Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szosówka jak bolid

PAWEŁ SCHREITER [email protected]
Na wyprawę najlepiej wybrać się w dużej grupie. Na zdjęciu uczestnicy rajdu rowerowego Różanki 2004. Z przodu: Paweł Lawer i ośmioletnia Asia Pietrzak.
Na wyprawę najlepiej wybrać się w dużej grupie. Na zdjęciu uczestnicy rajdu rowerowego Różanki 2004. Z przodu: Paweł Lawer i ośmioletnia Asia Pietrzak. Kazimierz Ligocki
W maju i czerwcu sklepy i serwisy rowerowe przeżywają prawdziwe oblężenie. Na drogach oraz leśnych ścieżkach jest coraz więcej miłośników kręcenia na dwóch kołach.

To jedna z nielicznych form rekreacji, którą uprawiać mogą nawet osoby bardzo chore. Doskonale wpływa na układ krążenia, odpręża i pozwala na odwiedzenie dość odległych miejsc. Przy kupnie bicykla musimy zdecydować kto będzie użytkownikiem i do jakich celów ma służyć? Odpowiedź na pierwsze związana jest z doborem wielkości ramy. Drugi problem dotyczy wyboru rodzaju bicykla. Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje rowerów.

Szosówka jak bolid

Bicykl szosowy przyrównać można do bolida formuły 1. Jego budowa podporządkowana jest uzyskiwaniu jak największych szybkości podczas poruszania się po drogach asfaltowych. Nie nadaje się do wycieczek po leśnych duktach lub bezdrożach. Szosówka ma koła 28-calowe i wąskie opony z delikatnym bieżnikiem lub gładkie. Tego typu rower ma kierownicę typu baranek pozwalającą na znaczne pochylenie się podczas jazdy. Przy jeździe z szybkością 45-50 km na godzinę opory powietrza stanowią 90 proc. sił, które musi pokonać rowerzysta. Zaledwie kilka procent stanowi opór toczenia opon po drodze, a reszta przypada na pokonywanie oporów toczenia się łożysk rowerowych.

Góral niczym traktor

Rower górski porównać można do traktora, którym poruszać się możemy niemal w każdym terenie. Najlepiej jednak nadaje się na leśne ścieżki i bezdroża. Jadąc na nim po asfalcie, niepotrzebnie pokonujemy znaczne opory toczenia bardzo szerokich opon. Góral ma solidną, zazwyczaj lekko skośną ramę, prostą kierownicę i bardzo skuteczne hamulce typu v-break. Szerokie 26-calowe koła zaopatrzone są w ,,agresywny'' bieżnik, pozwalający na jazdę po kiepskich drogach, lesie, polach i piasku. Góral jest znacznie cięższy od szosówki, ale bardziej uniwersalny.

Trekking to terenowiec

Rower trekkingowy porównać możemy do samochodu terenowego, którym równie dobrze poruszać się będziemy po asfalcie, jak też w niezbyt trudnym terenie. Idealnie nadaje się na długie wycieczki oraz wielodniowe eskapady. Trekking ma 28-calowe koła, które są szersze od stosowanych w rowerach szosowych i węższe od kół z górala. Prosta kierownica zapewnia pewny uchwyt i tylko częściowo pochyloną pozycję - optymalną podczas długich wędrówek. Ten rower jest najbardziej uniwersalny. Jednak na dobrej drodze nie będzie on w stanie dorównać szosówce, a w ciężkim terenie nie nadąży za góralem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska