OGÓLNE ZAPISY
Podstawowym prawem pacjenta jest prawo do poszanowania godności. Lekarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących twojej choroby. Wszystkie osoby mające kontakt z pacjentem mają obowiązek zachować tajemnicę zawodową i służbową.
Ty masz czuć się bezpiecznie. Twoja prywatność powinna być poszanowana. Placówka zdrowotna musi szanować twoje wartości moralne, kulturowe, filozoficzne i przekonania religijne.
SZCZEGÓŁOWE UPRAWNIENIA
Możesz:
TO CI SIĘ NALEŻY
Niezależnie od okoliczności masz prawo uzyskać od lekarza pomoc lekarską w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.
CO MUSISZ WIEDZIEĆ
Lekarze powinni informować cię o:PACJENT MAŁOLETNI
Przysługują mu takie same prawa, jak dorosłemu. Z pewnymi wyjątkami:SEKCJA ZWŁOK
Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu, mogą być poddane sekcji. Chyba że osoba ta za życia wyraziła sprzeciw lub uczynił to jej przedstawiciel ustawowy. Nie dotyczy to sytuacji:LEKARZ RODZINNY
Jesteś niezadowolony ze swojego lekarza rodzinnego, który nie chce wystawić ci skierowania do specjalisty albo skąpi na badania? Masz prawo go zmienić, podobnie jak pielęgniarkę tzw. podstawowej opieki zdrowotnej lub położną. Pamiętaj jednak, że za darmo możesz to zrobić najwyżej dwa razy w roku kalendarzowym - każda kolejna zmiana będzie cię kosztować 80 zł. Zasada ta jednak nie dotyczy przypadku, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania lub osoby, u których wypełniliśmy deklaracje przestały udzielać świadczeń.Wyboru dokonujemy przez złożenie specjalnej deklaracji na formularzu NFZ. Formularz można dostać w każdej placówce świadczącej usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, która ma podpisaną umowę z Funduszem. Wzór deklaracji można także pobrać z internetu na stronie www.nfz-zielonagora.pl.
SKARGA
1. Na leczenieMożesz ją złożyć w każdej jednostce służby zdrowia, która działa w ramach ubezpieczenia zdrowotnego NFZ. W widocznym miejscu powinna być tam wywieszona informacja o dniach i godzinach, w których możesz zgłosić swoje uwagi, zażalenia, wnioski itd. Możesz zrobić to ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.
2. Na zachowanie
Jeśli twoja skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, rejestratorki), najpierw powinieneś interweniować u ich bezpośredniego przełożonego. W szpitalu jest nim ordynator, w przychodni - kierownik.
Możesz też zwrócić do rzecznika praw pacjenta (w oddziale wojewódzkim NFZ).
3. Na brak należytej staranności
Jeśli twoja skarga dotyczy:
w takich sytuacjach możesz się zwrócić do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych.
ODSZKODOWANIE
Sprawy związane z uzyskaniem odszkodowania kieruj do dyrektora placówki służby zdrowia, którą uznajesz za winną wyrządzenia szkody. Ewentualnie do firmy ubezpieczającej tę placówkę, bo każda ma obowiązek wykupić polisę od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Jest to jedno z podstawowych wymagań NFZ wobec świadczeniodawców (przy podpisywaniu umów na udzielanie świadczeń zdrowotnych muszą pokazać dowód ubezpieczenia OC).Każda placówka musi udzielić ci informacji odnośnie nazwy i adresu ubezpieczającej ją firmy. Taką informację dostaniesz również - zgłaszając się telefonicznie, pisemnie lub osobiście - w oddziale NFZ.
Jeżeli działania w danym zakładzie opieki zdrowotnej okażą się nieskuteczne, zawsze możesz wystąpić na drogę sądową z powództwem cywilnym, domagając się stosownego odszkodowania.
PRZYSŁUGUJĄ ZA DARMO
Jeśli jest opłacane za ciebie ubezpieczenie zdrowotne, możesz liczyć na świadczenia, które ogólnie: zachowają twoje zdrowie, będą zapobiegać chorobom i urazom oraz szybko wykrywać te choroby, a także do leczenia, pielęgnacji i zapobiegania niepełnosprawności.
Z pieniędzy publicznych zapewniane oraz finansowane są:
TU POMOGĄ
Z rzecznikiem praw pacjenta lubuskiego oddziału NFZ można się skontaktować:
Rzecznik jest także do dyspozycji pacjentów w delegaturze NFZ przy ul. Przemysłowej 14/15 w Gorzowie Wlkp. - w każdą drugą środę miesiąca, w godz. 10.00-14.00.
DZIŚ DUŻUR EKSPERTA
Anna Gwara,
lubuski rzecznik praw pacjenta
czeka na Twoje pytania
dziś w godz. 12.00-13.00
pod nr tel 068 328 76 76
Katarzyna Borek
0 68 324 88 37
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?