MKTG SR - pasek na kartach artykułów

6 sposobów na skuteczną promocję małej firmy

materiał partnera
Prowadzenie firmy można porównać do prowadzenia auta – niezbędna jest tutaj wiedza, wyczucie, ale też pewien spryt. Co zrobić, aby ruszyć z piskiem opon i podziwiać konkurencję we wstecznym lusterku?

Firma bez promocji jest jak auto bez paliwa. Jeśli chcemy rozpędzić swój biznes, pomyślmy o najlepiej dobranej promocji. Oczywiście auto może bezpiecznie stać w ocieplanym garażu, jednak nie po to zostało stworzone.

A droga do sukcesu jest coraz szersza. Wg corocznego raportu Pekao o sytuacji mikro i małych firm, w województwie lubuskim Ogólny Wskaźnik Koniunktury w ciągu minionego roku wyniósł w sumie aż 97,3%, a w kolejnych 12 miesiącach szacowany jest na 101,6%. To jeden z wyższych wskaźników w kraju – warto ten potencjał wykorzystać. Nawet małe i mikrofirmy mogą bardzo wiele zyskać dzięki dopasowanym materiałom i działaniom promocyjnym. O czym warto pamiętać, tworząc strategię i projektując materiały firmowe?

1. Ustal cele i konkretne terminy. Oczywiście te mogą być różne, zależnie od specyfiki naszego biznesu – mogą być np. ściśle sprzedażowe lub wizerunkowe. Warto dokładnie ustalić konkretne cele i zapisać je (wraz z przewidywanym czasem ich realizacji). Pamiętaj, że wszystkie działania i materiały reklamowe powinny być zgodne ze strategią i ustalonymi celami. Potem warto cyklicznie rozliczać się ze zrealizowanych zadań – wyciągać wnioski i uwzględniać je przy planowaniu kolejnych działań.

2. Treść i forma – yin i yang. Zachowaj spójność i równowagę między tym, co chcesz przekazać a tym, jak to zostanie wykonane. Zarówno małe, jak i duże firmy mogą i powinny zadbać o spójny przekaz – dotyczy on języka i stylu komunikacji. Postaw też na dopasowaną i konsekwentną identyfikację wizualną Twoich przekazów. Zarówno kolory, czcionki, jak też logo i styl – to naprawdę ma znaczenie. Właśnie dzięki temu stworzysz obraz i rozpoznawalność marki. Tak, to się liczy zarówno u wielkich, jak i mniejszych graczy. Potraktuj to jako Twój szczęśliwy numer startowy.

3. Zadbaj o spójny i profesjonalny wizerunek. Zapisz wytyczne, dotyczące stylu i formy komunikacji i stosuj je do wszystkich publikacji i wydruków. Papier firmowy, wizytówki, ulotki i teczki – z pozoru to jedynie detale, ale to właśnie one budują rozpoznawalność i profesjonalny wizerunek firmy. Warto też biuro, sklep lub siedzibę firmy ozdobić dedykowanymi materiałami – inspirującymi plakatami, obrazami lub zabawnymi zdjęciami załogi. Większość ludzi jest wzrokowcami – dobrze więc, jeśli Twoja firma nie tylko zrobi, ale i pozostawi dobre wrażenie. Zacznij od wizytówki – poza ciekawym projektem (oryginalne i darmowe szablony znajdziesz na stronie Colour.me – o tutaj), zadbaj też o formę, czyli odpowiedni papier, format i jakość wydruku. A może postawisz na ciekawą formę – np. wizytówki MultiLoft?

4. Pozwól się znaleźć – często wystarczy oklejenie witryny, kilka plakatów lub banerów z mapą dojazdową. Co jeszcze? Ciekawe ulotki – np. z kuponem rabatowym, zachęcającym do poznania nas bliżej. Firmowe auto warto ozdobić specjalną folią, która zamieni nasz samochód w mobilny nośnik reklamowy. Lokalne działania są bardzo efektywne – zwyczajnie nie opłaca się o nich zapominać.

5. Materiały reklamowe – jak robić to sprytniej? Materiały firmowe powinny zarówno przedstawić ofertę firmy, jak i wspierać budowanie jej wizerunku. To bardzo odpowiedzialne zadanie. Możemy zlecić projekt i wykonanie materiałów agencjom reklamowym – lub wybrać bardziej elastyczne i tańsze rozwiązanie – bez zbędnych pośredników. O czym mowa? Np. o coraz popularniejszych bazach grafików, w których wybieramy najbardziej uzdolnionego twórcę i nawiązujemy z nim współpracę – na własnych zasadach. Wszystko można zrobić bez wychodzenia z domu lub biura – np. na tej stronie. Poza projektami, inspiracjami i darmowymi szablonami, można tam zamówić wydruki, po to aby już w kilka dni – mieć gotową pakę na swoim biurku.

6. Wyjdź z pudła – ale pamiętaj, aby kreatywność była dopasowana do celów i strategii firmy. Nieprawdą jest to, że nieważne, co mówią o firmie, byleby mówili. Laureaci reklamowych „Chamletów” być może kiedyś zdobyli rozgłos, ale nie oszukujmy się – było to kosztem ich wizerunku. Krótkoterminowe fajerwerki zostawmy na sylwestra, a prowadząc firmę – lepiej patrzeć nieco szerzej. Jeśli więc zależy Ci na długoterminowych relacjach i zyskach – postaw na wiarygodność i budowanie trwałych relacji.

Aby zdobyć wiernych i poważnych klientów, po prostu – traktujmy ich poważnie (co nie znaczy, że bez dozy humoru i luzu). Jeśli więc tworzysz kreatywne przekazy – dopasuj je do charakteru firmy i profilu klientów. Czasami wystarczy ciekawa forma i zabawne hasło. Dobry projekt to projekt dopasowany do odbiorców. Nie od dziś wiadomo, że jeśli chcesz być rozumianym – najpierw zrozum i wysłuchaj swoich klientów.

Powyższe punkty to oczywiście jedynie punkty na mapie – jednak właśnie dzięki nim możesz szybciej dotrzeć do celu, zamiast błądzić gdzieś po bezdrożach.

Powodzenia!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska