W drugiej części, zabrzmiała słynna piąta symfonia c-moll op. 67 Beethovena. Otwiera ją najbardziej rozpoznawalny motywów w historii muzyki, zwany „motywem losu”.
Stanisław Kotliński studiował w Gdańsku w klasie prof. Barbary Iglikowskiej i we Włoszech, (Accademia Chigiana w Sienie, Scuola di Fiesole, Uniwersytet Florencki) pod kierunkiem Giorgia Favaretta, Lajosa Kozmy, Fedory Barbieri, Claudia Desderiego i legendarnego barytona Rolanda Paneraia. Zadebiutował we Florencji pod batutą Zubina Mehty we włoskim prawykonaniu opery „Moses und Aron” Schönberga.
Jako drugi utwór wieczoru, orkiestra wykonała cykl pieśni „Des Knaben Wunderhornˮ („Cudowny róg chłopca”) Gustawa Mahlera. Jest to to kolekcja tekstów kilkuset pieśni ludowych, opublikowanych na początku XIX wieku.
"Piąta" została wykonana po raz pierwszy 22 grudnia 1808 r. w wiedeńskim Theater an der Wien.