Ok. 1,6 mln przedsiębiorców zgromadziło na swoich kontach w ZUS aż 2,6 mld zł nadpłaty. Wśród nich jest 250 tysięcy osób, które zakończyły działalność gospodarczą. Mogą one odzyskać w sumie 111 mln zł. Większość przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że ich saldo w ZUS nie jest zerowe. Dlatego Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje, aby zajrzeć do listów, których wysyłkę rozpoczął 25 lutego i które powinny już dotrzeć do adresatów. Są w nich informacje o tym, jak wyglądały rozliczenia firmy z ZUS w ubiegłym roku i jakie jest saldo na koniec 2018 r. To pierwsza w historii masowa wysyłka informacji o stanie rozliczeń z ZUS.
Sprawdź stan swojego konta w ZUS
Warto dokładnie przeanalizować pismo i sprawdzić, czy konto jest rozliczone na tzw. „zero”, czy też występuje nadpłata lub niedopłata.
- Chcemy by każdy przedsiębiorca miał pełną świadomość jak wygląda stan jego rozliczeń składkowych. Najgorsze bowiem co może być w prowadzeniu własnego biznesu to brak wiedzy o stanie swoich finansów – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS i dodaje: - Uspokajam od razu, że list z ZUS-u nie jest żadnym wezwaniem do zapłaty i proszę by nikt go tak nie traktował. To jest dla każdego przedsiębiorcy materiał poglądowy, który może służyć do samodzielnego podejmowania działań w kwestii rozliczeń z ZUS.
W liście może się pojawić choćby informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Przedsiębiorcy powinni informację z ZUS zestawić ze swoimi księgami finansowymi i ją zweryfikować. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności. Przy wyższych niedopłatach trzeba zdawać sobie sprawę z konieczności doliczenia odsetek, do czego pomocny jest kalkulator na stronie zus.pl. Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie jedną wpłatą spłacić zaległości, Zakład poleca zawarcie układu ratalnego i tym samym wstrzymanie naliczania odsetek za zwłokę.
ZUS przypomina, że stan swojego konta można sprawdzić także poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
Zobacz też: Płaca minimalna w 2019 roku. Ile wynosi
Co zrobić, gdy mamy większą nadpłatę?
Przedsiębiorcy mogą przeznaczyć nadpłatę na pokrycie części bieżących składek, a w razie wyższej kwoty mogą wystąpić o jej zwrot. Osoby, które nie prowadzą już firmy mają 5 lat na wystąpienie o zwrot nadpłaconych składek. Po tym czasie ulegną one przedawnieniu. Decydując się na zamknięcie działalności warto więc skontaktować się z ZUS i sprawdzić, czy na koncie nie ma nadpłaty.
- Obecnie na kontach niemal 36,4 tys. aktywnych lubuskich płatników znajduje się ponad 56 mln zł nadpłat – informuje Agata Muchowska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa lubuskiego.
- Co ważne, nadpłaty widnieją również na kontach ponad 6,8 tys. lubuskich płatników, którzy wyrejestrowali działalność w ciągu ostatnich dwóch lat (od 1 stycznia 2017 r.). Ich wysokość wynosi ponad 2 mln zł. Jeżeli więc przedsiębiorca zakończył już prowadzenie własnego biznesu i nie ma pewności czy na jego koncie nie ma nadpłaty, warto odwiedzić placówkę ZUS lub wejść na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych - podpowiada A. Muchowska.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Skąd wzięły się nadpłaty składek ZUS?
Nadpłata składek powstaje, gdy płatnik opłaci je w wyższej wysokości niż wynika to z przepisów lub zadeklaruje w dokumentacji rozliczeniowej. Takie składki ZUS zalicza w pierwszej kolejności na pokrycie zaległości. Jeżeli ich nie ma, można otrzymać zwrot nadpłaconych środków lub zdecydować się na zaliczenie ich na poczet bieżących lub przyszłych wpłat.
- Powodów nadpłat może być wiele, część przedsiębiorców co miesiąc wysyłała składki w „zaokrąglonej” kwocie, u innych zmieniła się podstawa wymiaru składek, a niektórzy wysyłali większe kwoty „na zaś”. Powodów może być tyle co przedsiębiorców – wyjaśnia A. Muchowska.
Jak odzyskać nadpłatę? Jakie dokumenty trzeba złożyć?
W pierwszej kolejności nadpłatę ZUS zalicza na pokrycie ewentualnych zaległości. Jeżeli ich nie ma, można otrzymać zwrot nadpłaconych środków lub zdecydować się na zaliczenie ich na poczet bieżących lub przyszłych wpłat.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca nadpłatę składek w ciągu 30 dni od złożenia wniosku (ZUS-EZS-P - wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek). Wniosek można złożyć w placówce ZUS, przez PUE ZUS oraz pocztą lub kurierem. Nie warto zwlekać, gdyż po 5 latach od dnia wpłaty lub otrzymania zawiadomienia z ZUS nadpłata się przedawnia – wyjaśnia A. Muchowska.
Zobacz wideo: Mały ZUS, większe oszczędności dla firmy
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?