Most portowy w Nowej Soli to ikona turystyczna miasta. Most jako stalową konstrukcję podnoszoną wybudowano w 1927 r. Zastąpił on wcześniejszy most drewniany dwuklapowy. Z uwagi na zastosowane rozwiązania techniczne należy do najcenniejszych zabytków techniki i to nie tylko w Polsce.
Pierwsze informacje na temat mostu portowego w Nowej Soli pojawiły się krótko po lokacji miasta w 1743 roku. W miejscu obecnego mostu znajdował się drewniany most o długości około 90 metrów, prowadzący na dawną wyspę, tzw. Mały Lasek. Dzięki poszerzeniu kanału portowego oraz szybkiemu rozwojowi portu rzecznego most został przebudowany na początku XIX.
Podniesienia mostu z uwagi na jego zabytkowy charakter odbywają się najwyżej 3-4 razy w roku, głównie w celach konserwacji oraz czyszczenia mechanizmów. Dawniej obsługiwane były one ręcznie, a od lat 50. XX wieku mamy już napęd elektryczny.
Dzisiejsze podniesienie mostu służyło celom konserwatorskim.