Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak poskarżyć się do rzecznika pacjenta?

Katarzyna Borek 0 68 324 88 64 [email protected]
Tłumaczymy, jak skorzystać z pomocy rzecznika praw pacjenta.

TU SĄ PRZEPISY

TU SĄ PRZEPISY

Zarządzenie nr 9/2005 r. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 stycznia 2005 r. w sprawie regulaminu rozpatrywania skarg i wniosków w NFZ.

To twój sprzymierzeniec, który pomoże w bojach ze szpitalem, przychodnią czy lekarzem rodzinnym.

Co robi rzecznik

  • Interweniuje, gdy uważasz, że zostały naruszone twoje prawa pacjenta.
  • Informuje o możliwościach i sposobach rozwiązania problemów.
  • Przyjmuje skargi i wnioski. Kieruje je do właściwych wydziałów NFZ.

    Na co możesz się poskarżyć

    1. Na naruszenia twoich praw przez szpital, przychodnię czy lekarza, którzy mają podpisaną umowę z NFZ (prywatne zakłady podlegają pod rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy okręgowych izbach, np. lekarskich).
    2. Na długie lub biurokratyczne załatwianie twoich spraw (także przez NFZ).
    3. Na zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników NFZ lub lecznice.
    4. Na wszystkie inne nieprawidłowości, które zauważyłeś.

    Jak się poskarżyć

  • Telefonicznie: wtedy są załatwione od ręki albo sporządza się z nich notatkę,
  • internetowo,
  • pisemnie,
  • ustnie - do protokołu.

    Na twoje żądanie przyjmujący musi potwierdzić złożenie skargi. Zawsze musi być też wprowadzona do ewidencji.

    Skarżysz się w imieniu własnym lub innej osoby, ale za jej pisemną zgodą. Możesz też skorzystać z pośrednictwa rzecznika praw obywatelskich, parlamentarzystów oraz swoich radnych.

    Zgłoszenie musi być podpisane. Niezależnie od jego formy podajesz swoje imię, nazwisko i adres, bo anonimy w ogóle nie są analizowane. Możesz jednak zastrzec swoje dane do wyłącznej wiadomości NFZ.

    Jako skarg nie uznaje się pism, z których treści wynika, że sprawa została rozstrzygnięta prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną!

    Odpowiedź na skargę

    W przypadku skargi uznanej za zawiłą lub niekonkretną możesz być wezwany (w terminie siedmiu dni) do jej wyjaśnienia lub uzupełnienia.

    Jeśli tego nie zrobisz, nie będzie brana pod uwagę. Jeżeli NFZ nie będzie organem właściwym do jej rozpatrzenia, powiadomi cię o tym i w czasie do siedmiu dni przekaże właściwej instytucji.

    Odpowiedź na wniosek musi nastąpić nie później niż miesiąc od daty jego wpłynięcia. Musi być pisemna. Informować, jaki konkretnie wydział NFZ ją rozpatrzył oraz wskazać sposób załatwienia. Negatywne muszą dodatkowo zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

    Tu pomogą

    Lubuski rzecznik praw pacjenta Anna Gwara
  • Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Podgórna 9 b, 65-057 Zielona Góra (w poniedziałki, środy, czwartki i piątki przyjmuje w godz. 8.00-16.00, we wtorki od 10.00 do 18.00).
  • e -mail: [email protected].
  • tel. 0 68 328 76 76 oraz 0 68 328 76 77
  • w każdą drugą środę miesiąca, w godz. 10.00-14.00 rzecznik przyjmuje w delegaturze NFZ przy ul. Przemysłowej 14/15 w Gorzowie Wlkp.

    Rzecznik praw pacjenta przy centrali NFZ
  • ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa
  • tel. 022 572 61 55

    Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia
  • ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa
  • Tel./faks: 22 635-75-78.
  • Bezpłatna infolinia: 0-800-190-590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00).

    Inna droga

    Możesz też poskarżyć się na szpital, lekarza czy przychodnię na własną rękę. Zażalenie możesz złożyć:

    1. Na leczenie - skargę składasz w danej placówce. W każdej placówce w widocznym miejscu musi być wywieszka o miejscu, w którym można zgłaszać uwagi, zażalenia, wnioski itd. Skarżysz się ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.

    2. Na zachowanie - interweniuj u bezpośredniego przełożonego danej osoby. W szpitalu jest nim ordynator, w przychodni - kierownik (nad nimi dyrektor).

    3. Na brak należytej staranności (popełnionych błędach w leczeniu, postępowaniu sprzecznym z zasadami etyki zawodowej lub naruszeniu przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej). W takich sytuacjach zwracasz się do rzecznika odpowiedzialności zawodowej (działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych).
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska