Patronat nad akcją objęło Ministerstwo Zdrowia. Adresatami tegorocznej edycji akcji "Zapnij dziecko!" są rodzice noworodków, dlatego też organizator zaopatrzy w materiały informacyjne 412 oddziałów położniczych w całej Polsce. Przygotowane zostały ulotki, foldery, plakaty oraz naklejki na szybę samochodu. Podstawowe materiały reklamowe wyprodukowano w ilości 70 tys. sztuk - co odpowiada krajowej liczbie urodzin w ciągu dwóch miesięcy.
Akcji towarzyszy kampania kinowa: w 21 kinach w Polsce (Warszawa, Poznań, Katowice, Kraków, Bydgoszcz, Wrocław, Trójmiasto, Opole, Bielsko-Biała, Lublin, Łódź), w których emitowany będzie 30-sekundowy film promujący używanie fotelików dla dzieci przewożonych w samochodach.
Dużo ofiar
Idea akcji "Zapnij dziecko!" powstała z obserwacji częstych w Polsce nagannych praktyk przewożenia w samochodach osobowych dzieci bez odpowiednich zabezpieczeń, tzn. specjalnych fotelików i podstawek przypinanych pasami. Dziecko nie zabezpieczone podczas zderzenia czy przy ostrym hamowaniu zostaje wyrzucone z siedzenia jak z katapulty i rozbija się - najczęściej głową - o przednią szybę lub sztywne części wnętrza pojazdu. 60 ofiar śmiertelnych i ponad 2 tys. rannych wśród dzieci w ub. roku są wystarczająco tragicznym dowodem na potrzebę zmiany postaw dorosłych kierowców. Celem akcji jest jak najwcześniejsze uświadomienie rodzicom, że to oni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoich dzieci w ruchu drogowym oraz przekazanie im konkretnych informacji, jaki fotelik wybrać dla dziecka w zależności od jego wieku, wagi i wzrostu.
Bez zabezpieczeń
Od 13 maja 2002 roku dzieci w wieku do 12 lat, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewożone w samochodach muszą być odpowiednio zabezpieczone poprzez używanie specjalnych fotelików ochronnych lub poduszek odpowiednio do wagi i wzrostu dziecka.
Przepis ten nie zawsze jest przestrzegany. Jak pokazują badania Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie, ponad 50 proc. dzieci przewożonych jest w samochodach osobowych bez żadnych zabezpieczeń, a i te przewożone w fotelikach ochronnych zabezpieczone są nieodpowiednio. Często małe dzieci są po prostu przypinane pasami dla dorosłych, których - jak wiadomo - mogą używać dopiero dzieci o wzroście 150 cm i masie ciała ponad 36 kg.
Akcja "Zapnij dziecko!" zainicjowana została przez firmę Mercedes-Benz w 2001 roku. W ramach ubiegłorocznej edycji akcji zainteresowani rodzice, nie tylko właściciele samochodów marki Mercedes-Benz, mogli u specjalnie przeszkolonych pracowników punktów dilerskich zasięgnąć porady, jak wybrać odpowiedni fotelik dla dziecka oraz prawidłowo go zamontować.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?