Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent Gorzowa cofnął zgodę na organizowanie meczów na "Jancarzu"!

(pat)
Odpalenie rac i świec dymnych przez kibiców Falubazu Zielona Góra skutkuje cofnięciem decyzji na organizację meczów na gorzowskim stadionie.
Odpalenie rac i świec dymnych przez kibiców Falubazu Zielona Góra skutkuje cofnięciem decyzji na organizację meczów na gorzowskim stadionie. Bogusław Sacharczuk
- W związku z wydarzeniami, jakie miały miejsce podczas derbów pomiędzy Falubazem a Stalą, podjąłem decyzję o cofnięciu zezwolenia na organizowanie meczów żużlowych na stadionie im. Edwarda Jancarza przez Stal Gorzów - poinformował prezydent miasta Tadeusz Jędrzejczak.

W niedzielę podczas meczu żużlowego w Gorzowie doszło do kilku naruszeń prawa, na stadionie i poza nim. Dziś do tych wydarzeń odniósł się prezydent Gorzowa, który wydał specjalne oświadczenie. Oto jego treść:

"W związku z wydarzeniami, jakie miały miejsce podczas derbowego meczu żużlowego pomiędzy Falubazem Zielona Góra a Stalą Gorzów Wlkp., podjąłem decyzję o cofnięciu zezwolenia na organizowanie meczów żużlowych na stadionie im. Edwarda Jancarza przez Stal Gorzów Wlkp. S.A.

Organizator naruszył zapisy ustawy z dnia 27 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Na podstawie art. 29 tej ustawy, który brzmi:
"Art. 29. Organ wydaje zezwolenie albo odmawia jego wydania w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia imprezy masowej." oraz art. 32 i 33 ustawy o brzmieniu: "Art. 32. Organ wydaje decyzję o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej, jeżeli po wydaniu zezwolenia stwierdzi, że zostały naruszone warunki bezpieczeństwa dające podstaw do jego wydania.
Art. 33. 1. Od decyzji organu, o której mowa w art. 29 i w art. 32, przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego.
2. Samorządowe kolegium odwoławcze rozpatruje odwołanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 4 dni od dnia jego wniesienia."

Z uwagi na incydenty związane z naruszeniem przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz zaobserwowane zdarzenia a mianowicie:

Wniesienie materiałów wybuchowych, przez co został złamany art. 59 ustawy, w którym czytamy:
"Art. 59. 1. Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń, w rozumieniu ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525, z późn. zm.8)), wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo niebezpieczne lub inne niebezpieczne przedmioty lub materiały wybuchowe, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5."

oraz art. 60, a mianowicie:
1. Użycie materiałów wybuchowych i rac świetlnych.
2. Zachowanie prowokujące kibiców gorzowskich poprzez wywieszenie fatalnego transparentu dotyczącego tragicznych zdarzeń związanych ze śmiercią Edwarda Jancarza.
3. Wulgaryzmy skierowane w kierunku społeczności gorzowskiej.
4. Wniesienie flag i transparentu zasłaniających twarz, przez co uniemożliwiających identyfikację sprawców zachowań chuligańskich przez odpowiednie służby posiadające sprzęt monitorujący przebieg imprezy masowej.

W treści Art. 60. czytamy:
"Art. 60. 1. Kto w czasie trwania masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki nożnej, wdziera się na teren, na którym rozgrywane są zawody sportowe, albo wbrew
żądaniu osoby uprawnionej miejsca takiego nie opuszcza, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
1a. Kto w czasie trwania imprezy masowej wdziera się na teren obiektu lub na teren, gdzie prowadzona jest impreza masowa albo wbrew żądaniu osoby uprawnionej miejsca takiego nie opuszcza, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
2. Kto w czasie trwania imprezy masowej rzuca przedmiot, mogący stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa osób przebywających na terenie lub w obiekcie, gdzie odbywa się impreza masowa, albo w inny, równie niebezpieczny sposób zakłóca przebieg tej imprezy, podlega grzywnie nie mniejszej niż 120 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
3. Karze, o której mowa w ust. 2, podlega ten, kto w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej narusza nietykalność cielesną członka służby porządkowej lub
służby informacyjnej.
4. Jeżeli sprawca, dopuszczając się czynów określonych w ust. 1-3, używa elementu
odzieży lub przedmiotu do zakrycia twarzy celem uniemożliwienia lub utrudnienia rozpoznania jego osoby, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5."

W dniu 13 maja 2012 r. po meczu, od ok. godz. 23.00 do .300 odbywały się zajścia i zamieszki części grupy kibiców ZKŻ ,,Falubaz" Zielona Góra, a oddziałami Policji zabezpieczającej bezpieczeństwo imprezy o podwyższonym ryzyku w okolicach stadionu.
W związku z powyższym działając zgodnie z art. 31 cytowanej wyżej ustawy poinformowany został Wojewoda Lubuski o odmowie zezwolenia dla KS ,,Stal" Gorzów Wlkp.

W Art.31 czytamy:
"Art. 31. 1. Organ kontroluje zgodność przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu.
2. Organ może kontrolować zgodność przebiegu imprezy masowej niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu.
2a. Wykonując czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, organ może korzystać z sił i środków właściwego miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego.
3. Organ w związku z przeprowadzaną kontrolą, o której mowa w ust. 1 i 2, ma prawo do:
1) żądania od organizatora informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania kontroli;
2) swobodnego wstępu do miejsca przeprowadzania imprezy masowej i innych pomieszczeń związanych bezpośrednio z przeprowadzaniem imprezy masowej;
3) przeprowadzania lustracji miejsc, o których mowa w pkt 2;
4) żądania od osób działających w imieniu i na rzecz organizatora udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli.
4. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu, organ wydaje decyzję o przerwaniu imprezy masowej, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności, o czym niezwłocznie powiadamia
właściwego wojewodę. Decyzję doręcza się organizatorowi w terminie 7 dni od dnia przerwania imprezy.
5. W przypadku stwierdzenia naruszenia warunków bezpieczeństwa imprezy masowej przez jej organizatora, podmioty, o których mowa w art. 25 ust 1 pkt 2, mogą wnioskować do organu o jej przerwanie.

Z uwagi na fakt zaistniałych niedociągnięć powstałych w wyniku zajść podczas meczu uważam, że należy zweryfikować i przeredagować zapisy regulaminu pracy firmy zabezpieczającej obiekt podczas zawodów.

Mając powyższe na względzie skierowałem wniosek do Władz Enea Ekstraligi Żużlowej o wykluczenie zorganizowanych grup kibiców z Zielonej Góry na mecze organizowane przez KS ,,Stal" Gorzów Wielkopolski".

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska