Z dawnego Gruenbergu do Neusalz
To kolejna ikona turystyczna miasta. Most jako stalową konstrukcję podnoszoną wybudowano w 1927 r. Zastąpił on wcześniejszy most drewniany dwuklapowy. Z uwagi na zastosowane rozwiązania techniczne należy do najcenniejszych zabytków techniki i to nie tylko w Polsce. Za projekt oryginalnej konstrukcji odpowiada inżynier E. Wiesner z wrocławskiej firmy Eisenbetonbau-Gesellschaft Dittmar Wolfsohn u. Co. Z kolei wykonawcą konstrukcji stalowych była firma Augusta Klonne z Dortmundu. Jest oryginalny i niepowtarzalny. Zastosowano 4 przeciwwagi i unoszone przęsła. Obecny most poddano w latach 1954-55 gruntownemu remontowi, ale zdarzyło się, że w latach 80.-tych XX w., z uwagi na jego zły stan techniczny, zawieszono na nim ruch kołowy. Na szczęście po gruntownym remoncie, który zakończono w 1993 r., most ponownie cieszy oczy nowosolan oraz turystów, choć ruch cięższych pojazdów jest ograniczony.
Jak podaje wikipedia:
Pierwsze informacje na temat mostu portowego w Nowej Soli pojawiły się krótko po lokacji miasta w 1743 roku. W miejscu obecnego mostu znajdował się drewniany most o długości około 90 metrów, prowadzący na dawną wyspę, tzw. Mały Lasek. Dzięki poszerzeniu kanału portowego oraz szybkiemu rozwojowi portu rzecznego most został przebudowany na początku XIX. Długi, wieloprzęsłowy drewniany obiekt miał konstrukcję łukową, a jego środkowa część która znajdowała się najwyżej lustra wody służyła jako trakt wodny dla większych jednostek.
Unikatowa konstrukcja
Ciekawostka: Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się m.in. Stillwater Bridge w Chicago, Cape Cod Canal Bridge, Marine Parkway Bridge w Nowym Jorku, na rzece Rethe koło Hamburga.
Podniesienia mostu z uwagi na jego zabytkowy charakter odbywają się najwyżej 3-4 razy w roku, głównie w celach konserwacji oraz czyszczenia mechanizmów. Dawniej obsługiwane były one ręcznie, a od lat 50. XX wieku mamy już napęd elektryczny.
- mówi pani Marlena Boruszewska z Visit Nowa Sól.
Konserwacja zabytku
Tuż po podniesieniu kładki mostu, weszli na niego pracownicy techniczni, którzy oczyścili i nasmarowali elementy ruchome, sprawdzili liny, mechanizmy oraz stan nawierzchni. Przypomnijmy, że most (z ograniczeniami tonażu i wysokości pojazdów) stanowi ciąg jezdny od strony Starej Wsi i mostu drogowego na Odrze na drodze wojewódzkiej nr 315 do Wolsztyna. Jeszcze dzisiaj konstrukcja zostanie opuszczona i wróci na swoje miejsce, aby służyć kierowcom i pieszym.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?