Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie prawa ma pacjent

Redakcja
rys. Anna Bębenek
Dziś podpowiadamy, na co możesz liczyć w szpitalu, przychodni czy u lekarza rodzinnego. Tłumaczymy, co zrobić, gdy czujesz się pokrzywdzeni.

OGÓLNE ZAPISY
Podstawowym prawem pacjenta jest prawo do poszanowania godności. Lekarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących twojej choroby. Wszystkie osoby mające kontakt z pacjentem mają obowiązek zachować tajemnicę zawodową i służbową.
Ty masz czuć się bezpiecznie. Twoja prywatność powinna być poszanowana. Placówka zdrowotna musi szanować twoje wartości moralne, kulturowe, filozoficzne i przekonania religijne.

SZCZEGÓŁOWE UPRAWNIENIA
Możesz:

  • wskazać osobę, która będzie upoważniona do uzyskania informacji o stanie twojego zdrowia,

  • wyrażać zgodę na działania medyczne w sposób świadomy i dobrowolny,

  • zgadzać się lub odmawiać badań lekarskich, diagnostycznych, zabiegu operacyjnego, eksperymentu lub czynności medycznych i pielęgnacyjnych. Musisz mieć pełną informację o ich celu, charakterze i stopniu ryzyka.

  • poddanie cię demonstracjom medycznym dla celów dydaktycznych wymaga twojej uprzedniej zgody,

  • zastrzec, aby nie pobierać z jego zwłok narządów i tkanek do przeszczepów,

  • zaglądać do swojej dokumentacji medycznej i sporządzać z niej odpisy,

    TO CI SIĘ NALEŻY

  • świadczenia zdrowotne (na poziomie, na jaki pozwalają posiadane np. przez szpital możliwości).

  • środki zdrowotne, farmaceutyczne i materiały medyczne,

  • pomieszczenia i wyżywienie odpowiedniego do stanu zdrowia,

  • intymność, poszanowanie godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,

  • kontakt osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny z osobami z zewnątrz,

  • dodatkowa opieka pielęgnacyjna sprawowana przez osobę bliską lub inną wskazaną przez siebie,

  • opieka duszpasterska,

  • umieranie w spokoju i godności.

    Niezależnie od okoliczności masz prawo uzyskać od lekarza pomoc lekarską w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.

    CO MUSISZ WIEDZIEĆ

    Lekarze powinni informować cię o:

  • stanie twojego zdrowia,
  • proponowanym leczeniu,
  • ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia,
  • przewidywanych pozytywnych skutkach terapii,
  • skutkach jej odmowy,
  • rozpoznaniu, rokowaniu i przebiegu leczenia,
  • danych personelu, który odpowiada za twoje leczenie, pielęgnację i opiekę.


    PACJENT MAŁOLETNI

    Przysługują mu takie same prawa, jak dorosłemu. Z pewnymi wyjątkami:

  • prawo pacjenta do wyrażenia zgody lub odmowy na świadczenie zdrowotne, które mają być udzielane małoletniemu do 16 lat, przysługują osobom reprezentującym jego prawa (np. rodzicom).

    SEKCJA ZWŁOK

    Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu, mogą być poddane sekcji. Chyba że osoba ta za życia wyraziła sprzeciw lub uczynił to jej przedstawiciel ustawowy. Nie dotyczy to sytuacji:

  • podejrzenia o popełnieniu czynu przestępczego,
  • gdy przyczyn zgonu nie można ustalić w sposób jednoznaczny
  • gdy zgon nastąpił przed upływem 12 godzin od przyjęcia do szpitala
  • zgonu dziecka do 12 miesiąca życia.

    LEKARZ RODZINNY

    Jesteś niezadowolony ze swojego lekarza rodzinnego, który nie chce wystawić ci skierowania do specjalisty albo skąpi na badania? Masz prawo go zmienić, podobnie jak pielęgniarkę tzw. podstawowej opieki zdrowotnej lub położną. Pamiętaj jednak, że za darmo możesz to zrobić najwyżej dwa razy w roku kalendarzowym - każda kolejna zmiana będzie cię kosztować 80 zł. Zasada ta jednak nie dotyczy przypadku, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania lub osoby, u których wypełniliśmy deklaracje przestały udzielać świadczeń.

    Wyboru dokonujemy przez złożenie specjalnej deklaracji na formularzu NFZ. Formularz można dostać w każdej placówce świadczącej usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, która ma podpisaną umowę z Funduszem. Wzór deklaracji można także pobrać z internetu na stronie www.nfz-zielonagora.pl.


    SKARGA

    1. Na leczenie

    Możesz ją złożyć w każdej jednostce służby zdrowia, która działa w ramach ubezpieczenia zdrowotnego NFZ. W widocznym miejscu powinna być tam wywieszona informacja o dniach i godzinach, w których możesz zgłosić swoje uwagi, zażalenia, wnioski itd. Możesz zrobić to ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.

    2. Na zachowanie

    Jeśli twoja skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, rejestratorki), najpierw powinieneś interweniować u ich bezpośredniego przełożonego. W szpitalu jest nim ordynator, w przychodni - kierownik.
    Możesz też zwrócić do rzecznika praw pacjenta (w oddziale wojewódzkim NFZ).

    3. Na brak należytej staranności

    Jeśli twoja skarga dotyczy:

  • braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej,

  • popełnionych błędów w leczeniu,

  • postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej,

    w takich sytuacjach możesz się zwrócić do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych.

    ODSZKODOWANIE

    Sprawy związane z uzyskaniem odszkodowania kieruj do dyrektora placówki służby zdrowia, którą uznajesz za winną wyrządzenia szkody. Ewentualnie do firmy ubezpieczającej tę placówkę, bo każda ma obowiązek wykupić polisę od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Jest to jedno z podstawowych wymagań NFZ wobec świadczeniodawców (przy podpisywaniu umów na udzielanie świadczeń zdrowotnych muszą pokazać dowód ubezpieczenia OC).
    Każda placówka musi udzielić ci informacji odnośnie nazwy i adresu ubezpieczającej ją firmy. Taką informację dostaniesz również - zgłaszając się telefonicznie, pisemnie lub osobiście - w oddziale NFZ.

    Jeżeli działania w danym zakładzie opieki zdrowotnej okażą się nieskuteczne, zawsze możesz wystąpić na drogę sądową z powództwem cywilnym, domagając się stosownego odszkodowania.



    PRZYSŁUGUJĄ ZA DARMO

    Jeśli jest opłacane za ciebie ubezpieczenie zdrowotne, możesz liczyć na świadczenia, które ogólnie: zachowają twoje zdrowie, będą zapobiegać chorobom i urazom oraz szybko wykrywać te choroby, a także do leczenia, pielęgnacji i zapobiegania niepełnosprawności.

    Z pieniędzy publicznych zapewniane oraz finansowane są:

  • badania diagnostyczne - w tym medyczna diagnostyka laboratoryjna,

  • świadczenia na rzecz zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i wczesnego wykrywania chorób - w tym obowiązkowe szczepienia ochronne,

  • podstawowa opieka zdrowotna

  • świadczenia w środowisku nauczania i wychowania,

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne,

  • rehabilitacja lecznicza,

  • świadczenia stomatologiczne,

  • leczenie szpitalne,

  • świadczenia wysokospecjalistyczne,

  • leczenie w domu chorego,

  • badanie i terapia psychologiczna,

  • badanie i terapia logopedyczna,

  • świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze - w tym opieka paliatywno-hospicyjna,

  • pielęgnacja niepełnosprawnych i opieka nad nimi,

  • opieka nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu,

  • opieka nad kobietą w okresie karmienia piersią,

  • opieka prenatalną nad płodem i opieka nad noworodkiem oraz wstępna ocena stanu zdrowia i rozwoju niemowlęcia,

  • opieka nad zdrowym dzieckiem - w tym ocena stanu zdrowia i rozwoju dziecka do lat 18,

  • leczenie uzdrowiskowe, zaopatrzenie w produkty lecznicze, wyroby medyczne i środki pomocnicze, transport sanitarny, ratownictwo medyczne.


    TU POMOGĄ

    Z rzecznikiem praw pacjenta lubuskiego oddziału NFZ można się skontaktować:

  • pisząc na adres: Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Podgórna 9 b, 65-057 Zielona Góra
  • wysyłając e-maila: [email protected]
  • dzwoniąc: tel. 0 68 328 76 76 oraz 0 68 328 76 77
  • idąc do siedziby NFZ osobiście: w poniedziałki, środy, czwartki i piątki przyjmuje w godz. 8.00-16.00, a we wtorki w godz. 10.00-18.00.

    Rzecznik jest także do dyspozycji pacjentów w delegaturze NFZ przy ul. Przemysłowej 14/15 w Gorzowie Wlkp. - w każdą drugą środę miesiąca, w godz. 10.00-14.00.


    DZIŚ DUŻUR EKSPERTA

    Anna Gwara,
    lubuski rzecznik praw pacjenta
    czeka na Twoje pytania
    dziś w godz. 12.00-13.00
    pod nr tel 068 328 76 76


  • Katarzyna Borek
    0 68 324 88 37
    [email protected]

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska