A chodzi o konkurs "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem", na który do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg konsumentów.
Odesłanie wiadomości oznaczało uczestnictwo w konkursie i otrzymywanie płatnych SMS-ów do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji - to jedna z zasad konkursu.
Większość osób nie zdawała sobie sprawy, w jaki sposób uczestniczy w zabawie. Z zawiadomień wynika, że o udziale w loterii i związanych z tym kosztach dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego.
Wątpliwości najbardziej wzbudziła treść wiadomości zachęcających do udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Na przykład: "ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień".
UOKiK zainteresował się loterią w listopadzie 2010 r. Natomiast konkurs trwał od 25 października 2010 r. do 2 lutego 2011 r. i przewidywał możliwość wygrania miliona zł. Warunkiem udziału było korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na telefon komórkowy, dzwonka, gry. Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać SMS na podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie tonowe klawisza "1". Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość SMS dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto.
Jak się okazało - odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego SMS-a każdego dnia uczestnictwa w konkursie. Ze skarg, które otrzymał Urząd wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo.
Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes UOKiK było wprowadzanie w błąd co do kosztów udziału w loterii. W treści SMS-a zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu: kwota 4,88zł/dzień. Zdaniem urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały. A miał wywołać wrażenie, że abonent nic nie płaci za udział w loterii.
Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd, nierzetelnie informując o jego zasadach. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PTC nałożono karę ponad 21 mln zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej PTC przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod bezpłatnym numerem telefonu: 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku od 09.00 do 17.00. Odpowiedzi na najczęstsze zadawane pytania można znaleźć na stronie UOKiK.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?