Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przeżyć w święta na drodze?

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
archiwum GL
W czwartek minister spraw wewnętrznych podpisał rozporządzenie wprowadzające nowy, rygorystyczny taryfikator punktów karnych. Wejdzie on w życie najprawdopodobniej w maju lub na początku czerwca.

Przeczytaj też: Niemcy z lewym prawkiem. Kursy robili u nas

Wielkanoc ubiegłego roku. Poniedziałek, godziny popołudniowe, droga z Zatonia do Raculi. W rowie leży rozbity golf. Kierowcę w stanie ciężkim odwieziono do szpitala. Kilkanaście metrów dalej też volkswagen, tylko van. Podróżujący nim ludzie odnieśli na szczęście niewielkie obrażenia. Winny był kierowca vana, który wymusił pierwszeństwo.

Kilkanaście kilometrów dalej, droga krajowa nr 3. Tu widok dużo gorszy. Rozbity nissan i toyota, uszkodzona ciężarówka. Kilka osób trafiło do szpitala. Winą za zderzenie policjanci obarczyli kierowcę toyoty. Kobieta wyprzedzając kolumnę aut uderzyła w nissana a następnie w tira.
Przed rokiem w czasie świąt w ośmiu wypadkach na szczęście nikt nie zginął, ale aż 15 osób zostało rannych.

Czy tegoroczne święta będą wyglądać podobnie? Wiesław Widecki, młodszy inspektor i jednocześnie szef lubuskiej drogówki radzi: - Gdy wybieramy się w dłuższą podróż, wyjedźmy wcześniej, bo mogą nas spotkać takie niespodzianki jak objazdy, remonty czy kontrola policyjna. Mając zapas czasu nie będziemy musieli się spieszyć. Przed wyjazdem warto też przejrzeć auto i sprawdzić czy mamy wszystkie dokumenty - wylicza Widecki.

Zadbajmy też o fotelik dla dziecka i pamiętajmy o zapięciu pasów. Ważne jest też to, by walizki i inne rzeczy trafiły do bagażnika. - Półkilogramowa butelka podczas gwałtownego hamowania przy prędkości 50 km/godz., będzie ważyła 50 kg - wylicza W. Widecki.

Najczęstsze przyczyny wypadków są jak zwykle te same: niedostosowanie prędkości do stanu drogi i warunków na niej panujących. - Nasze szosy bardzo często są fatalnej jakości, stąd konieczność wolniejszej jazdy. Przyczyną wielu wypadków są również błędy przy wyprzedzaniu. Dochodzi wtedy do czołowych zderzeń, a te są najtragiczniejsze w skutkach - mówi komisarz Piotr Domański, szef świebodzińskiej drogówki. A każdego roku na polskich drogach ginie ponad cztery tysiące osób.

Czy nowe, bardziej rygorystyczne przepisy, które najprawdopodobniej w maju lub na początku czerwca wejdą w życie, wpłyną na zmniejszenie liczby wypadków? - Bardziej rygorystyczny taryfikator punktów karnych,powinien zdyscyplinować kierowców - twierdzi P. Domański. - Gdy zmotoryzowany dostanie 10 punktów za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, to później mocno się zastanowi, czy ponownie popełnić to samo wykroczenie.

Na razie rozporządzenie wprowadzające nowy taryfikator podpisał minister spraw wewnętrznych. Jeśli zrobią to ministrowie transportu i sprawiedliwości, a następnie przepisy trafią do Dziennika Ustaw, to zaczną obowiązywać po 30 dniach.

W stosunku do dotychczasowego taryfikatora zmian jest kilkadziesiąt. Wszystkie za wyjątkiem jednej (nie ma 1 punktu karnego za przekroczenie prędkości poniżej 10 km/godz.), bardziej uderzają w kierowców. Co w konsekwencji przełoży się na szybszą utratę prawa jazdy.

Przykładowo, za wyprzedanie na przejściu na pieszych lub przejazdach rowerowych będzie groziło 10 punktów (obecnie jest odpowiednio 9 i 8), a przewożenie pasażerów bez pasów 4 (obecnie jest 1). Na baczności powinni mieć się również autodranie. Za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych dostaną 5 punktów (dziś jest 0).

Najważniejsze planowane zmiany w taryfikatorze punktów karnych:
1. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi - 10 punktów (jest 9)
2. Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi - 10 (jest 8)
3. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na pasach - 10 (jest 8)
4. Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej - 10 (jest 8)
5. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania - 6 (jest 5)
6. Przewóz dzieci niezgodnie z przepisami (bez fotelika) - 6 (jest 3)
7. Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych - 5 (jest 0)
8. Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie - 5 (jest 3)
9. Ciągnięcie osób za pojazdem osób m.in. na nartach, sankach- 5 pkt (jest 0)

Więcej o zmianach w taryfikatorze przeczytasz we wtorek w papierowym wydaniu Gazety Lubuskiej w dodatku Regiomoto.

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska