MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To jedyny taki ranking szkół. Znaczenie mają kompetencje i umiejętności, a nie wyniki egzaminów. Wiemy, kto zwyciężył

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Dowiedz się, jakie projekty zostały nagrodzone w tegorocznym Finale Zwolnionych z Teorii.
Dowiedz się, jakie projekty zostały nagrodzone w tegorocznym Finale Zwolnionych z Teorii. materiały prasowe
Wśród rankingów szkół dominują te, w których pod uwagę brane są wyniki egzaminów. Ten ranking jest jednak zupełnie inny. Już 10. raz nagrodzono szkoły i grupy osób zaangażowane w ważne projekty społeczne. Uczniowie nagłośnili wyzwania, z jakimi mierzą się osoby z zaburzeniami integracji sensorycznej i stworzyli przewodnik dla nauczycieli o sztucznej inteligencji. A to dopiero początek ich ciekawych pomysłów. Poznajcie zwycięzców Rankingu Zwolnionych z Teorii 2024.

Spis treści

Kompetencje przyszłości na wyciągnięcie ręki

W Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii brało w tym roku udział aż 7,5 tys. młodych ludzi. Inicjatywa zrzesza przede wszystkim uczniów, ale także ich opiekunów, nauczycieli, dla których ważne nie są oceny, wyniki czy egzaminy, ale kompetencje miękkie (m.in. współpraca, innowacyjność, gotowość na zmianę) oraz przestrzeń na działalność praktyczną i społeczną.

Uczniowie z liceów i techników w Polsce zrealizowali w grupach projekty społeczne związane z różnorodną tematyką. Najwięcej było tych dotyczących edukacji (34 proc.), ale też zdrowia i sportu (19 proc.), społeczności lokalnej (18 proc.) czy ekologii (12 proc.).

– Tysiące ludzi w tym roku zdobyło kompetencje, które pozwolą im budować swoją wartość i przygotować się na to, co czeka ich w przyszłości. Szkoda, że musieli wygospodarować ten czas ze swojego wolnego, a nie w trakcie lekcji w szkole. W perspektywie najbliższych lat to właśnie kompetencje przyszłości: współpraca, innowacyjność, empatia i sprawczość staną się niezbędne, więc warto włączyć je w codzienność życia klasy – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii, organizatora olimpiady.

Znamy wyniki Rankingu Zwolnionych z Teorii 2024

W tegorocznym rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii zwyciężyły:

  1. III Liceum Ogólnokształcące – Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum im. Piotra Kołodzieja, Siemianowice Śląskie (śląskie)
  2. Technikum – Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Kresowiaków, Bartoszyce (warmińsko-Mazurskie)
  3. XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy, Warszawa (mazowieckie)
  4. I Prywatne Liceum Ogólnokształcące, Szczecin (zachodniopomorskie)
  5. XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego, Warszawa (mazowieckie)
  6. III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II, Ruda Śląska (śląskie)
  7. I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej, Włocławek (kujawsko-Pomorskie)
  8. Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów, Olsztyn (warmińsko-Mazurskie)
  9. I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika, Lubin (dolnośląskie)
  10. CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki, Warszawa (mazowieckie)

O szczegółach rankingu i inicjatywach podejmowanych przez uczniów przeczytamy na stronie Zwolnieni z Teorii. Jak zaznacza Ewa Siemińska, dyrektorka Olimpiady Zwolnieni z Teorii, „kluczem do efektywnej nauki jest zaangażowanie młodych ludzi w tematy, które ich interesują oraz stworzenie odpowiednich do tego warunków. W naszej olimpiadzie uczestnicy sami wybierają temat i format działania, a jeśli szkoła tj. nauczyciele i dyrekcja ich w tym wspiera to tak, jakby dostali dodatkowy wiatr w żagle”.

Inspirujące projekty młodych ludzi, czyli Złote Wilki 2024

W trakcie Wielkiego Finału Olimpiady Zwolnionych z Teorii wręczono także Złote Wilki w poszczególnych kategoriach. W zakresie edukacji takie wyróżnienie otrzymali uczniowie, którzy stworzyli następujące inicjatywy:

  • Bezkłótny Projekt (Koszalin, zachodniopomorskie): Bezkłótny Projekt uczy umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia, zamiast pochopnego papugowania słów innych osób. Uczniowie zorganizowali cykl warsztatów, debat i dyskusji na aktualne tematy, by ludzie zaczęli samodzielnie myśleć i trafnie uzasadniać swoje stanowisko.
  • Głos Ciszy (Kraków, małopolskie): rozwija temat wrażliwości i zaburzeń integracji sensorycznej. Uczniowie postanowili zwiększyć świadomość na ten temat, wspierać i proponować rozwiązania, zwrócić uwagę na różne aspekty tego problemu. Pokazywali, że zmiany są możliwe – czasem bardziej dostępne, niż można się spodziewać
  • Dzisiaj Jutro Pojutrze (Gdynia, pomorskie): celem projektu „Dzisiaj Jutro Pojutrze” było stworzenie serii interaktywnych wykładów o sztucznej inteligencji dla sektora edukacji. Uczniowie napisali raport, który jest podsumowaniem prezentacji i study guidem nt. sztucznej inteligencji dla uczniów, uczennic, ale też dorosłych: nauczycieli, dyrektorów i samorządowców. To kodeks etycznego korzystania z AI w szkołach.

W zakresie ekologii zwyciężyły projekty dotyczące m.in. szkodliwości fast fashion, uwrażliwienia na zmiany klimatyczne czy promowania świadomości ekologicznej wśród właścicieli zwierząt.

Złotego Wilka w kategorii „kultura” otrzymała z kolei inicjatywa o nazwie „Książki bez recepty”. Polegała ona na dostarczeniu do szpitali w Polsce książek o różnorodnej tematyce. Zagadnieniem związanym ze społeczeństwem obywatelskim zajęli się uczniowie z Koszalina i Lublina. Ci pierwsi stworzyli projekt o nazwie „What’s next”, który ma na celu wspieranie młodzieży w radzeniu sobie ze stresem i rozumieniu wpływu social mediów na psychikę, a ci drudzy powołali do życia inicjatywę o nazwie „Młodzi Głosem Przyszłości 2.0”. Polega ona na m.in. na szerzeniu wiedzy na temat tego, jak polityka wpływa na nasze codzienne życie.

W kategorii „społeczność lokalna” zwyciężyli uczniowie ze Szczecina z projektem „Torby dobroci” (akcja polegała na przekazaniu pacjentom szpitali toreb z artykułami higienicznymi) oraz młodzi ludzie z Wrocławia z projektem „Zostań inspiracją” (zachęcano młode kobiety do większej aktywności społecznej).

Uczniowie z Kępna stworzyli akcję „Wirtualne społeczeństwo”, mającą na celu udostępnienie dóbr kulturowych osobom z niepełnosprawnościami, a młodzi ze stolicy powołali do życia projekt o nazwie „Nie daj się HPV”. Zachęcał on do zaszczepienia się przeciwko HVP.

Złote Lwy w poszczególnych kategoriach uczniowie otrzymali także za następujące projekty:

  • DalEKOwzroczne edycja 2. (Przasnysz, mazowieckie): poprzez swoje działania uczniowie chcieli szerzyć świadomość ekologiczną wśród naszego społeczeństwa. Promowali odpowiedzialną segregację odpadów, zero waste, niemarnowanie żywności. Pokazywali także, jak można wdrażać ekologiczne aspekty do swojej codzienności (kategoria: wydarzenie publiczne);
  • Poczuj chemię do nauki! (Białystok, podlaskie): projekt powstał, aby zachęcić uczniów szkół ponadpodstawowych i uczniów starszych klas szkół podstawowych do angażowania się w nauki ścisłe. Akcja miała też wspierać osoby, które interesują się tymi dziedzinami, ale nie miały zbyt wielu możliwości na rozwijanie swojej pasji. Organizowali m.in. Dzień Nauki, konkurs na grę edukacyjną o naukach ścisłych oraz wydarzenie online pt. Młodzi w nauce (kategoria: wydarzenie publiczne);
  • drugens (Malbork, pomorskie): Szacuje się, że około 0,5 miliona zgonów rocznie jest związanych z używaniem narkotyków. Drugens to projekt, który docierał do tysięcy osób z całej Polski. Przeprowadzili rozmowy z uzależnionymi, ich rodzinami i lekarzami oraz utworzyli e-book, serię podcastów na temat uzależnień i ich skutków (kategoria: reklama społeczna);
  • Dbaj o zdro(w)je 2 (Szczecin, zachodniopomorskie): ich akcja polegała na zebraniu pieniędzy na rzecz Oddziału Psychiatrii Dziecięcej i Młodzieżowej szpitala „Zdroje” w Szczecinie oraz szerzeniu świadomości na temat znaczenia zdrowia psychicznego. Widząc jak ich rówieśnicy, zmagają się z problemami psychicznymi i brakiem zrozumienia, postanowili działać. Projekt powstał, by zmienić to, jak postrzegane i traktowane są zaburzenia psychiczne wśród młodzieży oraz szerzyć o nich świadomość we wszystkich grupach wiekowych (kategoria: zbiórka charytatywna);
  • Ctrl+Code (Poznań, wielkopolskie): uczniowie kończący szkołę podstawową często nie mają ugruntowanej wiedzy z informatyki, szczególnie w zakresie programowania. Ctrl+Code to projekt społeczny, który miał za zadanie pomóc uczniom szkół podstawowych i ich nauczycielom przerobić tematy związane z programowaniem (kategoria: projekt technologiczny).
  • notespace 2.0 (Ząbkowice Śląskie, dolnośląskie): Według badań, młodzież jest w stanie spędzać na nauce ponad 50 godzin tygodniowo. Spowodowane jest to nadmiarem prac domowych i przeciążeniem podstawy programowej. Uczniowie postanowili temu zaradzić, dlatego stworzyli darmową platformę edukacyjną, która miała za zadanie przygotować uczniów do ich egzaminów za pomocą notatek, filmów, testów i wielu innych metod (kategoria: projekt technologiczny).

Młodzi ludzie nie przestają zaskakiwać swoimi innowacyjnymi pomysłami. Warto dać im wolną rękę i wesprzeć w działaniu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening polskich piłkarzy pod okiem 2500 kibiców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To jedyny taki ranking szkół. Znaczenie mają kompetencje i umiejętności, a nie wyniki egzaminów. Wiemy, kto zwyciężył - Strefa Edukacji

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska