Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzbudza zarówno nadzieje, jak i wielkie kontrowersje.
Jak powstaje przekop i o czym mówiło się wokół niego w 2020 roku? Sprawdźcie na slajdach >>>
Przekop Mierzei Wiślanej
Po co Polsce przekop mierzei?
Po zakończeniu II wojny światowej Zalew Wiślany, z portami na jego wybrzeżu, został podzielony między Polskę a Związek Radziecki. Granica przebiega mniej więcej w połowie akwenu.
Problem w tym, że to po stronie najpierw ZSRR a obecnie rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego znajduje się jedyne, bezpośrednie wyjście na Zatokę Gdańską. Rosjanie kontrolujący Cieśninę Pilawską utrudniali dostęp do niej jednostkom polskiej bandery i innych państw, zmierzającym do portów po polskiej stronie.
Polska ma śródlądowe (długie) połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską – przez rzeki Szkarpawę i Wisłę. Polscy inżynierowie snuli plany przekopania mierzei już w latach 50 XX w.
Szlak żeglugowy z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego
Przekop Mierzei Wiślanej to tylko element
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, zwany przekopem, to co prawda największy, ale element dużej inwestycji – budowy szlaku żeglugowego z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego.
Przekop, czyli betonowa rynna ze śluzą, falochronami i portem od strony Zatoki Gdańskiej będzie się łączył z pogłębionymi torami wodnymi wytyczonymi na Zalewie Wiślanym prowadzącym do portów oraz przystosowanej do żeglugi o odpowiednich parametrach rzeki Elbląg, prowadzącej do elbląskiego portu.
Przekop powstaje w tzw. Nowym Świecie, w województwie pomorskim, w powiecie nowodworskim, w gminie Sztutowo, na terenie niezamieszkanym, między miejscowościami Kąty Rybackie a Przebrno.
Przekop mierzei - ile to będzie kosztować?
Koszty
Pierwsze szacunki budowy drogi wodnej opiewały na 880 mln zł. Wersja ta obowiązywała do rozstrzygnięcia przetargu na I etap w 2019 r., kiedy okazało się, że najniższa oferta przekracza znacznie cały, wstępny budżet.
W ciągu roku rząd ponownie przeszacował inwestycję. Ostatecznie stanęło na 2 mld zł.
To koszty bez modernizacji portu w Elblągu, który by w pełni wykorzystać potencjał inwestycji, musi przejść przebudowę o wartości ok. 200 mln zł. Potrzebna jest tzw. obrotnica, która umożliwi operowanie statków w porcie.