Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego katalogi biur podróży trzeba czytać

Redakcja
Zawsze porównaj przedstawioną Ci umowę, z ofertą reklamującą dany wyjazd.

W katalogu hotel leżał nad samym morzem. A w rzeczywistości trzeba było dojeżdżać do niego aż kilometr. Tłumaczymy, że w takiej sytuacji masz prawo do reklamacji urlopu! Bo foldery i prospekty mogą być częścią umowy, jaką zawierasz z organizatorem imprezy.

W materiałach informacyjnych biura podróży - takich, jak broszury, foldery, katalogi reklamowe, przeglądy ofert itd. - muszą się znaleźć:

1. cena imprezy lub usługi albo sposób jej ustalenia;

2. miejsce pobytu lub trasa imprezy;

3. rodzaj, klasa, kategoria lub opis środka transportu;

4. położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania (według przepisów kraju pobytu);

5. ilość i rodzaj posiłków;

6. program zwiedzania i atrakcji turystycznych;

7. kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi oraz termin zapłaty całej kwoty;

8. termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń - jeżeli realizacja usług jest od tego uzależniona;

9. podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne z niej wynikające;

10. ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w danej imprezie turystycznej.

Jeżeli na podstawie tych powyższych informacji zostanie zawarta umowa - która nie zawiera ostanowień odmiennych - to stają się obowiązującą częścią porozumienia! Jeśli nie zostaną zrealizowane (w katalogu hotel leżał nad samym morzem, a w rzeczywistości trzeba było dojeżdżać kilometr), masz prawo do reklamacji.

To właśnie dlatego zawsze warto dokładnie czytać prospekty, a nie tylko je przeglądać.

PORÓWNAJ ZANIM PODPISZESZ

Przed zawarciem umowy organizator musi poinformować cię o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej. A także o możliwości zawarcia ubezpieczeń: od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie i zakresu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Umowa o świadczenie usług turystycznych zawsze musi być na piśmie. Nawet jeśli wykupujesz urlop przez internet. Zawsze porównaj przedstawioną ci ofertę z tym, o czym czytałeś w katalogu czy folderze reklamującym dany wyjazd.

ZMIANA WARUNKÓW

Czasami przed rozpoczęciem imprezy organizator musi zmienić istotne warunki umowy, czyli na przykład hotel. Jednak musisz cię o tym niezwłocznie powiadomiony. Tylko do ciebie należy wtedy decyzja, czy zgadzasz się na proponowane zmiany, czy też zrywasz waszą umowę.

W takim wypadku masz prawo zażądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy.

ATRAKCJE NA PAPIERZE

Jeśli w czasie trwania wczasów organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług
(stanowiących istotną część programu), musi ci zaproponować zastępcze atrakcje. Na przykład: zamiast wyprawy do piramid może być wycieczka do Aleksandrii. Taka zmiana nie może cię jednak więcej kosztować i być na podobnym poziomie. Jeśli jej jakość jest niższa, możesz żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

Z uzasadnionych powodów, choćby zdrowotnych, możesz nie zgodzić się na taką podmiankę. Masz wtedy prawo żądać od organizatora wyjazdu odszkodowania lub zmniejszenia jego ceny, czyli zwrotu pieniędzy, które musiałeś wpłacić przed wyjazdem.

ŻĄDAJ OD ORGANIZATORA

To on odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi:

  • gorsze niż zapewniano cię przy zawieraniu umowy warunki w hotelu,
  • brak dodatkowych wycieczek,
  • brak wyżywienia itd.

    Organizator nie może zasłaniać się wymówką, że to hotel nie dopełnił obowiązków. Za wszystkie usługi - świadczone w ramach jednej imprezy turystycznej - odpowiada wyłącznie ten, u którego ją wykupiłeś.


    Z ŻYCIA WZIĘTE

    Państwo J. zachwycili się zdjęciami pięknego hotelu w Egipcie. W katalogu opisany był jako obiekt pięciogwiazdkowy, przy samej plaży. Ale po przybyciu na miejsce okazało się, że nie ma wolnych pokoi! Przedstawiciel organizatora, w ramach zastępstwa, zorganizował noclegi w hotelu trzygwiazdkowym. Bez wyżywienia i w centrum miasta.

    W takiej sytuacji państwo J. mogli zgodnie z prawem:

    1. Zamieszkać w tym hotelu - żądając obniżenia ceny imprezy, kosztów posiłków, transportu
    itp.;

    2. Nie przyjąć nowych warunków i zażądać zapewnienia powrotu do miejsca rozpoczęcia imprezy.


    Katarzyna Borek
    0 68 324 88 37
    [email protected]





  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska