Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorzów. Stacje ładowania dla nowych autobusów elektrycznych już prawie gotowe

Magdalena Marszałek
Magdalena Marszałek
Stacje ładowania dla nowych autobusów elektrycznych są już prawie gotowe.
Stacje ładowania dla nowych autobusów elektrycznych są już prawie gotowe. Magda Marszałek
W Gorzowie są już dwa nowe autobusy elektryczne, a sześć kolejnych ma się pojawić w mieście w ciągu kilku najbliższych tygodni. Żeby jednak wozy, które zamiast paliwa będą tankować prąd mogły wozić pasażerów konieczne było przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Budowa stacji ładowania dla nowych elektryków właśnie dobiega końca.

Nocne ładowane w bazie

Duża stacja ładowania ze stanowiskami dla ośmiu pojazdów powstała na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ulicy Kostrzyńskiej w Gorzowie. Będzie dawała możliwość zarówno szybkiego, jak i wolnego ładowania autobusów za pomocą wtyczki. W czasie nocnego postoju pojazdy naładują się tutaj "do pełna", aby następnego dnia mogły realizować zadania przewozowe.

Szybkie uzupełnienie energii

Ale choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach autobusowych. Dlatego ładowarki pojawiły się również w trzech innych miejscach. Są przy ulicy Marcinkowskiego, Śląskiej oraz Dekerta.

Stacje ładowania są już praktycznie gotowe. Obecnie trwają jeszcze ostatnie prace, które powinny zakończyć się w ciągu kilku najbliższych dni. To jest dla naszej komunikacji ważne wydarzenie, ponieważ do tej pory nie mieliśmy autobusów w pełni elektrycznych, ale to też jest dla nas duże doświadczenie - mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.

Przeczytaj też: Gorzów. Dzieci pomalowały autobusy elektryczne. Tak się one prezentują

Stacje ładowania na pętlach autobusowych będą przeznaczone do ładowania szybkiego, czyli takiego, podczas którego autobus podjeżdża do stacji, a tam na jego dach opuszcza się specjalne urządzenie ładujące pojazd, a więc tak zwany pantograf. Proces ładowania autobusowych akumulatorów można porównać do uzupełniania energii w telefonie komórkowym. Tyle tylko, że autobusowa ładowarka jest o wiele bardziej wydajna.

Ładowanie akumulatorów autobusowych jest praktycznie bezobsługowe. Kierowca musi podjechać pod pantograf i obserwować wyświetlacz komputera pokładowego. Montowane na pętlach ładowarki pozwalają na uzupełnienie energii w bardzo krótkim czasie. Ładowanie odbywa się w trakcie przerwy w pracy kierowcy - mówi Marian Karczewski z działu kontroli jakości firmie Solaris Bus & Coach, która wyprodukowała autobusy.

Pojazdy, które zadebiutują na gorzowskich ulicach będą wyposażone w baterie Solaris High Power, odpowiedzialne za magazynowanie energii niezbędnej do zasilania elektrycznej osi napędowej pojazdu. Na pokład dwunastometrowego autobusu wejdzie minimum osiemdziesięciu pasażerów. Cztery elektryki pojadą na linii 124, trzy będą obsługiwać linię 125, a jeden linię 126.

Zobacz również:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska