Spis treści
Polscy uczniowie powyżej średniej
Średni wynik polskich uczniów w zakresie umiejętności finansowych wyniósł 506 punktów, przy średniej dla OECD wynoszącej 498 punktów. Wyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z Belgii, Danii, Kanady i Holandii. Średni wynik polskich 15-latków – według badaczy – nie różni się statycznie od wyników uczniów z Czech (507 punktów), Austrii (506) i Stanów Zjednoczonych (505).
Badanie zrealizowano w marcu i kwietniu 2022 r. Udział wzięło w nim 20 krajów i regionów, łącznie prawie 98 tys. uczniów.
Spośród krajów europejskich statystycznie niższy wynik od polskich piętnastolatków uzyskali uczniowie z Portugalii, Węgier, Norwegii, Hiszpanii, Włoch i Bułgarii. Średni wynik polskich uczniów w tej edycji badania jest niższy niż w poprzedniej (zrealizowanej w 2018 r.). Wówczas średni wynik naszych 15-latków wynosił 520 punktów.
Przeczytaj również: Wynagrodzenia nauczycieli dawniej i dziś. Awans zawodowy w edukacji się nie opłaca. „Ktoś jeszcze się dziwi, że ten zawód wymiera?”
Jak polscy nastolatkowie zarządzają pieniędzmi?
Nie jest zaskoczeniem, że umiejętności finansowe piętnastolatków w Polsce i innych krajach są silnie powiązane z mierzonymi w badaniu PISA umiejętnościami z zakresu matematyki i rozumienia czytanego tekstu. Zauważono także duże różnice w zakresie źródeł pieniędzy, którymi dysponują dziewczęta i chłopcy w Polsce.
Chłopcy częściej niż dziewczęta deklarowali, że otrzymują pieniądze w związku z wykonywaną pracą. Dziewczęta nieco częściej wskazywały, że otrzymują kieszonkowe bez konieczności wykonywania obowiązków domowych. Znaczące różnice odnotowano w tym zakresie także pomiędzy uczniami z różnych typów szkół – uczniowie szkół branżowych znacznie częściej od rówieśników deklarowali otrzymywanie wynagrodzenia za różne formy pracy.
Polska jest wśród krajów z najwyższym odsetkiem uczniów, którzy deklarują, że w roku przed badaniem robili zakupy online, płacili za pomocą smartfona i przesyłali pieniądze innym osobom tą samą metodą. Jeden na czterech polskich piętnastolatków stwierdza, że codziennie lub prawie codziennie płaci kartą, a 22 procent uczniów podaje, że codziennie lub prawie codziennie realizuje płatności smartfonem.
Na czym polegały badania umiejętności finansowych?
Na potrzeby badania umiejętności finansowe (financial literacy) definiowane są jako: „wiedza i rozumienie pojęć finansowych oraz ryzyk, a także umiejętności i postawy niezbędne do stosowania tej wiedzy w celu podejmowania skutecznych decyzji w różnych kontekstach finansowych, poprawy dobrobytu finansowego jednostek i społeczeństwa oraz umożliwienia udziału w życiu gospodarczym”.
W badaniu położono nacisk na zdolność młodych ludzi do wykorzystania swoich kompetencji w rzeczywistych sytuacjach życiowych związanych z problemami i decyzjami finansowymi.
PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Pokazuje ono poziom i zróżnicowanie umiejętności 15-latków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.
W każdej edycji PISA badane są umiejętności z trzech dziedzin: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w matematyce i rozumowania w naukach przyrodniczych. Zawsze jedna z nich jest główna. W badaniu PISA 2022 dziedziną tą było rozumowanie w matematyce. Dodatkowo w każdej edycji PISA badane są także inne dziedziny. W edycji PISA 2022 badane było myślenie kreatywne i umiejętności finansowe. Badanie umiejętności finansowych przeprowadzono po raz czwarty. Polska wzięła udział we wszystkich czterech jego edycjach.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: IBE
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?