Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rata na dłuuugie lata, czyli kredyt na mieszkanie (II)

(oprac. ika)
Decydując się na kredyt hipoteczny, musimy przejść długi proces - zebrać mnóstwo dokumentów, pochodzić po bankach i urzędach. Podpowiadamy, w jaki sposób ułatwić sobie staranie o kredyt na własne M.

Podczas ubiegania się o kredyt na mieszkanie najważniejsze jest posiadanie zdolności kredytowej - bez niej żaden bank nie pożyczy nam pieniędzy.

Sami, jeszcze przed wizytą w banku, przerachujmy wydatki i zastanówmy się, jaką ratę jesteśmy w stanie spłacać. Bo w dużej mierze od tego zależy wielkość mieszkania, na jakie będziemy mogli sobie pozwolić.

Policzmy też oszczędności - im więcej ich mamy, tym mniej będziemy musieli pożyczyć.
Co jeszcze trzeba wiedzieć, by staranie się o kredyt hipoteczny było prostsze?

4. PODPISZ UMOWĘ PRZEDWSTĘPNĄ

Bardzo często klienci zainteresowani zakupem mieszkania, domu lub działki na rynku wtórnym nie zdają sobie sprawy, co powinno znaleźć się w umowie przedwstępnej, zawieranej ze sprzedającym jeszcze w trakcie starania się o kredyt.

Oprócz kwoty za jaką kupuje się nieruchomość i wysokości zadatku, bardzo ważną sprawą jest także ustawienie odpowiedniego terminu, w ciągu jakiego kupujący musi podpisać ze sprzedającym właściwą umowę kupna-sprzedaży.

Nie zawsze bowiem bank zdąży ze sporządzeniem umowy kredytowej w wyznaczonym terminie i wówczas sprzedający może odstąpić od umowy przedwstępnej, nie zwracając wpłaconego zadatku.

5. PRZYGOTUJ DOKUMENTY

Osoba starająca się o kredyt hipoteczny musi przedstawić szereg dokumentów związanych zarówno:

* z kredytowaną nieruchomością,
* jak i z własną sytuacją osobistą i finansową.

Dokumenty związane z nieruchomością, to:
- księga wieczysta nieruchomości,
- zaświadczenie ze spółdzielni w przypadku zakupu mieszkania z rynku wtórnego
- oraz akt notarialny obecnego właściciela.
(Jeżeli przedmiotem transakcji będzie zakup działki, budowa lub też transakcja będzie miała charakter mieszany, to lista dokumentów znacznie się wydłuży.)

Listę dokumentów związanych z naszą sytuacją finansową powinniśmy otrzymać już podczas pierwszej wizyty u doradcy finansowego lub w banku. Na pewno przydadzą się:
- dokument tożsamości
- zaświadczenie o zatrudnieniu od pracodawcy,
- zeznania roczne składane do Urzędu Skarbowego
- lub PIT 11 otrzymywany od pracodawcy.
(Oczywiście w przypadku dochodów uzyskiwanych w inny sposób niż poprzez umowę o pracę lista wymaganych dokumentów będzie się różnić.)

6. BĄDŹ CIERPLIWY

- Kredytu mieszkaniowego nie uzyska się z dnia na dzień. Cały proces ubiegania się o niego może trwać nawet kilka miesięcy, jednak właściwe postępowanie kredytowe rozpoczyna się dopiero po dostarczeniu przez potencjalnego kredytobiorcę wszystkich wymaganych dokumentów. Dlatego starając się o kredyt hipoteczny, należy dokładnie zadbać o każdy szczegół tego procesu. Czasami mały błąd lub niedopatrzenie niwelują szanse na jego uzyskanie - tłumaczy Michał Krajkowski.

* Dopiero po pozytywnej weryfikacji, która może trwać nawet kilka dni, wniosek zostaje przekazany do dalszej analizy, którą przeprowadza się w Centrach Analiz Kredytowych.

* W przypadku stwierdzenia braku jakiegoś dokumentu, wniosek zostaje zawieszony do czasu jego dostarczenia. Dopiero po dopełnieniu wszelkich formalności zostaje podjęta decyzja kredytowa.

* Po podpisaniu umowy i dostarczeniu kolejnych niezbędnych dokumentów do uruchomienia kredytu, między innymi aktu notarialnego nabywanej nieruchomości, bank uruchamia kredyt w terminie od 3 do 7 dni roboczych.

Źródło: Materiały Domu Kredytowego Notus

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska