TU SĄ PRZEPISY
TU SĄ PRZEPISY
Zarządzenie nr 9/2005 r. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 stycznia 2005 r. w sprawie regulaminu rozpatrywania skarg i wniosków w NFZ.
To twój sprzymierzeniec, który pomoże w bojach ze szpitalem, przychodnią czy lekarzem rodzinnym.
Co robi rzecznik
Na co możesz się poskarżyć
1. Na naruszenia twoich praw przez szpital, przychodnię czy lekarza, którzy mają podpisaną umowę z NFZ (prywatne zakłady podlegają pod rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy okręgowych izbach, np. lekarskich).
2. Na długie lub biurokratyczne załatwianie twoich spraw (także przez NFZ).
3. Na zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników NFZ lub lecznice.
4. Na wszystkie inne nieprawidłowości, które zauważyłeś.
Jak się poskarżyć
Na twoje żądanie przyjmujący musi potwierdzić złożenie skargi. Zawsze musi być też wprowadzona do ewidencji.
Skarżysz się w imieniu własnym lub innej osoby, ale za jej pisemną zgodą. Możesz też skorzystać z pośrednictwa rzecznika praw obywatelskich, parlamentarzystów oraz swoich radnych.
Zgłoszenie musi być podpisane. Niezależnie od jego formy podajesz swoje imię, nazwisko i adres, bo anonimy w ogóle nie są analizowane. Możesz jednak zastrzec swoje dane do wyłącznej wiadomości NFZ.
Jako skarg nie uznaje się pism, z których treści wynika, że sprawa została rozstrzygnięta prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną!
Odpowiedź na skargę
W przypadku skargi uznanej za zawiłą lub niekonkretną możesz być wezwany (w terminie siedmiu dni) do jej wyjaśnienia lub uzupełnienia.Jeśli tego nie zrobisz, nie będzie brana pod uwagę. Jeżeli NFZ nie będzie organem właściwym do jej rozpatrzenia, powiadomi cię o tym i w czasie do siedmiu dni przekaże właściwej instytucji.
Odpowiedź na wniosek musi nastąpić nie później niż miesiąc od daty jego wpłynięcia. Musi być pisemna. Informować, jaki konkretnie wydział NFZ ją rozpatrzył oraz wskazać sposób załatwienia. Negatywne muszą dodatkowo zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
Tu pomogą
Lubuski rzecznik praw pacjenta Anna GwaraRzecznik praw pacjenta przy centrali NFZ
Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia
Inna droga
Możesz też poskarżyć się na szpital, lekarza czy przychodnię na własną rękę. Zażalenie możesz złożyć:1. Na leczenie - skargę składasz w danej placówce. W każdej placówce w widocznym miejscu musi być wywieszka o miejscu, w którym można zgłaszać uwagi, zażalenia, wnioski itd. Skarżysz się ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.
2. Na zachowanie - interweniuj u bezpośredniego przełożonego danej osoby. W szpitalu jest nim ordynator, w przychodni - kierownik (nad nimi dyrektor).
3. Na brak należytej staranności (popełnionych błędach w leczeniu, postępowaniu sprzecznym z zasadami etyki zawodowej lub naruszeniu przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej). W takich sytuacjach zwracasz się do rzecznika odpowiedzialności zawodowej (działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?