Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorzów i sąsiedzi piszą do rządu. Chcą elektryfikacji dwóch tras kolejowych

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
O elektryfikacji linii 203 mówi się w Gorzowie i okolicznych gminach od lat.
O elektryfikacji linii 203 mówi się w Gorzowie i okolicznych gminach od lat. Andrzej Wiśniewski
W środę 31 stycznia podczas sesji rady miasta gorzowscy radni przyjęli stanowisko w sprawie podjęcia działań przez rząd w sprawie elektryfikacji linii Kostrzyn – Krzyż oraz Gorzów – Poznań przez Międzychód.

„Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół. Dlatego za kluczowe wyzwania uważamy: modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wlkp. – Krzyż oraz elektryfikację linii komunikacyjnej, składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód”. To tylko część stanowiska, jakie podczas środowej sesji 31 stycznia przyjęli gorzowscy radni. Zwracają się oni w nim do premiera Polski w sprawie działań zmierzających do elektryfikacji linii.

„Elektryfikacja wspomnianych tras pozwoli na zaplanowanie i uruchomienie miksu szybkich połączeń w standardzie InterCity oraz regionalnych i aglomeracyjnych. Tylko wysokiej jakości infrastruktura przyczyni się do poprawy spójności komunikacyjnej naszego regionu oraz zapobiegnie wykluczeniu transportowemu miast i gmin z północnej części województwa lubuskiego. Pozwoli także na uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego do Berlina” – argumentują gorzowscy radni.

Elektryfikacja na papierze i liście rezerwowej

Podobne stanowiska i apele przyjmują także inne samorządy na północy Lubuskiego. W grudniu zrobiono tak w Witnicy. Po wystosowaniu apelu przez witnickich radnych głos zabrało PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejowa spółka poinformowała, że 16 sierpnia 2023 przyjęty został Krajowy Program Kolejowy do 2030. Linia 203 znalazła się w nim na liście rezerwowej. W studium wykonalności dla prac na tej linii wpisana jest elektryfikacja.

„Umieszczenie projektów na liście rezerwowej nie wyklucza ich realizacji w perspektywie 2021 – 2027. W przypadku możliwości zapewnienia finansowania (uwolnienia lub pozyskania dodatkowych środków) oraz możliwości rozpoczęcia realizacji (posiadanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej) projekty mogą zostać przeniesione na listę podstawową w trakcie realizacji KPK)” – informuje Robert Lis, zastępca dyrektora biura zarządu PKP PLK.
Radni przyjęli stanowisko jednogłośnie.

Czytaj również:
Linia kolejowa Kostrzyn - Gorzów - Krzyż ma szansę na elektryfikację. Kiedy? [WIDEO]

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska