jeśli kupiony był:

  • poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora, na prezentacji podczas wycieczki),

  • na odległość (m.in. sprzedaż wysyłkowa, zakupy przez internet).
    W takiej sytuacji, jeśli chcesz odstąpić od umowy, zrób to w ciągu dziesięciu dni. Przed upływem tego terminu wyślij list polecony z informacją o rezygnacji z produktu.

    Termin ten liczony jest od:

  • dnia zawarcia umowy, gdy zawarłeś ją poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość,

  • dnia wydania towaru (otrzymania go przez ciebie), gdy umowa dotyczy np. sprzedaży na odległość.

    Jeśli sprzedawca nie poinformował cię o tym prawie, to czas jego obowiązywania może zostać wydłużony nawet do trzech miesięcy.

    Zwracając towar sprzedawcy, dołącz oświadczenie o odstąpieniu od umowy. To dotyczy tylko sytuacji, gdy kupujesz coś w sklepie internetowym od przedsiębiorcy. Jeśli od prywatnej osoby, np. na aukcji internetowej, nie masz takiej możliwości. Nie stosuje się tego przepisu.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska