Zmiana stawek opłat dla pojazdów ciężarowych za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 będzie wprowadzona 2 stycznia 2019 roku o godz. 6.00. To pierwsza od czterech lat zmiana opłat za przejazd dla aut ciężarowych.
Stawki za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, wynosić będą (ceny zawierają 23 proc. podatku VAT):
- 31 zł brutto - kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
- 47 zł brutto - kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
- 73 zł brutto - kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami).
Bez zmian w 2019 roku pozostają stawki opłat dla kategorii 1 (motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach) oraz kategorii 5 (pojazdy nienormatywne).
– Zdecydowaliśmy o utrzymaniu dotychczasowych opłat za przejazd koncesyjną autostradą A2 dla pojazdów pierwszej i piątej kategorii. Motocykle i auta osobowe za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem zapłacą - tak jak do tej pory 20 PLN - mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Wielkopolska.
AWSA kształtuje swoją politykę w zakresie poziomu opłat w oparciu o realne koszty utrzymania autostrady, wieloletni plan inwestycyjny oraz koszty obsługi kredytów - dodaje Zofia Kwiatkowska. - W przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60 proc. z budżetu państwa, do zarządzanej przez AWSA autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Konina państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki.
Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, spółka w pierwszej kolejności przeznacza pieniądze uzyskane z opłat na podwyższanie jakości autostrady:
- bieżące zimowe i letnie utrzymanie autostrady, w tym jej eksploatację,
- ciężkie utrzymanie - wzmocnienie nawierzchni, remonty i modernizacje,
- rozbudowę obwodnicy Poznania - poszerzenie o trzeci pas ruchu 16 km odcinka obwodnicy od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny,
- dobudowę i rozbudowę ekranów akustycznych (pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, początek prac wiosną 2019 roku),
- spłatę kredytów bankowych zaciągniętych w bankach komercyjnych.
Zobacz wideo: Otwarcie drugiej nitki S3 od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?