Kierowcy masowo popelniają podstawowy błąd. Grozi im za to spory mandat!
Dla znacznej części kierowców skrzyżowanie z zieloną strzałką w prawo nie tworzy w pełni czytelnej sytuacji. Niektórzy spośród nich z przekonaniem wciskają pedał gazu i jadą dalej, co jednak jest naruszeniem przepisów. Za to zaś może czekać nas mandat. Dla kierowcy ważne jest więc odpowiednie zrozumienie przepisów związanych z tą sygnalizacją. Co warto wiedzieć na ten temat?
Zielona strzałka w prawo - kiedy możemy wykonać manewr?
Zgodnie z przepisami prawa sygnalizacja świetlna z zieloną strzałką umożliwia wykonanie skrętu w prawo pomimo czerwonego światła. Jednak koniecznie trzeba pamiętać o tym, że trzeba przy tym zachować szczególną ostrożność i trzymać się wytycznych opisanych w stosownym rozporządzeniu.
Zobacz także:
Piękne motocyklistki! [Zdjęcia]
Mężczyźni na potężnych motocyklach! [Zdjęcia]
Gdzie znajdziemy zapis prawny na ten temat?
Jeśli chcemy wiedzieć, jak dokładnie powinniśmy zachować się w przypadku zielonej strzałki sygnalizacyjnej w prawo, powinniśmy sięgnąć po przepisy. Szczegółowe informacje znajdują się w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2022 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393). To właśnie w nich są zawarte dokładne, kluczowe dla danego przypadku informacje.
Zobacz także:
Piękne motocyklistki! [Zdjęcia]
Mężczyźni na potężnych motocyklach! [Zdjęcia]
Co mówi rozporządzenie?
We wspomnianym rozporządzeniu koniecznie powinniśmy zapoznać się z paragrafem 96. Możemy tam przeczytać m.in. o tym, że sygnalizator S-2 nadający sygnał czerwony jednocześnie z sygnałem w kształcie zielonej strzałki zezwala na skręcenie w kierunku, który jest wskazywany strzałką. Analogicznie ten sam sygnalizator ze strzałką zieloną w lewo umożliwia na skręt w lewo wyłącznie z lewego skrajnego pasa ruchu za wyjątkiem sytuacji, gdy jest obecny znak drogowy uniemożliwiający wykonanie tego typu manewru.
Zobacz także:
Piękne motocyklistki! [Zdjęcia]
Mężczyźni na potężnych motocyklach! [Zdjęcia]
Jednocześnie wskazuje się tu na to, że zarówno skręt jak i zawracanie jest możliwe w powyższych przypadkach tylko wtedy, gdy kierowca wpierw zatrzyma się przed sygnalizatorem, a następnie ruszy nie utrudniając innym uczestnikom ruchu drogowego.