Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak skutecznie poszukiwać środków na rozwój biznesu?

Sebastian Filaber ekspert inwestycyjny oraz prezes Opulentia S.A.
sxc.hu
Województwo lubuskie choć najmniejsze w Polsce pod względem liczby ludności, zajmuje wysoką 6. lokatę w rankingu przedsiębiorczości.

W Lubuskiem na tysiąc mieszkańców przypada 108 małych i średnich przedsiębiorstw. Oprócz finansowania inwestycji ze środków własnych, popularne wśród lubuskich przedsiębiorców są kredyty krajowe. Jaką alternatywę mają firmy, które nie chcą spłacać pożyczki zaciągniętej w banku? Przedsiębiorca ma dziś szerokie możliwości pozyskania kapitału z zewnątrz na finansowanie swojej działalności. Przed wyborem rozwiązania najlepiej pasującego do profilu i potrzeb firmy, należy jednak jasno określić kierunek jej rozwoju.

Jednym z takich alternatywnych sposobów finansowania jest pozyskanie inwestora strategicznego. Można znaleźć inwestora ze swojej branży, licząc tym samym, oprócz pozyskania kapitału, również na biznesową pomoc w prowadzeniu naszego przedsięwzięcia. Druga opcja to znalezienie inwestora stricte finansowego, który wnosi kapitał, ale nie bierze aktywnego udziału w działalności operacyjnej spółki. Trzeba wziąć pod uwagę, że w obu przypadkach oddajemy część udziałów w  przedsiębiorstwie pozyskanemu inwestorowi.

Pozyskanie kapitału poprzez emisję akcji i wejście na rynek NewConnect jest zarezerwowane głównie dla świadomych i doświadczonych przedsiębiorców (wymóg formalny – spółka akcyjna lub komandytowo-akcyjna). To bardzo sformalizowany proces, wymagający zaangażowania Autoryzowanego Doradcy NewConnect, Biura Maklerskiego oraz kilkumiesięcznego procesu przygotowania stosownych dokumentów.
 

Ustawa o obligacjach z 1995 roku wprowadziła dla spółek kapitałowych możliwość emitowania obligacji, które nazywamy obligacjami korporacyjnymi. Obligacje korporacyjne mogą być emitowane w ramach oferty publicznej przygotowywanej wspólnie z Biurem Maklerskim. Zaletą tego rozwiązania jest brak ograniczeń w dotarciu do potencjalnych inwestorów. Zdecydowany minus to bardzo wysokie koszty oraz długi czas przygotowania emisji.

Przygotowanie oferty prywatnej ograniczonej do 99 zdefiniowanych inwestorów, jest tańsze i mniej czasochłonne. W przypadku emisji obligacji w ofercie prywatnej nie oddajemy kontroli nad spółką, czyli akcje w dalszym ciągu pozostają w „naszych rękach”. Największą wadą z punktu widzenia przedsiębiorcy jest jednak koszt oprocentowania obligacji (średnio w przedziale 8-15 proc.), stanowiący zysk dla nabywcy obligacji. Dziś większość obligacji opiera się na kwartalnych lub półrocznych cyklach wypłaty odsetek, więc przedsiębiorca musi być kapitałowo przygotowany do ich obsługi zanim otrzyma zwrot z wykorzystanych w emisji środków finansowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska