Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy rozbudowa lotniska ma sens?

(wak)
Na razie z lotniska w Babimoście startują tylko samoloty pasażerskie. Władze samorządowe chcą, by mogły bywać tu też samoloty transportowe.
Na razie z lotniska w Babimoście startują tylko samoloty pasażerskie. Władze samorządowe chcą, by mogły bywać tu też samoloty transportowe. Fot. Paweł Janczaruk
Znów trwa dyskusja, czy warto rozwijać lotnisko w Babimoście.

Znana firma doradcza PriceWaterhouseCoopers opracowała raport, z którego wynika, że teraz tworzenie lotniska cargo w Babimoście nie ma sensu. Wczoraj zupełnie inne zdanie miał wicemarszałek województwa.

Tymczasem Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze chce na rozbudowę lotniska przeznaczyć prawie 4 mln euro. Mają to być pieniądze z Unii Europejskiej. Jednak to dopiero początek wydatków. Eksperci PWC szacują, że całkowity koszt utworzenia lotniska cargo wyniesie około 90 mln zł!

Co wymyślili eksperci
Nie przekreślają kompletnie budowy lotniska cargo w Babimoście. Uważają, że na razie nie ma sensu go tworzyć bo:
1. Lubuskie jest regionem mało rozwiniętym gospodarczo, więc nie będzie chętnych do korzystania z jego usług.
2. Babimost ma słabo rozwiniętą sieć komunikacyjną.
3. Nieuregulowana jest sprawa własności płyty lotniska.
4. Zbyt blisko znajdują się lotniska w Berlinie, Poznaniu czy Wrocławiu, które przejmują klientów z Lubuskiego.
5. Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie jest zainteresowane, by u nas powstało lotniska cargo.
6. Na lotnisku brakuje magazynów i innych obiektów niezbędnych, by można było przechowywać towary.

Opinia marszałka

Z większością argumentów PWC nie zgodził się wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski, który zapewnił, że władze nie chowały raportu do szuflady. Zlecił go poprzedni zarząd, ale dokument był dostępny w Urzędzie Marszałkowskim. Znało go wielu radnych. Dlaczego władze samorządowe będą dążyć do utworzenia cargo:

1. Ma służyć Lubuskiemu i innym regionom. Lotniska w Berlinie czy Poznaniu są przeciążone i znajdują się w centrach miast. Chcąc rozszerzać ruch pasażerski będą musiały pozbywać się cargo. Stąd szansa dla Babimostu.
2. W regionie powstają nowe fabryki, do których wiele części z Chin czy Korei może być sprowadzane samolotami.
3. Powstanie obwodnica Babimostu, autostrada A2 i droga S3, więc dojazd do lotniska będzie wygodny.
4. Wiosną 2008 roku lotnisko może być przejęte przez samorząd województwa i przekazane nowej spółce, która opracuje plan biznes i będzie zarządzała.
5. Porty Lotnicze deklarują pomoc finansową na rzecz cargo.
Ciemnoczołowski podkreślił, że na finansowanie rozwoju lotniska w Babimoście zgodziła się też Komisja Europejska, która wcześniej sprzeciwiała się temu pomysłowi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska