Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biznes. Przedsiębiorca w naszych oczach - jest pożyteczny czy tylko wyzyskuje?

(oprac. staw)
Przedsiębiorca jest pożyteczny, czy tylko wyzyskuje?
Przedsiębiorca jest pożyteczny, czy tylko wyzyskuje?
Myślą tylko o sobie, swoim zysku? A może zależy im na tworzeniu miejsc pracy? Jak widzimy przedsiębiorców?

Czytaj też: Ostatnia część lubuskiej listy płac. Wynagrodzenia powyżej 4500 tys. złotych O problemie wizerunku pisze Gabriela Jabłońska dla Sedlak&Sedlak, nawiązuje przy tym do teorii Karola Marksa i powołuje się na badania GfK Polonia przeprowadzone w listopadzie 2009 roku na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Mieszkańcy naszego kraju powoli przestają stereotypowo postrzegać przedsiębiorców. 74 proc. uczestników badania stwierdziło, że właściciele firm są pożyteczni dla społeczeństwa, 67 proc. przyznało, że przedsiębiorcy pracują więcej niż inni. Wciąż jednak niewielu z nas (43 proc.) postrzega biznesmenów jako ludzi troszczących się o drugiego człowieka. W stosunku do 2006 roku pod tym względem zaobserwowaliśmy jednak poprawę aż o 11 punktów procentowych.

Jak wypadamy w Europie
Czytaj też: Lubuska lista płac - wynagrodzenia powyżej 2000 zł
Ciekawe badanie wizerunku przedsiębiorcy zostało opublikowane przez Komisję Europejską w maju 2010 roku. Porównano w nim opinie obywateli z różnych krajów Europy na temat właścicieli prywatnego biznesu. Respondenci zostali poproszeni o ustosunkowanie się do twierdzeń zawartych w ankiecie. Okazuje się, że Polacy nie mają wątpliwości, co do roli, jaką przedsiębiorcy odgrywają w gospodarce. Tworzą nowe miejsca pracy (85 proc. odpowiedzi na „tak”) oraz wprowadzają na rynek produkty i usługi, z których korzyści czerpią wszyscy obywatele kraju (80 proc. odpowiedzi na „tak”).

Polacy wciąż jednak mają ogromne wątpliwości, co do uczciwościbiznesmenów. 63 proc. ankietowanych twierdzi, że przedsiębiorcy myślą tylko o własnym „portfelu”, a 70 proc. zarzuca im wykorzystywanie pracy innych dla własnych celów. Dla porównania w Danii jest to odpowiednio 25 proc. i 22 proc. mieszkańców, a w Finlandii 32 proc. i 48 proc.

Warto jednak zauważyć, że nie wszyscy Polacy żywią negatywny stosunek do właścicieli prywatnego biznesu. Jak zauważa Ewa Czerniak-Szóstak, przedsiębiorców „nie lubią” przede wszystkim osoby z niższym wykształceniem, niezadowolone ze swoich warunków materialnych. Dodatkową cechą wzmacniającą postawę „anty” jest zatrudnienie w instytucjach publicznych oraz stosunkowo mała wiedza o przedsiębiorcach i ich działalności.

Czytaj też: Część druga Lubuskiej Listy Płac

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska